15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
1920-talseposet ”Babylon Berlin” från Tyskland.

Det icke-anglosaxiska området är starkare än någonsin med flera europeiska produktioner/samproduktioner just nu, bl a 1920-talseposet ”Babylon Berlin” från Tyskland. (foto: Gero Breloer/TT)

Publicerad 26 oktober 2017 07:00 - Uppdaterad 31 oktober 2017 19:24

Icke-anglosaxiskt - stark trend i tv-världen nu

Stephen Mowbray, chef för SVT Programinköp, deltog nyligen på den stora tv-mässan Mipcom i Cannes.

Stephen har gjort en trendspaning för Vipåtv - vad det är som gäller i tv-världen just nu. Han berättar:

TV-mässan Mipcom i oktober i Cannes blev en sorts vändpunkt för en marknad under extrem förändring.

I många år har den internationella marknaden för dramaserier dominerats av de amerikanska studiobolagen, men deras inflytande över marknaden har nått sin kulmen och bolagen måste nu reagera snabbt om de vill behålla något av sin tidigare makt.

Funkar inte längre

Stephen Mowbray

Stephen Mowbray

Deras affärsmodell var baserad på att paketera stora nya serier med mindre attraktiva. En mycket lönsam strategi som byggde på att marknaden under decennier drevs av stora breda varumärken som Dallas, Desperate Housewives, Bing Bang Theory, CSI mm. Men publiken har mer sofistikerad smak nuförtiden - och oändligt fler valmöjligheter.

De stora globala framgångarna kommer nuförtiden från Netflix, HBO, Hulu, Showtime, Channel 4 - och även från SVT.

On demand-rättigheter

100-tals miljoner dollar kommer att lämna det etablerade studiosystemet om de inte kan leverera vad världens tv-konsumenter vill se - och med rättigheter som speglar deras tv-vanor.

Med andra ord så är mer flexibla on-demand-rättigheter mycket viktiga för tittarna - och även här har marknaden vaknat till.

Högkvalitativa produktioner

Men samtidigt som etablerade aktörer tappar mark kommer en flod av nya högkvalitativa produktioner från BBC, Sky Atlantic, Canal+, ZDF, Starz, AMC, FX, Hulu m m. Med mer attraktivt innehåll än någonsin - oftast kopplat till big screen-talanger framför och bakom kameran.

Bland de mest intressanta bland de nya serierna som lanserades på Mipcom märktes ”A Very British Scandal” med Hugh Grant och Ben Wishaw.

Serien regisseras av Stephen Frears och produceras för BBC1 men distribueras av Sony – och redan köpt av SVT.

Emily

Emily Watson spelar i kostymdramat "Little Women". (foto: Alvaro Barrientos/TT)

Brittiska kostymdramer

Efter en kort paus de senaste åren är det brittiska kostymdramat tillbaka med flera stora samproduktioner på marknaden.

Bland de mest intressanta för oss är ITV:s ”Vanity Fair” (ITV/Amazon) baserad på William Makepeace Thackeray’s klassiska roman från 1848 med Suranne Jones (Dr Foster) och Michael Palin .

"Little Women" (PBS/BBC) har många stjärnskådespelare med som Michael Gambon, Angela Lansbury och Emily Watson.

"Howards End:s" manus (Starz/BBC) är skrivet av oscarsbelönade Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea, Gangs of New York) Huvudrollen spelas av Hayley Atwell och Matthew MacFadyen.

Nu kommer ”Weissensee 4”

Nu kommer ”Weissensee 4” (foto: Julia Terjung/Ziegler Film)

Väcker starka känslor

En annan trend är samtidsfiktion med mänskliga historier som väcker starka känslor hos tittarna.

”The State”, där tittarna får följa fyra, unga brittiska muslimer som reser till Syrien för att kriga för ISIS (producerad för Channel 4), har fått mycket stor uppmärksamhet i Storbritannien.

”Baby Mine” med Sarah Lancashire (Happy Valley) produceras också för Channel 4 och är en historia om en socialarbetare - och vilka konsekvenserna blir - när hon beslutar att flytta ett barn från den egna familjen.

I ”Come Home” spelar Christopher Ecclestone pappan i en familj där mamman lämnar man och barn för ett nytt förhållande.

I ”Trauma” anklagar en pappa en kirurg för ovarsamhet efter att hans 15-årige son dör på sjukhuset. Manusförfattare är Mike Bartlett (Dr Foster).

Icke-anglosaxiskt

”Tannbach" kommer tillbaka med en ny säsong.

”Tannbach" kommer tillbaka med en ny säsong. (foto: Stephan Rabold / Wiedemann & Berg)

Slutligen, visar sig det icke-anglosaxiska området starkare än någonsin med flera europeiska produktioner/samproduktioner.

Spanska storbudgetsatsningar för pay-tv är t ex ”La Zona”, ”La Peste” och ”Gigantes”.

Från Tyskland kommer 1920-talseposet ”Babylon Berlin”, ”Das Boot” och återkommande ”Deutschland 86”, ”Tannbach 2”, och ”Weissensee 4”.

I Frankrike fortsätter betalkanalen Canal + att vara en garant för kvalitet med nya säsonger av ”Falsk identitet” och nya satsningar som t ex ”Paris”.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
Chef, SVT Programinköp

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör