13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT i sociala meider 2016.

SVT i sociala medier 2016.

Publicerad 19 december 2016 07:00 - Uppdaterad 20 december 2016 21:42

SVT:s år i sociala medier: granskning, samhällsfrågor och nostalgi

Vi blickar ofta framåt när det gäller sociala medier, men så här års är det tid för en tillbakablick.

2016 var ett framgångsrikt år för SVT i sociala medier. Vi hittade nya format och samarbetsformer, hittade allt bättre sätt att nå ut och engagera, och vi lyfte dialogen med publiken ytterligare några snäpp.

Också utomstående betraktare tycker att det gått bra för oss – under hösten rankade internationella konsultforman BearingPoint SVT som bäst i Sverige på sociala medier.

Googles nysläppta globala sökstatistik för 2016länk till annan webbplats summerar sökåret 2016 med de mest använda söktermerna som Pokémon Go, Trump, Brexit, Bryssel, Bowie, Panama papers, Prince och Zika-virus.

Vi har försökt göra en liknande genomlysning av SVT i sociala medier 2016. Det är ingen statistisk undersökning, men en sammanställning av resultaten från cirka 100 Facebooksidor, Instagramkonton, Twitterkonton och YouTubekanaler med SVT som avsändare.

Den visar vilka ämnen och programtitlar som har fått ett engagemang och ett genomslag utöver det vanliga under 2016.

Samhällsfrågor skapar engagemang

Sveriges bästa hemtjänst

Sveriges bästa hemtjänst

SVT:s sociala medier år 2016 har präglats av ett mycket stort engagemang kring viktiga samhällsfrågor som invandring, ålderdom, utanförskap och psykisk ohälsa. Mängden kommentarer i sociala medier visar att SVT har förmågan att slå an en ton som lockar till stort engagemang och en livlig dialog.

Fördjupa dig gärna i den fantastiska dialogen kring Känn dig som hemmalänk till annan webbplats, Djävulsdansenlänk till annan webbplats och Sveriges bästa hemtjänstlänk till annan webbplats.

SVT Opinion nådde under året mycket höga siffror i både räckvidd och engagemang för sina inslag från Biskopsgårdenlänk till annan webbplats och för tant-hatet mot Sanna Nielsen som julvärdlänk till annan webbplats.

Från Biskopsgården

SVT Opinion från Biskopsgården engagerade många.

Fantastisk spridning

Uppdrag gransknings tweets om granskningen av Julian Assange-falletlänk till annan webbplats är årets mest uppmärksammade postningar på Twitter. Samtliga tweets på ämnet har haft en formidabel räckvidd på mellan 3,7 och 4 miljoner, mycket tack vare att de delats även av en internationell publik. Dokumentären Experimentenlänk till annan webbplats av Bosse Lindquist är ett annat fall som engagerade stort i sociala medier.

Bosse Lindquists Experimenten.

Bosse Lindquists Experimenten.

Lajkmagneter

Vissa personer har förmågan att via tv ta sig rätt in i människors hjärtan. När den förmågan finns så syns den tydligt även i sociala medier. 2016 års stora lajkmagneter har varit Lars Lerinlänk till annan webbplats och Kalle Zackari Wahlström i Gympalärarenlänk till annan webbplats. Men även mer etablerade programledare fortsätter att engagera, som Knut Knutson när han tappar kontrollen i Antikrundanlänk till annan webbplats!

Knut Knutson i Antikrundan blir upprörd.

Knut Knutson i Antikrundan blir upprörd.

Tv-nostalgi engagerar

När man minns svunna tider så minns man tv-programmen som visades då. Vissa tv-ögonblick är omåttligt älskade, som Sven Melanders klassiska sketchlänk till annan webbplats om vad svenska barn vill ha mest av allt. Det här var 2016 års mest framgångsrika postning från SVT med en räckvidd på nästan 6 miljoner på Facebook.

Det klassiska klippet med Sven Melander.

Det klassiska klippet med Sven Melander.

Fantastiska djur-och naturupplevelser är något som väcker stort engagemang.

Mitt i naturen-redaktionen skapade 2016 års mest delade klipp med en fantastisk, hoppande fisk i Brasilienlänk till annan webbplats. Klippet har delats mer än 36 800 gånger.

Den hoppande fisken i Brasilien.

Över två miljoner har sett Mitt i naturens hoppande fisk i Brasilien.

Eurovision- succé i sociala medier

Givetvis går det inte att summera 2016 utan att nämna Eurovision Song Contest, som nådde stora framgångar även i sociala medier. Frans-febern brannlänk till annan webbplats den 14 maj i Globen, och Petra och Måns programledarinsatser hyllades i sociala medier.

Grattis till oss alla för ett framgångsrikt 2016!

Personligen tror jag att 2017 blir året då vi gemensamt tar publikdialogen till nya höjder - att vi blir ännu lättare att hitta och lättare att prata med.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
Chef sociala medier och Tittarservice

10 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör