7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Mikael Österby

Programchef Mikael Österby (foto: Anders Strömqvist)

Publicerad 28 oktober 2016 07:02 - Uppdaterad 1 november 2016 15:22

Programchef om smygreklamen: "Sorglig men unik företeelse"

Att produktionsbolaget Road Runner tagit betalt för produktplaceringar i program som sålts till SVT är inte ett tecken på att betald smygreklam är utbredd, säger SVT:s programchef Mikael Österby.

Redan efter att det mediegranskande radioprogrammet ”Medierna” i P1 i somras avslöjade att några medverkande företag betalat för exponering i matlagningsserien ”En tysk, en fransk och en husman” avbröts SVT:s mångåriga samarbete med produktionsbolaget Road Runner och dess ledare William Diskay.

– Det som Kulturnyheterna rapporterade om i onsdags, gällande smygreklam i serien ”En klassiker” ligger tyvärr i linje med vad vi redan visste. Vi har sett till att inga fler serier från Road Runner sänds, säger Mikael Österby.

Brott mot avtal

Enligt Kulturnyheternas research har ett 10-tal företag betalat Road Runner för exponering i serien ”En klassiker”, vars senaste omgång sändes i fjol.

– Alla exemplen som redovisades är brott mot de avtal som ingåtts med SVT. Det här är väldigt allvarligt, säger Mikael Österby.

Enligt en av de medverkande i serien, artisten Richard Herrey, var det för produktionsbolaget en balansgång hur synliga de betalda exponeringarna fick vara i serien.

– Varumärken fick inte synas för mycket eftersom det var för SVT, säger Richard Herrey till Kulturnyheterna.

Visningsrätter

Programchef Mikael Österby vill understryka att det handlar om visningsrätter som SVT köpt och inte att vi på SVT producerat själva. I klartext: inga pengar som företag och andra som betalt för att synas har betalats direkt till SVT utan till produktionsbolaget.

– Det fråntar inte SVT ansvaret att se till att exponeringen är lämplig. För oavsett om SVT hyr eller producerar själva får inget exponeras otillbörligt, säger Mikael Österby.

En klassiker

En klassiker (foto: SVT)

Inför sändningen av t ex "En klassiker" fanns det då från SVT inga misstankar om att produkter placerades s.a.s. väl tydligt?

– Vi ställer alltid kontrollfrågor angående finansiering, så även inför dessa serier som började sändas 2012. Vi sitter med i klippningen och ändrar och suddar i alla våra produktioner och vi ändrar ofta och mycket i alla serier vi sänder, vilket är rätt många per år, säger Mikael Österby.

Sportmiljö

SVT har även klippt i ”En klassiker” men kände vid den tidpunkten inte till att olika varumärken ”skulle exponeras” eller vilka dessa varumärken var.

– Då serien utspelar sig i en sportmiljö med massor av olika varumärken har vi inte reagerat tillräckligt, säger Mikael Österby.

Vilka rutiner finns egentligen för att förebygga och undvika att produktioner med insmugen reklam sänds?

– Vi har ytterst rigorösa rutiner. Först ser vi till att utbilda de svenska producenter vi samarbetar med, om vilka regler SVT och som även de har att följa, säger Mikael Österby.

Före avtalsskrivning diskuteras reglerna om finansiering och exponering med produktionsbolaget.

– Alla regler finns med i avtalet på ett mycket tydligt sätt och sedan under produktion ställer vi frågor om de fått hjälp eller ekonomiskt stöd från andra än oss, säger Mikael Österby.

SVT ställer även frågor om produktionens budget och deltar, som nämnts, slutligen även i redigeringen .

– Så det krävs en allvarlig ansträngning för att lyckas få till otillbörlig exponering i SVT, menar Mikael Österby.

Inte en bransch

- Är det som nu uppdagats begränsat endast till Road Runner eller tror du även fler produktionsbolag kan ha gjort eller försökt göra samma grej?

– Detta är en sorglig men unik företeelse för Faktaavdelningen och det handlar om ett bolag och inte en bransch. Min bedömning är att detta är ytterst sällsynt i relation till SVT, säger Mikael Österby.

Han understryker att SVT i diskussioner med produktionsbolag, under de senaste åren blivit allt mer restriktiva gällande sponsring och extern finansiering av olika slag.

– Vi tillåter nästan ingenting. De vi samarbetar med känner till och följer SVTs regelverk och det gör att SVT är ett pålitligt företag. Jag har under mina tio år som ansvarig programchef aldrig tidigare råkat ut för något avtalsbrott. Men nu är vi självkritiska eftersom det har hänt och vi ska se hur vi bättre kan skydda oss mot detta framöver, avslutar Mikael Österby.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

3 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör