15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Markus Ljungholm, Johanna Eklundh och Henrik Sköld från SVT.

Markus Ljungholm, Johanna Eklundh och Henrik Sköld, SVT, deltog på konferensen Agile newsroom på ORF i Wien.

Publicerad 23 oktober 2017 07:00 - Uppdaterad 31 oktober 2017 22:15

Konsten att fånga upp unikt och äkta innehåll

Hur ska man snabbt, exempelvis i ett skarpt nyhetsläge, värdera och verifiera användargenererat innehåll. I EBU-samarbetet Agile newsroom utvecklas metoder som kan ge SVT ett försprång.

Häromveckan var 55 PS-journalister från hela Europa samlade på ORF i Wien för att tillsammans utveckla sätt att snabbt och säkert fånga upp det bästa materialet i sociala medier.

– Vid en nyhetshändelse springer alla efter samma material - samma vittnesmål och bilder. Om man är bra på att hitta och verifiera användargenererat material från sociala medier kan man få tag på de där unika bilderna som ingen annan har, säger Johanna Eklundh på Riksnyheterna och en av tre SVT:are som deltog i Agile Newsroom.

Ställa relevanta frågor

Vad är då egentligen Agile Newsroom?

– Det är ett samarbete mellan en mängd olika public service-bolag. Vi som var med bildade en nyhetsredaktion som i tre dagar jobbade med fokus på insamling och verifiering av material från sociala medier, förklarar videospecialisten Markus Ljungholm.

Hur gör man för att verifiera äkthet och säkra rättigheter?

– Det finns inget enkelt svar på den frågan. Ofta kan det handla om ren erfarenhet och "gut feeling". Det är viktigt att tänka på att inte förhasta sig, säger sociala medier-reportern Henrik Sköld.

– Det handlar om att ställa relevanta frågor om materialet - vem är avsändare, vad har hen lagt upp i sociala medier tidigare, betonar Johanna Eklundh.

Konferensrum

Konferensen Agile newsroom på ORF i Wien, Österrike.

Checklista

För SVT Nyheter har en verifieringschecklista med olika steg tagits fram, en lista som ska gås igenom innan nyheten publiceras.

– Kan vi verifiera att personen befinner sig på platsen? Och när det gäller materialet måste man försöka bekräfta att det är från den angivna platsen. Det kan man göra genom att exempelvis titta hur miljön ser ut i Google maps och se så att det stämmer med videon eller bilderna, förklarar Johanna Eklundh.

Intensivt

Workshopen Agile newsroom var helt fokuserad på redaktionellt arbete i grupper och inga genomgångar, föreläsningar eller liknande förekom.

I arbetsmaterialet som deltagarna fick jobba med fanns bland annat bilder insända av folk som överlevt en bombattack mot en marknad i Syrien och film från en demonstration för spansk enighet i Barcelona. Materialet finns att se på Twitter;  @EBUAgile 

Kan ge fördel

Markus Ljungholm menar att SVT fortfarande för ofta förlitar sig på traditionella kanaler och inhämtningsmetoder.

– Om vi lär oss bemästra användargenererat material kan vi få en konkurrensmässig fördel gentemot andra medier. Vi gynnas av att vara med i samarbetet inom EBU, med tentakler i alla Europas länder, understryker Markus. 

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

8 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör