20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anton Söderberg

Anton Söderberg lyckas få fram ett perfekt ljud till barnprogrammet Evas känslokoll genom att slå två lecablock mot varandra. (foto: Niklas Ahlgren)

Publicerad 27 maj 2016 07:05 - Uppdaterad 27 maj 2016 15:33

Anton trampar ljud på praktiken

I en liten ljudstudio på SVT använder Anton Söderberg hela sin fantasi för att återskapa ljuden från barnserien ”Evas känslokoll”.

Till sin hjälp har han allt från lecablock och kassalådor till resväskor och en schackklocka.

I Barnkanalens serie ”Evas känslokoll” förklarar programledaren Eva Funck våra känslor och varför vi har dem. Serien såldes nyligenlänk till annan webbplats till italiensktalande delen av Schweiz och för att den ska kunna dubbas till italienska behövde man i efterhand skapa så kallat i-ljud, dvs en separerad ljudmix.

Att lägga på ljudeffekter och atmosfärljud i efterhand kallas att ”trampa ljud” och trampat har praktikanten Anton Söderberg sannerligen fått göra. Han har gått runt i allt från högklackat till gymnastikskor för att härma Eva Funcks fotsteg i serien.

- Jag får använda all min fantasi och det är det som är så kul. Jag gillar verkligen att dyka ner i saker till 100% när jag gör dem, säger Anton Söderberg.

Spännande med tv-ljud

Anton är 27 år och går Musikproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet i Växjö. Att han sökte sig till SVT för att göra praktik beror på att SVT:s välkända A-ljudtekniker Fredrik Stålne kom till skolan för att föreläsa.

Anton tyckte det verkade spännande med tv-ljud och kontaktade SVT:s efterbearbetningsavdelning i Stockholm, dit han var välkommen att praktisera.

- Jag önskade en praktikplats där jag får nytta av allt jag lärt mig, både inspelning och mixning. Det får jag verkligen här på SVT och det är minst lika kul som att jobba med musikproduktion, säger Anton, som på fritiden skapar mycket musik i hemmastudion.

Under praktikperioden har Anton bland annat hjälpt till med ljudläggningen av dokumentärserien ”Född 2010”, barndramat ”Regnbågsfamiljen” samt att ljudmixa trailrar.

Anton Söderberg tycker prkatiken på SVT har varit mycket givande och han har lärt sig mycket

Anton Söderberg tycker praktiken på SVT har mycket givande och han har lärt sig mycket. (foto: Niklas Ahlgren)

Rekvisitaförrådet

För att kunna återskapa ljuden i ”Evas känslokoll” har Anton fått låna prylar från många håll, bland annat från SVT:s rekvisitaförråd och från Bolibompas materialförråd.

När Eva Funck plockar fram en låda som hon låser upp och öppnar så är det en kassalåda från just Bolibompa som Anton spelat in. Att spela in alla olika ljud till denna korta sekvens och sedan mixa dem så det blev perfekt tog en bra stund.

- Ett avsnitt av Evas känslokoll är knappt 15 minuter långt och det tar ungefär 4 timmar att ljudlägga, berättar Anton.

Hopvikbart schackbräde

En stor utmaning för Anton var en scen där Eva Funck fyller en träkropp med glaskulor, för att illustrera hur oxytocin fungerar.

- Jag fick låna ett hopvikbart schackbräde, och sen fick jag försöka hälla stenkulor ner mot mitten av brädet. Det var väldigt svårt att synka vid inspelningen, och jag fick göra en hel del klipp i ljudmixen, men det blev rätt bra till slut, ler Anton.

Eva Funck

En stor utmaning för Anton var en scen där Eva Funck fyller en träkropp med glaskulor, för att illustrera hur oxytocin fungerar. (foto: SVT)

Överdriva ljudeffekterna

Anton berättar att man ofta måste överdriva ljudeffekter som spelas in i efterhand, men att det inte är något man som tittare reagerar på.

Till en sekvens där Eva Funck lyfter fram en tegelvägg gjord i frigolit så slog Anton ihop så kallade lecablock för att illustrera ljudet av tegel mot ett bord.

- Ljudet från lecablocken är egentligen ganska överdrivet, men tillsammans med bilden så funkar det jättebra. Ljudeffekter måste höras ordentligt, annars kan de lika gärna vara, säger Anton Söderberg.

"Skitkul på SVT"

Anton tycker praktikperioden har varit väldigt lyckad och att han lärt sig jättemycket.

- Det har varit skitkul här på SVT och jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba med ljudläggning för tv. Jag hör hela tiden saker som skulle kunna bli bättre i mina egna ljudmixar. Med en massa övning tror jag det går att bli väldigt bra på ljudläggning, avslutar Anton.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

15 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör