15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT har tappat i förtroende från förra året.

SVT minskar från 66 till 60 procent i Medieakademins förtroendebarometer. (Illustration: Lasse Widlund)

Publicerad 6 april 2017 16:25 - Uppdaterad 9 april 2017 22:07

Förtroendet för public service sjunker

SVT minskar från 66 till 60 procent i Medieakademins förtroendebarometer. Även förtroendet för Sveriges Radio går ner.

–­ Nyckeln är att förstå vad dessa siffror grundar sig i, säger vd Hanna Stjärne.

För SVT:s del innebär det en femteplats på topplistan i stället för en tredjeplacering förra året.

Även Sveriges Radio har tappat i förtroende, från 70 till 64 procent.

Allra högst förtroende i år får Systembolaget och universitet och högskolor som båda har oförändrade siffror från i fjol (70 respektive 65 procent).

Ovanligt mycket

Toivo Sjörén

Toivo Sjörén

Förtroendebarometern har genomförts av Göteborgs universitet sedan 2007. För SVT:s del låg förtroendet på 70 procent eller mer fram till 2014. Minskningen nu, från 66 till 60 procent, är den största förändringen för SVT:s del sen Förtroendebarometern startade.

– Det är en ovanligt stor nedgång för SVT, bekräftar Toivo Sjörén som ansvarar för Förtroendebarometern på undersökningsföretaget Kantar Sifo.

Alliansväljare bakom

Vad är då förklaringen?

–Svårt att säga men vi kan i vårt bakgrundsmaterial se att det inte minst är alliansväljare som tappat förtroende för SVT liksom även unga personer, säger Toivo Sjörén till Vipåtv.

Samma tendenser kan också ses i bakgrunden till SR:s nedgång, enligt Sjörén.

Och professor Henrik Oscarsson som är den ansvarige på Göteborgs universitet för Förtroendebarometern fyller på.

– Det är sympatisörer till moderaterna, kd och liberalerna som inte har lika stort förtroende för SVT längre. Sådana här tendenser har vi inte kunnat se i några undersökningar tidigare, säger Oscarsson som är expert på medieförtroende.

Påverkan från USA?

Henrik Oscarsson

Henrik Oscarsson

Henrik Oscarsson tror att det senaste årets stora fokus på USA i samband med presidentvalet och det ökade fokuset på och kritiken mot medierna i USA kan ha påverkat även i Sverige.

– I USA ses medierna mer som en enhet, och även som en part i samhällsdebatten. Den synen kan just i år ha spillt över även här i landet.

Men samtidigt som Public service förtroende minskar så ökar det något för dagspressen.

– Det är då dagspressen som institution som får ett bättre resultat medan de få enskilda titlar vi mäter i barometern, exempelvis DN, har ett något lägre förtroende än i fjol, säger Henrik Oscarsson.

Fortfarande högt

Nedgången för public service är dock relativt blygsam om man jämför med Postnord som minskar från 37 till 16 procent och Moderaterna som går ner från 34 till 22 procent. Även Polisen, Svenska kyrkan, sjukvården och Migrationsverket får ett lägre förtroende, kring 6-7 procentenheter.

­Hur allvarligt ska man då se på SVT:s utveckling i Förtroendebarometern?

­– Nedgången är inte jättestor men den måste ses mot bakgrund av hur stabilt det varit under en lång tid innan. Och innan vi kan dra några stora slutsatser så måste resultaten bekräftas av andra undersökningar, menar Henrik Oscarsson som också betonar att både SVT och SR fortfarande har ett mycket högt förtroende hos de flesta människor i Sverige.

Tar på allvar

VD Hanna Stjärne kommenterar Förtroendebarometern så här:

”SVT och Sveriges Radio ligger i topp bland medier i Sverige och har en särställning även om vi tappar i år. Vi tar det på allvar. Denna mätning är en av flera som mäter förtroende och andra mätningar kommer att presenteras under våren. I Förtroendebarometern har vi de senaste åren sett en långsamt nedåtgående trend för många medier och så även för SVT. Detta speglar den utveckling man kan se runtom i världen – att förtroendet för seriösa medier och samhällsinstitutioner sjunker. En polariserad debatt och ett hårdare samhällsklimat är en allvarlig signal till oss alla.

Nio av tio tittar på något från SVT varje vecka. Vi har en nära relation till publiken, och det är nyckeln till att förstå vad dessa siffror grundar sig i. Vi kommer fortsätta bemöta utvecklingen med ett gediget och oberoende journalistiskt arbete.”


2017 års undersökning omfattar 1 200 webb-intervjuer med personer äldre än 15 år. Den ägde rum mellan 13-28 mars 2017.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

2 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör