13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Personalen från SVT Umeå, tillsammans med Zombies & funktionärer från Åsele, gjorde ett jättejobb för att ge barnen den här utmaningen.

Personalen från SVT Umeå, tillsammans med funktionärer från Åsele, gjorde ett jättejobb för att ge barnen den här utmaningen. (foto: Roger Nydahl)

Publicerad 30 augusti 2017 07:00 - Uppdaterad 30 augusti 2017 21:20

Succé för SVT:s skräck- och zombie-utmaning

I mitten av juli kunde barn mellan 7-14 år delta i Zombie – Utmaningen på Åsele marknad - en hinderbana på den plats där Barnkanalens tv-program Zombie spelades in.

Och det blev succé!

Projektledare Roger Nydahl berättar om dagen:

Mitt i sommaren spred Barnkanalen skräck i inre Norrland. Under Åsele marknad, ett evenemang som lockar 150 000 besökare, arrangerade SVT Umeå ”Zombie – Utmaningen”.

I de miljöer där serien spelades in fick barn i åldern 7-14 år chansen att uppleva tv-programmet på riktigt, i realtid.

I Zombie – Utmaningen gäller det att ta sig från start till mål utan att bli upptäckt och smittad av zombies.

I Zombie – Utmaningen gäller det att ta sig från start till mål utan att bli upptäckt och smittad av zombies. (foto: Roger Nydahl)

Maxad upplevelse

Hela storylinen i Zombie fanns att uppleva i en maxad upplevelse.

Barnen fick träna inför sitt uppdrag, de fick en briefing med programledaren Katarina Ewerlöf, utföra uppdrag som batteribyte och krama ur zombie-fotsvett ur en socka, springa i mörka kulvertar och kryssa fram mellan massvis av zombies till målet, där Bosse H:son Larsson från serien väntade för debriefing och intervju.

Vid målet väntade Bosse H:son Larsson från serien för debriefing och intervju.

Vid målet väntade Bosse H:son Larsson från serien för debriefing och intervju. (foto: Roger Nydahl)

200 barn

Drygt 200 barn fick chansen att springa Zombie – Utmaningen.

Evenemanget blev snabbt fulltecknat och var en stor succé med lika delar skräck och förtjusning. Och upplevelsen blev väldigt stark för barnen, en del grät av lättnad när de gick i mål, en del barn fick avbryta, då det blev för läskigt.

Att evenemanget väckte så starka känslor beror nog att det annars finns en överenskommelse mellan mediet och barnen, där programmet/spelet finns på andra sidan av en skärm eller ruta. Den bröts här. Zombies på utmaningen andades på dem, sträckte sig efter dem och interagerade med dem i rummet.

De var kanske inte beredda på intensiteten i den upplevelsen. Här kunde de inte gömma sig bakom en soffa eller alt-tabba sig bort.

Hinderbanan.

Hinderbanan. (foto: Roger Nydahl)

Lyckat möte med publiken

Personalen från SVT Umeå, tillsammans med Zombies & funktionärer från Åsele, gjorde ett jättejobb för att ge barnen den här utmaningen.

Det blev ett lyckat möte mellan Barnkanalen och publiken, på en plats i landet som inte så ofta får uppmärksamhet på detta sätt.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör