7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Melodifestivalens nya logotyp som presenterades inför säsongen vann kategorin "Grafisk identitet Hantverk".

Melodifestivalens nya logotyp som presenterades inför säsongen vann kategorin "Grafisk identitet Hantverk". (foto: Djeiran Amini)

Publicerad 21 oktober 2016 09:58 - Uppdaterad 21 oktober 2016 14:59

Storslam för SVT på Svenska Designpriset

SVT vann tre priser på torsdagskvällen när Svenska Designpriset delades ut på en gala på Moderna museet i Stockholm.

Melodifestivalen vann pris för både logotyp och app och SVT Sport för sin nya sajt.

Melodifestivalens nya logotyp som presenterades inför säsongen vann kategorin "Grafisk identitet Hantverk".

– Det är med stor glädje som vi tar emot priset för den remake som vi arbetat fram med Melodifestivalens logo. Dallas Sthlm Communication har återigen lyckats förnya Melodifestivalens starka form i en modern och tydligare logotyp utan att tappa igenkänningen med ursprunget, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, och en av de drivande i arbetet med den nya logotypen till svt.se.

SVT Sport tar emot pris.

SVT Sport vann Guld i Kategorin Redaktionell Digital tillsammans med byrån Creuna. På bilden tar SVTis AD Håkan Smith emot priset. (foto: Djeiran Amini)

Hjärtappen

Dessutom vann Melodifestivalens hjärtapp kategorin "Device – Läsplatta".

– Vi hade redan vunnit publikens hjärtan i dubbel bemärkelse. Att nu också få vinna ett så prestigefullt pris som det här känns så klart fantastiskt. Det visar att vi gjort något som verkligen hittat hem hos det svenska folket, säger Thomas Strindberg, utvecklingsansvarig för digitalt programinnehåll till svt.se.

Melodifestivalens app var också nominerad i kategorin "Device – Smarttelefon". Dessutom var Melodifestivalens nya vinjett nominerad i "Rörlig bild/film".

Djeiran Amiri (projektledare SVTi), Kicki Lenken (Projektledare SVTi) samt byrån Perfect Fools.

Djeiran Amini (projektledare SVTi) och Kicki Lenken (projektledare SVTi) samt byrån Perfect Fools.

SVT Sport-sajten

SVT Sports nya sajt vann priskategorin”Redaktionell digital” och SVT Sports projektledare Linn Hellstrand är hedrad över priset:

– Jag är så otroligt glad och stolt över det här fina priset. Det har varit ett roligt men tufft lagarbete. Så därför känns det så klart lite extra speciellt. Det är många som varit med i arbetet med svtsport.selänk till annan webbplats och jag vill säga både tack och grattis! Det här gjorde vi bra. Tillsammans!

- Att få se hur svtsport.se belönas med den högsta valören, guld, är i min bok redan ett klassiskt sportögonblick, säger Gunnar R Johansson, produktägare SVT Sport.

SVT Sports sajt har tagits fram i samarbete mellan SVT Sport, SVTi och byrån Creuna.

Fakta:

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation, som årligen arrangeras av Batteri Kommunikation AB.

Kategorierna i tävlingen är Print, Webb, Device, Bild, Event och Produkt med vardera underkategorier, sammanlagt tjugofem olika tävlingskategorier samt Juryns pris och Årets Våghals.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

6 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör