21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Sveridemokraternas Kent Ekeroth i riksdagen.

Sveridemokraternas Kent Ekeroth i riksdagen. (foto: Anders Wiklund / TT)

Publicerad 1 november 2016 15:15 - Uppdaterad 2 november 2016 21:58

SVT:s visning av "järnrörsfilmen" prövas på nytt

Hovrätten underkänner tingsrättens beslut att inte ta upp SVT:s visning av den sk järnrörsfilmen som ett upphovsrättsligt intrång.

Kent Ekeroth och hans ombud hade överklagat tingsrättens beslut att inte pröva fallet och Patent- och Marknadsöverdomstolen vid Svea Hovrätt, ger dem nu rätt. Hovrätten underkänner tingsrättens beslut och återvisar fallet till tingsrätten.

– Nu måste tingsrätten göra en prövning, förklarar SVT:s chefsjurist Henrik Grinbaum för Vipåtv.

Hovrättens beslut innebär också att tingsrättens beslut om att Kent Ekeroth ska ersätta SVT med 80 000 kronor för rättegångskostnader upphävs. Men då beslutet inte vunnit laga kraft har ännu inga pengar betalats ut åt något håll.

Kräver 164 000

Ekeroth, som filmade händelsen 2012, när han och två andra SD-politiker beväpnade sig med järnrör, har krävt 164.566 kronor i ersättning från SVT för att ha visat bilder ur klippet.

– Vi konstaterar nu är att ärendet återförvisas till tingsrätten. Sedan återstår det att se vad som händer där, säger SVT Nyheters ansvarige utgivare Ulf Johansson.

Tidigare har Dagens Media och Göteborgs-Posten av tingsrätter dömts att betala mindre summor i ersättning till Kent Ekeroth.

Fakta "Järnrörs-skandalen":

Den så kallade järnrörsskandalen briserade i november 2012. Då avslöjade Expressen att tre ledande SD-politiker – Kent Ekeroth, Erik Almqvist och Christian Westling – under en blöt utekväll 2010 förolämpade flera personer med rasistiska och sexistiska glåpord, bland dem komikern Soran Ismail.

Ekeroth filmade flera av händelserna med sin mobiltelefon. På filmen ses Almqvist, då SD:s ekonomiskpolitiska talesperson, beväpna sig med ett järnrör.

Avslöjandena ledde till att Almqvist lämnade både sin riksdagsplats och partiet.

Flera tidningar har publicerat bilder ur filmen och Ekeroth har åberopat sin upphovsrätt och krävt betalning. Bland annat dömdes Göteborgs-Posten att betala Ekeroth 3100 kronor, och branschtidningen Dagens Media att betala 4 200 kronor.

(svt.se)

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

1 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör