20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Morran och Tobias

Tobbe (Robert Gustavsson) och Morran (Johan Rheborg) i Morran och Tobias. (Foto: SVT)

Publicerad 10 maj 2016 18:02 - Uppdaterad 11 maj 2016 14:40

Morran och Tobias väcker känslor i Kanada

Årets upplaga av public service-tv-konferensen Input öppnade igår i Calgary, Kanada. En av sessionerna hade den något provocerande rubriken ”Don’t You Fucking Bore Me” och bland programmen som presenterades fanns SVT-serien ”Morran och Tobias”.

På plats i Calgary för att svara på frågor fanns Stefan Wiik, seriens huvudmanusförfattare.

Två avsnitt av ”Morran och Tobias” visades på Input och många i publiken skrattade gott åt vad de fick se.

En finsk kvinna i publiken tyckte om serien väldigt mycket för att hon aldrig hade sett något liknande, och att den innehöll ”så mycket osmakliga saker”. En kanadensisk kvinna undrade dock vad som var roligt överhuvudtaget, och om man måste vara svensk för att förstå humorn.

Spånade fram hundratals idéer

En man från CBC i Kanada, som gillade serien, ville veta hur den kom till, eftersom ”…it doesn’t seem to have a lot of logic to it”. Stefan Wiik berättade att han själv, regissören Mats Lindberg och skådespelarna Johan Rheborg och Robert Gustafsson första satt och spånade fram hundratals idéer.

Utifrån de bästa idéerna skrev sedan Stefan manuset till serien, där målet bara var att göra en riktigt kul serie med två av Sveriges största komediaktörer.

Stefan Wiik, manusförfattare till "Morran och Tobias".

Moderatorn Stefano Semeria frågar Stefan Wiik, manusförfattare till "Morran och Tobias", om hur man bäst når unga tittare. (foto: Niklas Ahlgren)

Att serien skulle gå hem så bra hos unga tittare var inget man planerade från början, men Stefan Wiik tror att en framgångsfaktor var att ”Morran och Tobias innehåller mycket äckliga saker och ungdomar gillar sådant”.

Han berättade också att eftersom serien inte fick så mycket marknadsföring så spred den sig ”underifrån”, via tips och postningar i sociala medier.

Tips att nå ungdomar

I slutet på frågestunden frågade moderatorn Stefano Semeria om Stefan Wiik har några tips ifall man vill nå ungdomar med en tv-serie. Stefan berättade att hans 15-åriga dotter och hennes kompisar gillar att titta på realityserier där något äldre ungdomar beter sig illa, det vill säga super och har sex.

De gillar dessutom övernaturliga dramaserier med snygga skådespelare, till exempel Twilight.

”Så om man gör en serie om vackra vampyrer som dricker och har sex så har man en säker succé”, avslutade Stefan Wiik och lockade till många skratt i publiken.

Hyperlokal radio - stora snackisen på Inputöppnas i nytt fönster

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör