15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Illustration

Fördelning av onlinetid för 2016 (9-99-åringar - självskattade nivåer). (Illustration: Lasse Widlund)

Publicerad 2 februari 2017 07:00 - Uppdaterad 3 februari 2017 09:08

Youtube, Netflix och FB står för 70% av online-tittandet

Online tar en allt större del av publikens tittartid – och främst är det de globala aktörerna man tittar på.

Youtube, Netflix och Facebook står tillsammans för 70 procent av tittartiden online - och SVT endast för 13 procent.

Det visar SVT Publik och Utbuds Publikrapport för 2016.

Trots att broadcasttittandet minskar långsamt över tid så ökar den totala tiden som svenskarna spenderar på rörlig bild.

I snitt lägger man 129 minuter per person och dag på rörligt i broadcast och online. 54 procent av tittartiden spenderas i broadcast och 46 procent online. 2013 var motsvarande siffror 80 respektive 20 procent.

Det totala tv-tittandet i Sverige på broadcast har under 2016 tappat i tittartid med 4 procent jämfört med 2015. SVT tappar också 4 procent i broadcast, men är fortfarande största och tredje största kanal i befolkningen.

- Det är ett starkt utfall med tanke på att 2016 var vårt första OS-år utan sommar-OS, kommenterar Tomas Lindhé, chef för SVT Publik och Utbud.

Så här har publikens tittarvanor att titta i broadcast eller online ändrats de senste åren.

Så här har publikens tittarvanor för broadcast och online ändrats de senste åren.

Onlineökning har stannat av

Tittandet online för SVT ökade kraftigt från 2014 till 2015 med drygt 40 procent.

Men den ökningen stannade av under förra året.

SVT Online ökade endast 5 procent i unika webbläsare per vecka jämfört med 2015. SVT:s ökning drivs främst av lokala nyheter, Barnkanalen och SVT Sport.

- Program riktade till barn och unga står för drygt 40 procent av den totala tittartiden online, men i broadcast står barn- och ungdomsprogrammen för mindre än 5 procent av tittartiden, säger Tomas Lindhé.

Skam

Vilde (Ulrikke Falch) och Sana (Iman Meskini) i Skam. (foto: SVT)

Skam lyfte SVT Play

SVT Play hade mycket låg tillväxt under 2016, men den norska ungdomsserien Skam fick SVT Play att koka under december

- Skam är det program som samlar mest tittartid online under hela 2016 och står ensamt för 2,2 procent av den uppspelade tiden av program i SVT:s videotjänster, säger Tomas Lindhé.

Det är inte bara SVT som har fått minskat onlinetittande, utan så ser det ut bland de andra svenska online-aktörerna. Vinnare är istället de globala onlineaktörerna, som fortsätter att växa, även andelsmässigt.

Youtube, Netflix och Facebook står tillsammans för 70 procent av tittartiden online, där framför allt Netflix växt kraftigt under 2016. Från 14 procent av tittartiden 2015 till 22 i fjol.

Youtube ökade från 30 till 33 procent och Facebook minskade något, från 16 till 15 procent.

Onlinetittandet på SVT har ökat från 12 procent till 13 procent 2016, men låg på 14 procent både 2013 och 2014.

37 procent ser på SVT

Sammanlagda tittandet både i broadcast och online 2016.

Sammanlagda tittandet både i broadcast och online 2016. (Illustration: SVT Publik och utbud)

Om man lägger ihop broadcast- och onlinetittande så står SVT för 37 procent av det sammanlagda tittandet (30% i broadcast och 7 procent online).

Men de globala aktörerna samlar tillsammans 29 procent av svenskarnas tittartid.

Flera yngre målgrupper tittare svarar att Youtube, Netflix och Facebook står för mer än hälften av deras totala tittartid.

SVT har sedan 2012 tappat runt 40 procent av tittartiden i flera målgrupper. De grupper där SVT tappat allra mest under fjolåret är barn (3-6-åringar), ungdomar (12-19-åringar) och unga män 20-39 år).

Appar

SVT Play

SVT Play

SVT Play är SVT:s största app med cirka 1 miljon unika webbläsare per vecka visar Publik och Utbuds rapport.

Näst störst är SVT Nyheters app, som ökade mot slutet av året (blev nativeapp i oktober). Snittet över året är drygt 230000 webbläsare per vecka.

Melodifestivalappen har hög trafik under de veckor programmen går - med nära en halv miljon unika webbläsare per vecka.

Många unga har ingen tv

SVT Publik och Utbuds rapport visar också att på sju år är det dubbelt så många som uppger att de inte har någon tv-apparat och därmed inte behöver betala tv-licens. 2009 uppgav 94 procent att de hade en tv-apparat och 2016 var siffran 89 procent.

Det är främst unga som väljer att inte skaffa tv när de flyttar hemifrån – och mer än hälften av alla unga (20-30 år) i singelhushåll saknar TV.

Bland 20-30-åringar uppger var tredje att de inte har någon tv.

Genomsnittlig ålder på broadcasttittarna.

Den genomsnittliga åldern på broadcasttittarna är 54 år, och på SVT är det 62 år. (Illustration: SVT Publik och utbud)

SVT:s strategi för framtiden

Eftersom både omvärldens och publikens tittarvanor förändras i rasande fart, enligt ovanstående statistik, har SVT:s företagsledning tagit fram nya strategier för framtiden med sikte på 2020 och därefter. SVT:s nya strategier presenterades i november.

Bland annat skriver företagsledningen: ”Om vi ska kunna vara till för alla måste vi utveckla våra digitala tjänster eftersom det är så alltfler vill ta del av vårt utbud. Samtidigt ska vi bygga vidare på vårt arv och behålla den stora, äldre publik som föredrar traditionell tv.”

Jämställer online och broadcast

Vidare innebär de nya strategierna att SVT jämställer online och broadcast i hela verksamheten.

”Vi använder broadcast styrka för att bygga vår onlineverksamhet. Vi behöver särskilt fokusera på utvecklingen av SVT1, SVT Play, SVT Nyheter online och SVT Barn online.”

Företagsledningen skriver också i de nya riktlinjerna för framtiden:

”Vi stärker vår digitala kompetens för att svara mot de nya behov som en stor del av publiken har.”

 

"Publikrapporten för 2016" har sammanställts av SVT Publik och Utbud och redaktör har varit Mikael Sterner.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör