21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anna Bylund och Maria Karlsson Thörnqvist

Anna Bylund och Maria Karlsson Thörnqvist

Publicerad 19 september 2016 07:00 - Uppdaterad 21 september 2016 09:24

Projekt Z vill nå målgruppen 12-16 år - på deras villkor

Vilka tankar rör sig i ungdomars huvud? Och vad skulle 12-16-åringar vilja se för program i SVT om de själva fick välja?

För att ta reda på det startade Anna Bylund och Maria Karlsson Thörnqvist ungdomssatsningen ”Projekt Z” .

Projekt Z började som ett researcharbete där Anna Bylund, producent, och Maria Karlsson Thörnqvist, projektledare på SVT i Malmö, skulle lära känna målgruppen 12-16 år bättre, som en del i att SVT ska börja göra fler program för dem.

De började med att djupintervjua cirka 30 unga personer över hela Sverige

- Vi ville få ett grepp om hur det är att vara runt 15 idag och vilken typ av innehåll vi skulle kunna producera och som de faktiskt skulle titta på, säger Maria Karlsson Thörnqvist.

Var och en intervjuades i nästan två timmar om livet, tittarvanor, idoler, drömmar mm.

- När vi lyssnade fann vi att många kände stor oro för världen och framtiden, många kände hög prestationsångest och vi fann också en oroväckande stor psykisk ohälsa.

Dela med oss

De insåg att arbetet de gjorde inte bara behövde vara ett researchprojekt på väg mot tydliga programproduktioner, utan researchen kunde också vara själva produkten.

- Vi bestämde oss för att dela med oss av den till vår publik, medan vi höll på, och på så vis bjuda in dem att bli medskapare till projektet, säger Anna Bylund.

- Vi kallade det Projekt Z för att det handlar om generation Z, den första generationen som levt hela sitt liv med internet.

I maj startade de instagramkontot @svtprojektz.

Instagramkontot

Instagramkontot @svtprojektz

Tunga berättelser

- Ganska snart började det komma in citat från följare och de kommenterade även våra frågor och varandras citat. Det kom också in DM – direct messages, som bara vi kunde se där de delade personliga problem eller berättade vad de varit med om, säger Anna Bylund.

Ibland kommer det in både tunga och svåra berättelser - och därför har Maria och Anna skapat en lista med akutnummer som de kan hänvisa till.

- Men vi brukar alltid börja med att fråga om de har en vuxen nära sig som de kan tala med. Och i vissa fall har de själva lösningen, men vill bara berätta för oss om sin situation.

Inlägg på Instagramkontot.

Inlägg på Instagramkontot.

Annan riktning

Även om projektet tagit en lite annan riktning än vad de trodde från början, har de slutmålet klart för sig – nämligen att dra publik till SVT Play och fånga upp vilka behov av program målgruppen har.

Det första konkreta projekt som Projekt Z resulterat i - och som kommer sig av det gensvar de fått från följarna - är att de hittat Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, som gör Ångestpodden med 300000 lyssnare i månaden.

Ångestpodden, som Ida och Sofie startade i januari 2015, vill på ett kreativt och nyskapande sätt bryta tabun kring psykisk ohälsa.

Ångestbilen börjar rulla i november o SVT Play.

Ångestbilen med Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg börjar rulla i november i SVT Play.

- Vi har nu spelat in en enkel pilot där tjejerna intervjuar olika kändisar om hur de hade det när de var 15. Piloten har funkat fint, och nu gör vi en liten miniserie – Ångestbilen, som kommer att läggas ut på SVT Play under november och december.

I varje avsnitt kommer en känd person att åka med i bilen. Bland de medverkande personerna finns bl a Tova Helgesson, som vann tre guldtuber på den stora YouTube-galan Guldtuben tidigare i år.

 

I somras deltog Projekt Z även på Malmöfestivalen för att träffa målgruppen. Programledre Malin Olsson intervjuade många av dem.

I somras deltog Projekt Z även på Malmöfestivalen för att träffa målgruppen och programledare Malin Olsson intervjuade många av ungdomarna.

Projekt Z på Malmöfestivalen.

Projekt Z på Malmöfestivalen.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör