20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Malin Ströman

- Vi vet att vi har förmågan att fånga barns intresse, och att vi gör det genom att initiera samtal, sa Malin Ströman, utvecklingsansvarig för Barn Online. (foto: Per Westergård)

Publicerad 22 september 2016 07:00 - Uppdaterad 4 oktober 2016 15:03

Barnen lämnar broadcast - men barnplay och barnkanalen.se ökar

För första gången på sju år arrangerade Barnkanalen ett eget konvent.

Vid det senaste tillfället pekade alla kurvor uppåt, nu är utmaningarna fler.

Inte minst att de allra minsta inte längre hittar till rutan.

Ljudnivån är hög när många av Barnkanalens anställda samlas i eventrummet på Tekniska museet i Stockholm. Några har kommit från Umeå, andra från Malmö eller Göteborg. Men de kommer även från olika delar av verksamheten, både från gamla och nya plattformar.

Att online numera är en viktig part blir tydligt när kanalchefen Safa Safiyari ber alla som även hör hemma hos SVTi att resa sig upp. De är många, nästan i majoritet.

Barnkanalens betydelse för SVT

Programdirektör Jan Helin inledde dagen:

– Först måste jag erkänna; när jag insåg att jag skulle få ansvar för Barnkanalen blev jag skraj. Jag kan ju ingenting om barn-tv. Men sen insåg jag att det är inte min uppgift att göra program, det gör ni själva på ett utmärkt sätt. Min roll är att fundera på strategier. När jag gör det är det uppenbart att barn-tv inte bara är en viktig del av vår historia utan även är helt avgörande för vår framtid. Framförallt om vi ska ha en chans i en ny digital verklighet.

Safa Safiyari

Safa Safiyari, chef för Barnkanalen. (foto: Per Westergård)

Utmaningar och problem

Safa Safiyari började med att säga att idag ska vi inte bara hylla allt som är bra.

– Vi måste våga lyfta våra utmaningar och problem. Någonting har nämligen hänt, efter år med ökande publiksiffror ser vi nu att de yngsta tittarna inte längre hittar till broadcast.

Ett sätt att tydliggöra Barnkanalen är att skapa en uppdelning mellan dess fyra delar. De är Bolibompa, Barnkanalen, barnkanalen.selänk till annan webbplats och barnplay.

En huvudtanke med uppdelningen är att göra Bolibompa tydligare och att transformationen till online ska gå snabbare.

– Bolibompa är den viktigaste strategiska produkten i hela SVT:s utbud. Där finns bron till den framtida publiken. Lyckas vi inte fånga barn redan som små är vi rökta. Men även omvänt, om de lär sig att hitta till oss kommer de att följa oss till de fyller 99, sa Safa Safiyari.

Bolibompa tappar

Trenden är dock att Bolibompa tappar. Men det görs hela tiden förändringar för att bromsa nedgången.

– Men jag måste erkänna att utvecklingen gör mig orolig. Lika illa är att de minsta inte ens tittar på andra program. Tidigare samlades omkring 30 procent av målgruppen framför tv:n en fredagskväll, nu är den siffran ner i 10 procent. Fortsätter den utvecklingen riskerar vi att våra 6 till 9-åringar inte kommer att ha någon relation till tv, sa Safa Safiyari.

x

Barnplay går bra

Den verkliga stjärnan bland Barnkanalens olika produkter är Barnplay.

– Att det går bra för Barnplay beror på att den är både bra och enkel. Problemet är att den inte hjälper oss att rekrytera ny publik till tv. Det är dessutom något som barnen i hög grad tittar på ensamma och därmed blir det inte den ”tillsammans-grej” som vi vill att Barnkanalen ska vara.

Vad har då hänt med den gammal vanliga Barnkanalen, den som gick så bra fram till helt nyligen?

– Det är en produkt med utmaningar, minst sagt. Men vi tror att den har funktioner som ingen annan kan klara. Frågan är bara vilken rollen ska vara, för att vårt samlade barnutbud ska bli bra?

Hoppar runt bland kanaler

Däremot har barnkanalen.selänk till annan webbplats vind i seglen. Detta trots att plattformen alltid verkar vara under ombyggnad.

– Och vi vet inte när vi kommer att bli klara, svaret är förmodligen aldrig, sa Malin Ströman, utvecklingsansvarig för Barn Online på SVT.

Utmaningen här är att unga mellan 9-12 gärna hoppar runt bland olika kanaler och som därmed svåra att hålla kvar någon längre tid. Lösningen som Malin Ströman skissade på är ett flöde av aktiviteter där det finns utrymme för direkta möten med publiken.

Malin Ströman

Malin Ströman, utvecklingsansvarig för Barn Online. (foto: Per Westergård)

Överbelastningsattack

Ibland fungerar det utmärkt, andra gånger för bra. Som i somras när ”Sommarlov” fick ett så stort gensvar att delar av SVT:s site kraschade.

– Det var som om vi skapade en överbelastningsattack på oss själva. Det visar att vi har förmågan att fånga barns intresse, och att vi gör det genom att initiera samtal. Nästa steg är att bli bättre på att låta barnen själva påverka vilka ämnen de vill diskutera. Därför måste de redaktioner som jobbar med aktualiteter vara flexibla utifrån vad som händer för dagen.

Även om online blir allt viktigare har tv:n fortfarande en roll. Kanske inte alltid som den apparat som får full uppmärksamhet utan som ett komplement till det som pågår på nätet.

– Vi kan se att barnkanalen.selänk till annan webbplats tappar massor av besökare prick 18.00. Glädjande nog kliver de då istället över till Barnkanalens tv-sändning.

Berättar för kompis

Att fånga in tittare via sociala medier, vilket fungerar bra för vuxna, är inte någon framgångsväg när det gäller barn. Här handlar det snarare om få dem att tycka om det som de har sett på Barnkanalen, att de sedan berättar det för en kompis.

– Men det är sjukt svårt, menade Malin Ströman. Lyckas vi kan vi nå vårt mål att tittarna ska bli både insatta och nyfikna.

Även för Barnplay går det bra. Antalet unika besökare är omkring en halv miljon per vecka och de som kliver in där går i genomsnitt inte ut igen förrän efter en knapp halvtimme.

– Det finns en stor skillnad mellan Barnplay och SVT Play. Det är att play för vuxna speglar utbudet i tv just nu medan barn i högre grad använder play för att hitta äldre favoritprogram. Därför ska de två playtjänsterna behandlas som två skilda produkter, sa Sara Olsson som är planeringschef på Barnkanalen.

Anna Bylund och Maria Karlsson Thörnqvist

Anna Bylund och Maria Karlsson Thörnqvist berättade om Projekt Z - för att nå den svåra målgruppen 12-18-åringar. (foto: Per Westergård)

Projekt Z

Nytt är ett försöka fånga in den tuffaste av alla målgrupper, ungdomar mellan 12 och 18 år. För att lyckas med det gäller det att inte bränna alla resurser på en enda stor och smaskig tårta. Vägen till dem går snarare i ett antal mindre projekt, som internt går under begreppet celler.

De ska få växa och utvecklas utifrån givna teman eller målgrupper. Ett exempel på är SVT är ”Projekt Z” som Vipåtv berättat om tidigare i veckan (se länk nedan).

Gemensamma målen

Eftermiddagen ägnades åt att diskutera förmiddagens olika inspel, men där fanns även utrymme för var och en att komma med egna inlägg.

– Ett viktigt syfte med dagen var att samla ett gäng som annars är spridda över hela landet. Vi fick även tillfälle att diskutera våra gemensamma mål, och förhoppningsvis kände alla att de fick vara med om att forma en vision för vårt fortsatta arbete. För mig som chef var det extra glädjande att känna engagemanget i våra strategiska utmaningar, och att de förstår vidden av att vi måste göra förändringar, menade Safa Safiyari när dagen var till ända.

Jan Helin:

"Det är uppenbart att barn-tv inte bara är en viktig del av vår historia utan även är helt avgörande för vår framtid. Framförallt om vi ska ha en chans i en ny digital verklighet."

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

10 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör