21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Christina Johannesson och Karin Eder Ekman

Christina Johannesson, projektledare för Framtidens kompetenser på SVT och ansvarig för projektet ”Fika med SVT”, och Karin Eder Ekman, chef för SVT:s aktiviteter i sociala medier, Nyheterna. (foto: Per Westergård)

Publicerad 2 december 2016 07:00 - Uppdaterad 5 december 2016 19:21

SVT:s fikasatsning vill skapa ny dialog med publiken

SVT Nyheter vill fika med sin publik. Inte bara för nöjes skull utan för att få del av deras tankar och åsikter.

– Vi är en nyhetstjänst som ska tjäna alla i Sverige. Därför måste vi lyssna på dem, gör vi inte det kommer det med tiden att bli svårt att motivera vår existens, säger Christina Johannesson, ansvarig för ett projekt som har fått namnet ”Fika med SVT”.

Storbritanniens val att lämna EU och Donald J. Trumps seger i det amerikanska presidentvalet är två exempel där förståsigpåare missbedömde vilka strömningar som fanns i respektive land.

Det har fått många att hävda att politiska partier, opinionsinstitut och media har förlorat kontakten med ”folket”.  Och att deras legitimitet därmed har försvagats.  

Samma sak gäller Sverige och SVT är inte något undantag. Företaget anklagas med jämna mellanrum för att vara en del av en elit som inte har kontakt med verkligheten. 

– Diskussionen har fått oss att inse att vi måste lära oss mer om vilka behov och förväntningar publiken har på oss, säger Christina Johannesson, projektledare för Framtidens kompetenser på SVT och ansvarig för projektet ”Fika med SVT”.

- Vi måste lära oss mer om vilka behov och förväntningar publiken har på oss.

- Vi måste lära oss mer om vilka behov och förväntningar publiken har på oss. (foto: Per Westergård)

Ingen relation med SVT

Det handlar inte bara om misstro. Idag är det stora grupper som inte har någon relation till SVT, och som inte känner till SVT Nyheter som varumärke. En utveckling som oroar alla med ansvar för företagets framtid. Därför handlar projektet inte bara om att få koll på vad publiken tycker, det handlar lika mycket om att förstå hur, var och när publiken vill ta del av SVT:s nyheter.

– Om SVT ska kunna vara en nyhetstjänst om alla för alla måste vi även vara relevanta för alla. Men det är inte bara en fråga om företagets överlevnad, det hotar även vår roll som en funktionär i demokratins tjänst, menar Christina Johannesson. 

Projektet ”Fika med SVT” handlar inte om att företaget vill ge något till publiken. Snarare om att få något av dem. Och på svenskt vis - över en fika. 

Fikakorg fylld med kaffe, te, kanelbullar, baklava och andra godsaker.

Fikakorg fylld med kaffe, kanelbullar, baklava och andra godsaker. (foto: SVT)

Vill bli inbjuden till möten

I dagarna har SVT därför gått ut i både tv och på sociala medier med en vädjan om att bli inbjuden till möten. Målet är att nå 100 olika grupper som ska bestå av allt mellan tre och 30 personer. Viktigast av allt är att de kommer från så många olika delar av samhället som möjligt, både geografiskt och åsiktsmässigt. 

De regionala stationerna kommer att ha ansvar för 70 av dessa fikastunder medan Riks och SVT Sport gemensamt kommer att hålla i 30.

– Oberoende av vem som är ansvarig kommer medarbetare från både regionen och Riks att vara med vid de flesta möten. På så sätt hoppas vi att projektet även kan bidra till att vi som jobbar inom olika delar av SVT Nyheter lär känna varandra bättre.

Från trailern som just nu rullar i rutan och i sociala medier.

Från trailern som just nu rullar i rutan och i sociala medier. (foto: SVT)

Öga mot öga

Enligt Karin Eder Ekman, som är chef för SVT:s aktiviteter i sociala medier, ligger projektet helt i linje med det uppdrag som hon har haft under de senaste tre åren. 

– Vi arbetar hårt med att skapa en dialog med vår publik, skillnaden är att vi nu kliver ut ur den digitala världen för att möta publiken öga mot öga. 

Hon poängterar med tyngd att det här inte är en marknadsföringskampanj för SVT utan en kompetenssatsning för alla som jobbar inom nyhetsdivisionen.

Christina Johannesson och Hanna Dowling från SVT tar en provfika med några ungdomar.

Christina Johannesson och Hanna Dowling från SVT tar en provfika med journaliststudenter. (foto: SVT)

Söker upp aktivt

Det finns dock en påtaglig risk, att de grupper som SVT har allra sämst relation med inte kommer att bjuda in till möten. När inbjudningarna - förhoppningsvis - börjar strömma in kommer projektgruppen därför att gå igenom alla för att se att de kommer från så många olika delar av samhället som möjligt. 

– Om någon av de grupper som vi vill träffa saknas kommer vi aktivt att söka upp dem. Men vi kan inte tvinga någon att bjuda in oss, men vi ska se till så att alla får möjligheten. Det gäller inte minst de grupper som misstror oss allra mest, säger Karin Eder Ekman.

Hanna Dowling från SVT Kommunikation får många bra idéer och förslag från de unga tittarna.

Hanna Dowling från SVT Kommunikation får många bra tips och idéer från studenterna. (foto: SVT)

Frågor

Exakt vad som kommer att avhandlas på de olika fikastunderna är upp till respektive grupp, men det finns ett antal frågor som projektgruppen gärna vill ha svar på.

Under varje möte kommer någon från SVT att ha ansvar för att samla in och sammanställa tankar. När projektet sedan avslutas i februari nästa år kommer all dokumentation att sammanställas för att dra lärdomar och för att se om det finns några generella mönster i publikens syn på SVT.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

12 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör