14 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
–För Friktion finns inga facit, påpekar redaktör Janne Lindström. T.h. projektledaren Saam Kapadia.

– För Friktion finns inga facit, påpekar redaktör Janne Lindström. T.h. projektledaren Saam Kapadia. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Publicerad 6 mars 2017 07:00 - Uppdaterad 7 mars 2017 15:03

Friktion visar vägen för framtidens SVT

På Nyheters experimentredaktion Friktion försöker man hitta ett nytt tilltal för att nå målgruppen 20-40 år.

Vart är världen på väg är kärnfrågan för gänget som gör Friktion – just nu handlar det mycket om plasthysterin på jorden, hur skadlig plasten och inte minst hur man kan ersätta plast med andra material.

Morgondagens nyhetsformat och tilltal idag. Foto: Mats Carlsson-Lénart

– Tidigare har vi haft teman som kött och Trump, säger Saam Kapadia som är Friktions projektledare sedan årsskiftet.

Friktion tar upp globalt viktiga frågor med sikte på målgruppen 20-40 år.

– Vi vet att det finns ett stort utrikesintresse i den här gruppen och Friktion bygger på en medvetenhet om att vi är en del av världen, säger redaktören Janne Lindström som varit med i projektet sen starten för något år sedan.

Offensiva fakta

Under våren 2016 var ”Friktion” både ett TV-program som gjordes i studio och en onlinesatsning men i höstas övergick projektet till renodlat online med uttalat syfte att experimentera och utforska.

– Vi ska tänka nytt och det gäller både det rent berättarmässiga, att formatet på det vi gör ska passa i mobilen och när det gäller vinkling av de ämnen och teman vi tar upp, förklarar Saam Kapadia.

Grafikern Sara Sundstedt har varit med ända sen ”Friktion” startade för ganska exakt ett år sedan.

Grafikern Sara Sundstedt har varit med ända sen ”Friktion” startade för ganska exakt ett år sedan. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

I de kortare och längre videor som Friktion producerar redovisas fakta på ett ganska offensivt sätt, inte minst förstärkt genom de skyltar/korta texter i vita bokstäver på orange bakgrund som blivit ett slags signum för redaktionen.

– Vi tillåter oss att vara offensiva men vi tar inte ställning och vi bygger på fakta, understryker Saam Kapadia.

En orange plastpåse i en annars svartvit video, ett formgrepp inspirerat av Spielbergs Schindler´s List.

En orange plastpåse i en annars svartvit video, ett formgrepp inspirerat av Spielbergs Schindler´s List. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Lösningar och ironi

En annat utmärkande drag i Friktions innehåll är att det ska vara konstruktivt.

– Människor i gruppen vi vill nå efterfrågar lösningar och tips på hur man själv kan bidra till att saker blir bättre, säger Janne Lindström.

Ironi är en annan form som Friktion laborerat med för att få det genomslag i sociala medier som projektet strävar efter. Videon ”Erdogan den allsmäktige”länk till annan webbplats innehåller element som påminner om politisk satir men innehållet i inslaget är rent faktamässigt likadant som ett konventionellt nyhetsinslag. Medan ett annat exempel ”The Donald Dictionary”länk till annan webbplats är mer renodlat underhållande.

– Vi har drivit med världsledare på ett sätt som förmodligen hade varit svårt att göra i vanliga SVT Nyheter, säger Saam Kapadia.

Chefer med rätt att misslyckas – Janne Lindström och Saam Kapadia.

Chefer med rätt att misslyckas – Janne Lindström och Saam Kapadia. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Finns inget facit

Friktions uppdrag är alltså, att på programledningens vägnar, hela tiden testa nya sätt att nå fram till de människor som när dagens stora men alltmer ålderstigna SVT-tittare successivt försvinner ska bli vår nya storpublik.

– Det finns inga facit för hur vi ska lyckas och i vårt sökande är det helt okej att ibland misslyckas, säger Janne Lindström.

Jörgen Söderström, fotograf och redigerare på Friktion.

Jörgen Söderström, fotograf och redigerare på Friktion. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Succé eller inte?

Friktion har fått stor uppskattning internt på SVT och nämns ofta av ledningen i olika sammanhang. Hur har det då gått att nå ut till den så hett begärliga målgruppen?

– Det är svårt att mäta, det vi kan se är hur många som nåtts av en nyhet från oss i sitt flöde, hur många som startat filmen och hur länge de tittat, säger Saam Kapadia.

Vissa klipp har dykt upp i nästan en miljon människors flöden, relativt många har tittat men det är ytterst få som klickat sig vidare till Friktions ”värld” av olika klipp som ligger på svtplay.

– Det är kanske bara nån promille. Ett problem är att SVT inte har någon bra plattform för tematiska satsningar. Hade det funnits hade vi kanske haft många fler som upptäckte allt som vi gör, menar Saam Kapadia.

Idéocean – frågan är hur mycket projektet hinner med innan det tar slut om några månader.

Idéocean – frågan är hur mycket projektet hinner med innan det tar slut om några månader. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Kompetensbygge i fokus

Men det kanske viktigaste med projektet Friktion är inte att nu nå en storpublik utan att utforska olika nya sätt hur nyheter kan förmedlas. Att bygga upp en kompetens som ska visa vägen inför framtiden.

– Vi experimenterar fram morgondagens journalistik och kunskapen vi bygger upp ska föras in i SVT Nyheter, säger Saam Kapadia.

Friktion rullar nu på fram till månadsskiftet april-maj. Vad som därefter händer är under utredning.

– Vi hoppas förstås på en fortsättning i någon form, säger Kapadia

Karin Axelsdotter Olsson gillar att ha chefer som säger ja även när hjärnan goes bananas.

Karin Axelsdotter Olsson gillar att ha chefer som säger ja även när hjärnan goes bananas. (foto; Mats Carlsson-Lénart)

.Utvecklande jobb

I blocket ”Den goda viljan” sitter Jörgen Söderström och Karin Axelsdotter Olsson, två av de knappt 10-tal svt:are som är knutna till Friktion och pillar med en ”rulle” som de korta mobilanpassade inslagen kallas internt på ”Friktion”.

– Just nu sätter vi ihop ett korresvep där våra olika utsända berättar om hur stort problemet med plastpåsar är i världen, men de pekar också på de olika försök som görs att minska problemet, säger Karin och Jörgen.

Karin Axelsdotter Olsson och Jörgen Söderström.

För att få spridning och effektivt nå ut i mobilen måste varenda bild vara genomtänkt. Redigeraren Jörgen Söderström i arbete, T v: Karin Axelsdotter Olsson. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

De visar sedan en rulle ”Den svenska förbannelsen” som de är lite extra stolta över – en historik över plastpåsen som faktiskt uppfanns i Karin Axelsdotter Olssons hemstad Norrköping för 56 år sen.

– Vi använde ett formgrepp från Schindler´s list, säger Jörgen och syftar på rullens orangefärgade plastpåse i en annars svartvit video.

Grafik är en viktig komponent i Friktions ”rullar”.

Grafik är en viktig komponent i Friktions ”rullar”. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Att de båda gillar att jobba i det här för nyhetsmedarbetare okonventionella och experimenterande klimatet går inte att ta fel på.

–  Friktion gör att jag skjuter upp demensen några år! Skämt åsido... Att tvinga hjärnan att tänka långt bort från formulär 1A-inslag är oerhört sporrande. Och nödvändigt, om SVT ska ha ett existensberättigande även i framtiden. Friktion ger frihet att testa nytt utanför traditionella kompetenser. Och att ha arbetsledare som säger ja när min hjärna ibland går bananas är fantastiskt, säger Karin Axelsdotter Olsson.

Friktionlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fakta Friktion:

- Redaktion i SVT Nyheter, bildad inför starten av programmet ”Friktion” i april 2016. Hösten 2016 ombildad till renodlad experimentredaktion online.

- Publicerar video på svtplay samt artiklar och video på svtnyheter.selänk till annan webbplats

- Använder Facebook som marknadsföringsyta för artiklar och videoklipp.

- Vissa klipp sänds även i broadcast, t ex som ”Utblick” i Aktuellt.

- Projektet pågår fram till månadsskiftet april-maj. Om det blir någon fortsättning var i februari fortfarande oklart.

Friktion-redaktionen:

Saam Kapadia, projektledare

Janne Lindström, redaktör

Jörgen Söderström, fotograf/redigerare

Sara Sundstedt, grafiker

Jens Falkman-Lundberg, grafiker

Karin Axelsdotter Olsson, reporter

Anna H Svensson, reporter

Ida Linde, reporter

David Fjäll, reporter

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

10 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör