15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
På torsdagseftermiddagen var det ganska lugnt i SVT:s pressdesk

På torsdagseftermiddagen var det lugnt i pressdesken på SVT Kommunikation. Fr v: Tannaz Hashemi, Helena Brodén och Carolina Haag von Heijne. (foto: Kerstin Jacobsson)

Publicerad 3 februari 2017 06:50 - Uppdaterad 6 februari 2017 18:49

SVT är bäst på medierelationer enligt journalister

SVT är bäst i Sverige på medierelationer och företaget har dessutom bäst image.

Det slås fast i ”PR-barometern Samhälle”, en undersökning där 268 journalister utvärderat den externa kommunikationen bland 37 organisationer inom den offentliga sektorn.

PR-barometern Samhälle som görs av Aalund Nordic är en årligt återkommande kommunikationsundersökning där svenska journalister sätter betyg på organisationernas arbete gentemot media och även deras image.

Bland annat utvärderas organisationernas press- och kommunikationsavdelningar när det gäller att hitta intressanta historier för pressen, deras öppenhet mot journalister, reaktionstiden vid händelser och organisationernas talespersoners förmåga att uttala sig begripligt.

I intervjuundersökningen, som genomfördes från oktober till december 2016, får SVT högst betyg av alla 37 utvärderade organisationer när det gäller starka medierelationer och ligger på femte plats när det gäller förståelse för journalisters arbetstider.

Hanna Larsson och Anders Persson, SVT Kommunikation.

Hanna Larsson och Anders Persson, SVT Kommunikation. (foto: Kerstin Jacobsson)

Pressdesk och pressjour

I kategorin ”aktiv presskontakt” kommer SVT på andra plats efter Världsnaturfonden, och före Uppsala universitet, LO och Åklagarmyndigheten.

I kategorin ”generell presskontakt” klättrar SVT till femte plats från plats 13 i undersökningen 2015. Även den kategorin toppas av Världsnaturfonden.

- Vi har satsat på att bygga en proffsig tittarservice, pressdesk och pressjour som tillsammans utgör ett stabilt stöd till de planerade kommunikationsinsatser vi genomför dagligen. Och den strategin verkar fungera, säger kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala.

- En stor del av framgången ligger även i hur våra kommunikationsansvariga vårdar och utvecklar relationen med media. Vi är stolta och nöjda, men funderar alltid på hur vi kan bli bättre, fortsätter hon.

Åsa Paues

Programmarknadsförare Åsa Paues. (foto: Kerstin Jacobsson)

Betygsatte image

De 268 journalisterna som deltog i Aalund Nordic-undersökningen fick även betygsätta organisationernas image på en tiogradig skala.

De bedömde organisationens anseende, om den är välskött, intressant för läsarna, en attraktiv arbetsplats och om ledningen bidrar positivt till profileringen av organisationen.

Och i image-kategorin kommer SVT på första plats av samtliga 37 organisationer som utvärderades, före Rädda barnen, Åklagarmyndigheten, Sveriges Radio och Hjärt-lungfonden.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

15 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör