21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johan Sköld följer från Göteborg kontinuerligt de fyra sajter han ska vässa.

Johan Sköld följer från Göteborg kontinuerligt de fyra sajter han ska vässa. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Publicerad 14 juni 2016 07:00 - Uppdaterad 17 juni 2016 07:51

Onlinespecialister har gjort susen

Det finns mycket kvar att göra men förstärkningen av de lokala nyheterna med onlinespecialister har redan haft stor betydelse, trafiken till sajterna ökade med 92 procent i fjol.

– Men det behövs ännu mer utveckling, särskilt med tanke på hur många som kommer in via sociala medier och Facebook, säger Hanna Degerström – onlinespecialist i publiceringsregion Nord.

På nyhetsredaktionen i Göteborg sitter onlinespecialisten Johan Sköld och håller koll på läget. Han har fyra olika lokala sajter att ha koll på.

– Vi onlinespecialister gör väldigt många olika saker. Vi kollar igenom alla sajters texter och även bilder och rubriker. Vi skriver även del texter. Men sen handlar det också om att tänka framåt – hur gör vi en viss nyhet på webben, det är ju inte riktigt samma dramaturgi som i TV, säger Johan Sköld.

De mindre redaktionernas onlinekompetens har utvecklats mycket under året som gått, menar Johan Sköld.

De mindre redaktionernas onlinekompetens har utvecklats mycket under året som gått, menar Johan Sköld. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Fadder

Johan sitter mitt i en av de fyra redaktioner vars sajter han vässar. Onlinespecialisterna är placerade på de största lokala redaktionerna, de i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Men det är framförallt de mindre redaktionerna, de sk 10-orterna, som onlinespecialisterna ska stötta.

– Själv är jag fadder för Jönköping och jag åker även dit och träffar dem ibland. Bemötandet har varit väldigt positivt och de mindre redaktionerna har under det här första året blivit riktigt duktiga på online, även om det förstås finns mycket kvar att göra, säger Johan Sköld.

Trafikoptimeringen kan utvecklas ytterligare, menar Nords nyhetschef Johan Everljung.

Trafikoptimeringen kan utvecklas ytterligare, menar Nords nyhetschef Johan Everljung. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Stor ökning

Nords nyhetschef Johan Everljung var den av nyhetscheferna som hade huvudansvaret för tänket kring och utbildningen av onlinespecialister förra våren. Vad tycker han om hur det gått?

– Till vissa delar har det stämt bra jämfört tankarna innan. Till exempel när det gäller trafikoptimering, tillsammans med redaktionerna lyckades onlinespecialisterna skapa en trafikökning på 92% förra året. Andra delar som till exempel kring balansen mellan nyhetsberedskap och planering, samarbete och tydlighet kring roller jobbar vi löpande med att utveckla, säger Everljung.

Onlinespecialisterna letar ständigt efter sånt som kan bli viralt – här Johan Sköld i Göteborg.

Onlinespecialisterna letar ständigt efter sånt som kan bli viralt – här Johan Sköld i Göteborg. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Östs nyhetschef Karoline Spångberg Nordlander öser beröm över specialisterna.

– De är otroligt viktiga för oss och har en bärande roll för utvecklingen online. Deras kompetens i kombination med en inriktning mot mer lokal journalistik har visat sig mycket framgångsrik.

”Onlinespecialisterna är otroligt viktiga för oss”, konstaterar Karoline Spångberg Norlander, nyhetschef Öst.

”Onlinespecialisterna är otroligt viktiga för oss”, konstaterar Karoline Spångberg Norlander, nyhetschef Öst. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Teknikstrul

På nyhetsredaktionen i Umeå började Hanna Degerström för drygt ett år sen, då kom hon närmast från VK, Västerbottens-Kuriren i samma stad.

– Det första året har både varit lärorikt och intressant, med flera utmaningar att ta sig. Inte minst har det varit mycket strul med webbpubliceringsverktyget. Jag som kom utifrån funderade på hur ett sådant stort företag som SVT gick med på att använda sig av ett så undermåligt program med så många problem.

Hanna Degerström t.h. är en av onlinespecialisterna i Nord. Här tillsammans med kollegan Jonas Redin.

Hanna Degerström t.h. är en av onlinespecialisterna i Nord. Här tillsammans med kollegan Jonas Redin. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Hitta sina roller

En annan utmaning var samarbetet med redaktionerna, som för Nords del är spridda från Falun i söder till Luleå i norr.

– I början var det svårt för redaktionerna att förstå vilka olika roller vi hade och hur de kunde ta hjälp av oss. Men det tycker jag har satt sig nu. Från början fanns det också ett stort motstånd på vissa redaktioner till att publicera saker som vi onlinespecialister hittade och som vi såg potential i att bli virala. Men nu går det bättre då vi förklarat att de måste se dessa som inkastare till annat material på sajten, säger Hanna Degerström.

Men hon påpekar att det fortfarande finns mycket att göra innan allt fungerar perfekt internt.

– SVT har uttalat att alla ska tänka ”digital first”. Där finns det mycket jobb kvar att göra. Det finns redaktioner som fortfarande tänker broadcast först. Det finns fortfarande ett motstånd här och var när vi kommer med förslag på bättre puffar på sajten. Det kan handla om rubrikförslag eller bildbyte, tyvärr syns det i trafiken. Här är det bara att sänka ned huvudet och fortsätta borra, säger Hanna.

”Ett digitalt lyft”, säger Syds nyhetschef Carolina Källestål.

”Ett digitalt lyft”, säger Syds nyhetschef Carolina Källestål. (Foto: Mats Carlsson-Lénart)

Kompetens ska utvecklas

Även i region Syd har onlinespecialisterna gjort susen för trafiken.

– Det här handlar om ett digitalt lyft. Specialisterna har utvecklat redaktionerna i såväl inom online som sociala medier, säger nyhetschef Carolina Källestål.

Hon understryker att man behöver jobba vidare med flöden och prioriteringar samt även värna om onlinespecialisternas kompetens.

– Vi har löpande utbyte med andra onlinespecialister och exempelvis just nu är en av våra, Taner Caliskan, uppe i Stockholm för att jobba på onlinedesken där, samtidigt har vi en riksonline hos oss.

Mycket kvar

Bland onlinespecialisterna finns många tankar om hur nyhetssajterna ska kunna utvecklas ännu mer.

– Fler och fler bara kommer in via sociala medier och kommer direkt in på artikelvyn. Hur kan vi optimera den för att få dessa besökare att förstå att det finns mer material att upptäcka, frågar sig Hanna Degerström i Umeå.

Inflödet via Facebook skulle också behöva utvecklas.

– En stor del av trafiken kommer idag via Facebook, det är bara att gilla läget och försöka dra nytta av denna gigant för att sprida vårt material. Frågan är hur gör vi det på bästa sätt, säger Hanna Degerström.

SVT: "Vårt förhållande till Facebook är restriktivt"länk till annan webbplats

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör