21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jan Helin

Programdirektör Jan Helin. (foto: Jesper Berg)

Publicerad 19 augusti 2016 07:05 - Uppdaterad 29 augusti 2016 09:20

Jan Helin: "Nu handlar allt om hur människor möts digitalt"

Allt handlar just nu om relationer människor emellan - hur vi kopplas ihop, hur vi hänger samman, hur vi vill mötas digitalt.

De senaste årens snabba tekniska utveckling gör att vi befinner oss i ett paradigmskifte, som det gäller för oss att förstå.

Brobyggandet mellan tekniken och berättandet, storytellingen, var i veckan i fokus på SVT Malmö under den internationella mediekonferensen, The Conf, som SVT deltog i för tredje året i rad och som samlar tusentalet deltagare under ett par dagar i Malmö.

Emma Kronqvist

Emma Kronqvist

- Digitaliseringen gör det ju möjligt för allt fler att vara både storytellers och utgivare. Samtidigt är flödet och mängden av material enorm, och innebär en stor spännande utmaning för traditionella publicister, säger Emma Kronqvist, ATV-chef för Malmö, Umeå och Göteborg.

- Frågan är hur vi ska berätta historier, och hur vi ska kommunicera med publiken. Vi måste hela tiden arbeta med vår relation till publiken.

Färska tv-ögon

Jan Helin, SVT:s nya programdirektör, tidigare Aftonbladets chefredaktör, fokuserade med sina färska tv-ögon på relationen mellan individer med en talande bild på en fågelsvärm som blixtsnabbt ändrar riktning och flyger mot samma mål utan att någon leder.

- De är helt besatta av relationen med den närmaste individen, det är det enda de kan ta in, de ser inte helheten. Facebook och andra aktörer på nätet är besatta av att kartlägga relationen mellan alla oss individer just nu – hur människor möts digitalt - det är vad allt handlar om just nu.

Konferencier Anne Lundberg och programdirektör Jan Helin.

Konferencier Anne Lundberg och programdirektör Jan Helin. (foto: Jesper Berg)

Fokus var på tekniken

- Första misstaget medierna gjorde i samband med internet och digitaliseringen: vi missade att titta på relationerna, vi var alldeles för fokuserade på tekniken, distributionskanalen. I början låg fokus på mängden användare, hur ofta, hur länge, när de använde oss. Sedan identiteten, vem de är. Nu handlar allt om intentionen; vad vill användaren ha just nu. Det förstod inte vi publicister, då.

- Just nu är ”alla”, alltså Facebook, Instagram, Snapchat, Spotify och Youtube, helt inriktade på nyheter, för att dra in människor till sin plattform, precis som Aftonbladet - vi var inte mediet med störst trovärdighet, men den kanal som de flesta väljer först för att få snabba nyheter. Grundfrågan är att också kunna erbjuda innehållet och om man måste välja.

Hur hittar de unga Play?

Dagens konferencier Anne Lundberg frågade Jan Helin:

- SVT väljer att inte lägga ut material på Youtube, utan vill att tittarna ska välja SVT Play. Var är vi om fem år och hur får vi ungdomarna att hitta SVT?

- Då är vi bra, men inte bäst på att vara först. Vår styrka är att förklara nyheterna. Play är tidigt ute men vi måste bli bättre, folk måste hitta lättare till Play, veta vad som finns. Om tio år tror jag att vi till exempel gör Bron och lägger ut alla avsnitt samtidigt, som Netflix.

I sammanhanget kan nämnas att seminariet livesändes på Youtube.

- Det tycker jag är spännande och coolt, inflikade ATV-chefen Emma Kronqvist.

Databaskörningar

Helena Bengtsson

Helena Bengtsson, databaschef på The Guardian i London. (foto: Jesper Berg)

Relationen mellan människor, nätet och pusslet, handlade även databasexperten Helena Bengtssons föredrag mycket om.

Hon var en av de första i Sverige att framgångsrikt gräva med hjälp av exceltabeller och databaskörningar, på Uppdrag Granskning, och är nu sedan ett par år databaschef på The Guardian i London.

Hon var den som för hand sorterade och lyckades strukturera en oerhörd mängd ostrukturerad information i de miljontals läckta Panamadokumenten.

Tog veckor att koda

- Först matchade jag människor. Det var som ett stort rum fullt av röriga dokument, helt utan ordning. Vi kokade ner var alla 200 000 företag hörde hemma till att börja med, skrev in hundratals brev, för hand. Det tog veckor att koda. Det fanns inga färdiga datafiler. Jag älskar strukturer! Allt körde vi sedan i databaser, en gång jobbade min dator i tre dagar med en matchningskoll.

- Vi låstes in i ett rum och fokuserade helt på att hitta storyn i alla dokument, fem reportrar från början, vi fick lyxen att ta in specialreportrar utifrån ämnena som blev aktuella under granskningens gång. Ingen på tidningen visste vad vi gjorde, totalt var vi 370 journalister i 80 länder som höll tyst, samarbetade inom ramen för grävorganisationen ICIJ, och på ett unikt sätt delade med oss kontinuerligt av våra fynd.

Hjärnan är bäst

Emil Eifrem

Emil Eifrem, vd för företaget Neo4j. (foto: Jesper Berg)

Det Malmögrundade företaget Neo4j, numera med bas i Silicon Valley, var också inblandade i avslöjandet av Panamahärvan genom att erbjuda sin databas till ICIJ.

- Hjärnan är egentligen världens bästa databas. Allt handlar om att förstå hur allt hänger ihop, relationerna mellan människor. Att förstå de här kopplingarna är att förstå världen, sammanfattade grundaren och vd:n Emil Eifrem.

Dagens konferencier Anne Lundberg passade på att fråga om digitaliseringen innebär några risker, inte minst för integriteten.
- Ja, man kan säga att vi bygger en hammare. Med den kan vi slå sönder eller bygga upp. Men fördelarna överväger starkt, sammanfattade Emil Eifrem.

Jonna Hjort

Jonna Hjort från SVTi berättade om HbbTV. (foto: Jesper Berg)

Tv "på riktigt"

Relationen med tittarna var också i fokus i föredraget om Hbb-tv, som betyder interaktiv tv ”på riktigt”.

- Det är en gemensam standard för att bygga tv-appar som kan förena broadcast med interaktiva tjänster. En plattform som helt kan förändra vårt sätt att se på tv, sammanfattade Jonna Hjort från SVTi.
- Det här är riktigt spännande. Det gör till exempel att vi kan rösta i Melodifestivalen med fjärrkontrollen, vara med i På spåret i mobilen, streama till mobilen, eller få direktöversättningar, sammanfattade Emma Kronqvist.

Billy Sjöberg

Billy Sjöberg från SVTi. (foto: Jesper Berg)

På seminariet medverkade också Thomas Strindberg, Henrik Rejving och David Karlsson från SVTi, som pratade om VR, virtual reality.

Fakta The Conf 2016:

25 procent av deltagarna kom från andra länder än Sverige.

165 personer tittade på livestreamen från eventet.

Nästan 600 personer har hittills sett videon från eventet.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör