21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Paul "Bear" Wasquez och Jens von Reis.

Jens von Reis träffar Paul "Bear" Wasquez, som gjorde viralen ”Double Rainbow” med 47 miljoner visningar på Youtube. (foto: SVT)

Publicerad 5 oktober 2016 18:32 - Uppdaterad 6 oktober 2016 17:25

Vilka mekanismer styr oss i sociala medier?

Hur påverkar sociala medier oss? Vad händer i hjärnan när vi får bekräftelse på något vi lagt ut? Och varför sprids vissa klipp, men inte andra?

- Vi vill lyfta mekanismerna bakom vårt beteende i sociala medier, säger Jens von Reis som leder nya programserien Sociala monster.

- Ofta pratar man om teknik; hur Snapchat fungerar, eller hur mycket Facebook ökat, men vi vill se hur man faktiskt påverkas av sociala medier.

Jens von Reis ska tillsammans med journalisten Andrev Walden och psykologiforskaren och professor Armita Golkar på Karolinska institutet, undersöka hur vårt beteende påverkas av sociala medier - som ju är en naturlig del av de flestas liv numera.

- Jag tycker det är viktigt att göra program om samtiden och att försöka förstå tiden vi lever i, säger han.

Andrev Walden, Jens von Reis och Armita Golkar.

Andrev Walden, Jens von Reis och Armita Golkar. (foto: Janne Danielsson)

Double Rainbow

I Sociala monster, som består av sex program, handlar det bland annat om varför vissa klipp sprids och inte andra. 

- Vi träffar också sociala monster, som kan vara allt från mannen som gjorde viralen ”Double Rainbow” med 47 miljoner visningar på youtube, John Cleese som har fem miljoner följare på twitter till påvens kommunikationschef som pratar om hur påven ska agera i sociala medier. Och så kommer vi att träffa katten Nala Cat som har tre miljoner följare på Instagram, säger Jens von Reis och fortsätter:

- Det blir både högt och lågt i serien, men allt handlar om hur vi ska förhålla oss till den nya tiden.

Vetenskapliga inslag

Sociala monster är en både underhållande och informerande serie, men det finns även vetenskapliga inslag. Armita Golkar kommer att göra analyser av vårt beteende i sociala medier.

Medverkar som försökskaniner i olika experiment gör Filip och Fredrik, Sanna Lundell, Mikael Persbrandt och Kristian Luuk.

Jens von Reis tror att många som tittar, känner ungefär som han själv gör. Att man förstår delar av den nya tiden med olika sociala medier och plattformar, men inte alltid förstår hur man själv ska förhålla sig till dem.

- Vad ska jag göra i det här sociala mediet? Eller hur ska jag vara? Och hur privat ska jag vara? Var drar man gränsen? Ska jag på Facebook till exempel vara kompis med Hanna Stjärne? Jag tycker sådana här frågor är intressanta, säger han.

- Eller så ska man bara skita i allt, stänga av, inte vara med. Så tänker jag ibland också.

Sanna Lundell och Mikael Persbrant medverkar i ett experiment.

Sanna Lundell och Mikael Persbrant medverkar i ett experiment.

Aha-upplevelser

Jens von Reis hoppas att tittarna ska få svar på en del frågor, men även få lite aha-upplevelser.

Har du själv fått någon aha-upplevelse under inspelningens gång?

- Ja, när man pratar om virala händelser, så går det egentligen inte att skapa en viral, utan det måste ske organiskt. Jag har också försökt att förstå varför vissa saker blir sociala monster.

Sociala monster sänds på onsdagar kl 21.05 i SVT1 samt i SVT Play. Start 5 oktober

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör