13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jimmy Ahlstrand sitter i Tittarservice växel.

Strategichef Jimmy Ahlstrand "pryar" i Tittarservice växel. (foto: Marika Ireblad)

Publicerad 1 september 2016 07:00 - Uppdaterad 2 september 2016 17:21

Företagsledningen "pryar" på Tittarservice

Under några veckor i september förstärks Tittarservice i Stockholm under några eftermiddagar. Av cheferna i SVT:s företagsledning.

Under ett par timmar får de vara med och se hur Tittarservice jobbar – och även själva hjälpa till.

Strategichef Jimmy Ahlstrand var först ut på onsdagseftermiddagen.

- Spännande och givande, var hans spontana kommentar.

Susanna Dahlstrand, chef för Sociala medier och Tittarservice, berättar att företagsledningen i våras uttryckte en önskan om att få sitta med och se hur Tittarservice arbetar mot publiken.

- De ville själva se hur vi möter våra tittare på webben, i sociala medier och i telefon. Så därför har vi bokat in dem på varsitt individuellt praktikpass under september månad. Vi hoppas kunna bjuda FL på värdefulla insikter, samtidigt som vi kan lära oss mer om FL:s förväntningar på Tittarservice, säger hon.

- Det här är ett sätt för oss att få en insikt i publikkontakten, säger Jimmy Ahlstrand. Att komma närmare publiken.

Tittarservice på SVT Kommunikation.

Tittarservice på SVT Kommunikation. fr v: Jimmy Ahlstrand, Tommie Landström och Frida Mörtsell. På andra sidan bordet: Pernilla Paulsson. (foto: Marika Ireblad)

Presentation

Frida Mörtsell, strategisk kommunikatör på Tittarservice, och Tommie Landström, kommunikatör för SVT Play, inledde onsdagseftermiddagen med en presentation av verksamheten, som består av tre avdelningar: Tittarservice allmänt, supporten och växeln.

Efter introduktionen fick Jimmy Ahlstrand först besöka Tittarservice på SVT Kommunikation och se flödet i sociala medier och se frågor som dyker upp på Tittarservice sajt.

- Ja, vi visade honom lite frågor och konversationer som vi haft idag på sajten, berättar Frida Mörtsell.

Vad var det för frågor?

- De rörde bland annat smart-tv, vilket är en vanlig fråga som vi får löpande, berättar Tommie Landström.

- Jimmy kände också till verktyget Kundo, som vi använder i vårt forum ”Tittarservice Forum” eftersom han varit inne där och besvarat tittarfrågor tidigare, berättar Frida Mörtsell.

Videosupporten

Videosupporten hjälper tittarna med tekniska frågor. Fr v: Pablo Santiago och Finn Hermansson. På andra sidan bordet: Tommie Landström och Jimmy Ahlstrand. (foto: Marika Ireblad)

Videosupporten

Därefter styrdes stegen en våning upp, till SVTi och Videosupporten, där Tommie Landström i vanliga fall sitter och hjälper publiken med SVT Play-frågor.

Videosupporten startades i början av sommaren, lagom till starten av fotbolls-EM, och är en speciell support kring tekniska problem och frågeställningar.

- Vi har fått en väldigt bra start och hittat vår plats mellan utvecklare och användare. Och om vi ska fortsätta utveckla våra tjänster iterativt behöver vi en nära relation med våra användare, säger Tommie Landström.

Videosupporten är dagtid bemannad med fast anställd personal medan den på kvällstid och på helger sköts av inhyrd personal.

Helge Torstensen svarar på tittarnas frågor medan Jimmy Ahlstrand lyssnar.

Helge Torstensen svarar på tittarnas frågor medan Jimmy Ahlstrand lyssnar. (foto: Marika Ireblad)

Samtal från tittarna

Sista stopp på Jimmy Ahlstrands praktikeftermiddag var Tittarservice växel i Radiohuset. Och då var det dags för konkret arbete. Närkontakt med tittarna.

- Tanken är att cheferna ska sitta med i växeln och lyssna på samtal från tittarna – och även själva pröva på att ta samtal om de vill. De får också gärna pröva på att svara på inlägg i våra sociala medier, berättar Frida Mörtsell.

Program med Göran Skytte

Tiden medgav inte denna gång att Jimmy Ahlstrand själv svarade på samtal i växeln, men han satt som medlyssnare när Helge Torstensen bland annat svarade på frågor om ett program med Göran Skytte.

- Det var väldigt roligt och levande med publikkontakten. Särskilt roligt var det att höra den entusiastiske mannen som ringde in och brann för ett tv-program som sändes för tjugo år sedan, sa Jimmy Ahlstrand efteråt.

Jimmy Ahlstrand och Helge Torstensen

Jimmy Ahlstrand lyssnar när Tittarservice kommunikatör Helge Torstensen pratar med en tittare. (foto: Marika Ireblad)

Och besöket i växeln gav mersmak:

- Jag kommer gärna tillbaka och lyssnar mer.

- Du kan komma och extraknäcka vilken dag du vill! svarade gruppchef Pernilla Paulsson glatt.

Tittarservice växel

- Bra jobbat! Fr v: Tommie Landström, Pernilla Paulsson, Helge Torstensen och Jimmy Ahlstrand. (foto: Marika Ireblad)

 

På torsdagseftermiddagen är det Maria Groop Russels tur att praktisera på Tittarservice. I nästa vecka kommer Anne Lagercrantz, Hanna Stjärne och Helène Sahlin och veckan därefter Jan Helin, Sabina Rasiwala och Lena Glaser.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

18 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör