7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Linda Haglund, UG-medarbetare inriktad på sociala medier.

Linda Haglund, UG-medarbetare inriktad på sociala medier. (foto: Frida Johanson/SVT)

Publicerad 31 mars 2017 07:00 - Uppdaterad 3 april 2017 15:33

Digital flytt för Uppdrag Granskning

En av alla redaktioner som förlorat sin programsida nu i veckan är Uppdrag granskning. Men på UG ser man positivt på flytten till Nyheter.

Samtidigt ökar UG:s engagemang i sociala medier stort.

Under veckan har en ny flik lanserats på svt.se/nyheterlänk till annan webbplats där Uppdrag gransknings avslöjanden kommer att presenteras i fortsättningen. På redaktionen ser man med tillförsikt på förändringen.

­– Den nya sajten blir en flik på Nyheternas huvudsida och jag tror att vi med hjälp av vår nya plattform kommer att kunna öka genomslaget för UG:s material. Vi ser fram emot att ta del av funktioner som det inte funnits stöd för på den gamla sajten, exempelvis att lägga bilder och videoklipp i löpande text, säger Frida Johanson som är digital redaktör på Uppdrag granskning.

Gläds åt flytten! Fr.v. Ida Andersson, Frida Johanson, och Linda Haglund, onlinemedarbetare på Uppdrag granskning. Foto: Malin Dahlberg/SVT

Gläds åt flytten! Fr.v. Ida Andersson, Frida Johanson, och Linda Haglund, onlinemedarbetare på Uppdrag granskning. (foto: Malin Dahlberg/SVT)

Femteplats på topplista

Från att i det längsta ha varit en utpräglad broadcasttitel har Uppdrag granskning de senaste två åren ökat stort online. Utan att tappa tyngd i broadcast har redaktionen gjort en tydlig digital förflyttning och bland annat börjat satsa på rörlig bild i sociala medier.

– Ett kvitto på att vi lyckats är att vi hamnade på femte plats på Medievärldens senaste topplista för riksmedier i sociala medier, säger webbreportern Linda Haglund.

UG har idag 96 000 följare på Facebook men framförallt är det graden av engagemang på Facebook, Twitter och Instagram som ligger bakom UG:s plats på topplistan.

– Varje vecka får vi in kring 2 000 kommentarer på våra sociala medier-konton. Vi läser alla och försöker svara på upp till 100 frågor och kommentarer varje vecka, säger Linda Haglund.

Frida Johanson, UG:s digitala redaktör. .

Frida Johanson, UG:s digitala redaktör. (foto: Linda Haglund/SVT)

Dialog med teamen viktigt

Hur kan man då förklara att just UG engagerar så mycket på sociala medier?

– Dels tar vi upp kontroversiella ämnen och sådana engagerar, men vi jobbar också medvetet med att föra dialog med våra följare. Och teamen som gjort reportagen är också med och svarar, vilket jag tror har stor betydelse för att så många hör av sig, säger Frida Johanson.

Engagemanget i sociala medier är fortfarande störst under sändningen i broadcast.

– Vi försöker vara aktiva när vår publik vill diskutera.

Mer rörlig bild

Nytt för år 2017 är bland annat att fler korta klipp ur broadcastprogrammet läggs ut.

– Och för att nå ut ännu bättre börjar vi nu även skapa Instagram Stories av vårt material. Det är en ganska ny funktion på Instagram som låter användare lägga ut en form av bildspel av bilder och videos, säger Linda Haglund.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

8 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör