13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Kristian Lindquist pekar på en artikelmärkning.

Kristian Lindquist, digital utvecklingschef på Nyhetsdivisionen, pekar på en artikelmärkning.(foto: Mats Carlsson-Lénart)

Publicerad 5 maj 2017 10:43 - Uppdaterad 9 maj 2017 23:18

Artikelmärkning ska ge SVT ökad trovärdighet

Transparens är nyckelordet när nu även SVT börjat etikettera olika slags onlinetexter.

– Publiken klickar sig idag snabbt mellan nyheter och åsikter och vi behöver vara tydliga med vad som är vad, säger Nyhetsdivisionens chef Anne Lagercrantz.

Sen några dagar är alla SVT Nyheters artiklar ”märkta” med en kortfattad text som förklarar vad det är för typ av artikel man läser.

– Är det rena nyhetsartiklar så är det en kort information om hur vi arbetar och hur vi tänker om publiceringar. Är det exempelvis debattartiklar som på Opinion så tydliggör vi att åsikterna är debattörens egna och inte SVT:s, förklarar Kristian Lindquist som är digital utvecklingschef på Nyhetsdivisionen.

SVT Nyheter behöver bli ännu mer transparent, menar Kristian Lindquist. Foto: Mats Carlsson-Lénart

SVT Nyheter behöver bli ännu mer transparent, menar Kristian Lindquist. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Alla artiklar, även äldre, får automatiskt den här märkningen.

– Men om vi märker att en gammal artikel plötsligt får spridning i sociala medier så går vi in manuellt och lägger in ett förtydligande att artikel är gammal. Då skriver vi: "Den här texten/videon publicerades XXXX och har just nu stor spridning i sociala medier".

Märkningen är kortfattad men intresserade kan klicka sig vidare.

Märkningen är kortfattad men intresserade kan klicka sig vidare. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Inte alltid enkelt

Det var förra året som tanken på att märka nyheternas onlinematerial föddes. Ungefär samtidigt började Utgivarna ett arbete med att ta fram riktlinjer för tidningarnas digitala publiceringar.

Anne Lagercrantz

Anne Lagercrantz

– Vi är vana vid att nyheter och analyser är inramade på olika sätt - i papperstidningar är det exempelvis tydligt vad som är insändare, ledare och nyheter. I broadcast är vi vana vid en tablå med avgränsade program, och i nyhetssändningar finns en programledare som guidar oss och avgränsar ämnen. Digitalt saknas ofta kontexten och sammanhanget, med ett klick tar vi oss mellan nyheter och åsikter, och det är inte alltid enkelt för publiken att avgöra vad som är vad, säger divisionschefen Anne Lagercrantz.

Delningar i bakgrunden

Under vintern har arbetet pågått med att formulera märkningarna som består av en kort text som ligger under själva artikeln och i en del fall är det även möjligt att klicka sig till en fördjupande text om hur SVT tänker och arbetar.

Nyheternas digitale utvecklingschef Kristian Lindquist har arbetat med onlinejournalistik sedan tidigt 00-tal.

Nyheternas digitale utvecklingschef Kristian Lindquist har arbetat med onlinejournalistik sedan tidigt 00-tal. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

– Det var länge som vi och andra medier inte var särskilt bra på att särskilja vad som var vad på våra sajter men under många år funkade det någorlunda, eftersom de flesta som läste en viss artikel kom in på den linjärt, dvs de hade klickat sig från vår förstasida och därigenom förstått ungefär vad det var för slags publicering som man klickade sig till. Men när de sociala medierna exploderade och delningar blev viktigt så började allt fler komma in horisontellt, direkt till våra artiklar, säger Kristian Lindquist.

Grundtexter till de nya märkningarna togs fram av Robert Olsson, chef för Samhälle i Göteborg och sedan har de vidareförädlats något av olika chefer i samarbete.

I analyser ska det även i rubriken framgå vad det är för slags artikel.

I analyser ska det även i rubriken framgå vad det är för slags artikel. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Klara besked! – publiken ska inte behöva tvivla på vad de läser.

Klara besked! – publiken ska inte behöva tvivla på vad de läser. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Mer så småningom

Även den ökade förekomsten av falska nyheter och rykten av olika slag finns i bakgrunden till att märkningen nu införs.

– Ja. I det ökande nyhetsbruset med kända och okända avsändare måste vi vara extra tydliga med vad vi står för, hur vi jobbar och vad som exempelvis är nyheter och analys, säger Anne Lagercrantz.

”Vad kan vi göra mer?” – Nyheternas Kristian Lindquist smider planer.

”Vad kan vi göra mer?” – Nyheternas Kristian Lindquist smider planer. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Både hon och Kristian Lindquist menar att märkningarna är ett första steg mot ökad transparens och att mer kommer att göras.

– Transparens handlar mycket om att berätta mer om hur vi jobbar. Jag kan tänka mig att vi så småningom kommer att börja redovisa exempelvis hur vi valt ut personerna som intervjuas om en viss nyhet. Det här handlar om trovärdighet och vi vet att publiken uppskattar transparens, säger Kristian Lindquist.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör