7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Rysslands Sergej Lazarev framför sitt bidrag.

Rysslands Sergej Lazarev framför bidraget You Are The Only One vid en av repetitionerna. (foto: Claudio Bresciani /TT)

Publicerad 10 maj 2016 07:00 - Uppdaterad 13 maj 2016 11:50

Äntligen! Nu kör vi!

Nu är Eurovision igång! Äntligen säger flera av de SVT:are som har jobbat med projektet i månader. Och de lovar publiken en show utöver det vanliga.

– Måns framträdande i fjol har dock ställt till det för oss. Nu vill nästan alla ha ett lika avancerat nummer, säger bildproducenten Daniel Jelinek.

Nu är det bara timmar kvar innan Eurovision fyller tv-rutor runt om i Europa. Minst 200 miljoner tittare är prognosen.

Men det är inte bara i Europa som intresset växer. Från och med i år kommer tävlingen även att visas i USA. Det har fått entusiaster att börjar hoppas på en global vision. Vilket Eurovision på många sätt redan är, i Kina visas tävlingen för tredje gången samtidigt som Australien för andra gången finns med på scenen. Och inte nog med det, de är en av favoriterna att ta hem segern.

Resan fram till finalveckan har dock varit lång.

Bildproducent Daniel Jelinek

Bildproducent Daniel Jelinek (foto: Per Westergård)

Började för ett år sedan

För SVT del började förberedelsearbetet i samma ögonblick som det gick att ana att Måns skulle vinna i Wien för ganska exakt ett år sedan.

En av dem som tidigt blev inkopplad för att skapa en av tv-världens verkligt stora happenings var Daniel Jelinek. Som bildproducent har han varit en central person i projektet ända sedan scenograferna Frida Arvidsson och Viktor Brattström presenterade sina första idéer om hur scenen skulle de ut.

– Jag har jobbat med Eurovision ända sedan i somras. Det första vi gjorde var att koka ihop alla olika idéer till en helhet. I det arbetet har ett antal olika yrkesgrupper varit involverade. För vår del handlade det om att börja planera vilka kameror vi skulle använda och se hur de fungerade ihop med den tänkta scenen. Även om det är scenografernas tankar som styr har alla haft stor möjlighet att påverka den slutgiltiga utformningen.

Globen

Globen (foto: Per Westergård)

Lång catwalk

Ett exempel där Daniel och hans kollega Robin Hofwander har haft ett direkt inflytande är kring de tankar som fanns om att skapa en lång catwalk från scenen och ut i publikhavet.

– Det var en kul idé men den skapade stora problem för oss. Vi kunde i våra 3D-modeller visa hur lösningen inte skulle se bra ut i våra tv-bilder. Framförallt skulle bakgrunden inte bli snygg. Det vi nu ser framför oss i Globen är därför resultatet av ett samspel och jag tycker att vi har skapat något helt fantastiskt.

Hur det kommer att se ut under semifinalerna ikväll tisdag och på torsdag samt under finalen på lördag har pressen redan kunnat se under några få dagar. Med start i fredags har artisterna övat framför hela det stora medieuppbådets ögon och kameror.

Grekland repeterar

Grekland repeterar. (foto: Per Westergård)

Skimrar i guld

När Vipåtv kommer till Globen för att vara med om en repetition är det Grekland som står på scenen. När musiken sätter igång skimrar allt i guld. Sedan i blått och därefter i rött i en lätt psykedelisk mix samtidigt som ljusspottar jagar artisterna från alla håll.

Tittar man istället bort från scen går det att ana den teknik som krävs för att skapa effekter i en aldrig sinande mängd variationer. Plötsligt kommer en kamera flygande från Globens tak in mot scenen, i nästa ögonblick är det en stadycam-fotograf som snabbt passerar framför artisterna för att fånga en på förhand planerad bild.

Häftigast i kameraväg är kanske den som sitter monterad 61 meter över scenen och som nu och då dyker som en falk ner mot publiken.

Kameraman

– Varje bild, varje lampa och varje rörelse är förutbestämd. För att klara av att hantera de 19 kameror vi har på och runt scenen, och alla annan teknik, använder vi ett nytt dataprogram som klipper alla bilder live. Tempot på bildväxlingarna är för högt för att det ska vara möjligt att göra det manuellt, säger Daniel Jelinek.

Agera som om vi gjorde jbobet

Att en dator sköter klippningen betyder inte att bildproducenterna Daniel och Robin kan luta sig tillbaka och ta en kopp kaffe. Istället är det hela tiden med och knäpper med fingrarna och ropar ut kameranummer. Det är lite som att torrsimma man nödvändigt för att de ska hänga med i det som händer.

– Om en dator skulle hänga sig måste vi i samma ögonblick kunna ta över och styra allt manuellt. För att klara av att ta över måste vi hela tiden agera som om det var vi som gjorde jobbet.

Repetition

Repetition (foto: Per Westergård)

Trots att allt är organiserat, strukturerat och planerat in i detalj finns det hela tiden saker som måste justeras. Inte minst när repetitionerna är i full gång och de olika ländernas delegationer vill ha ett ord med i laget om hur deras nummer ska presenteras.

– Vi försöker tillgodose deras krav så långt det är möjligt. Ofta handlar det om att gå halva vägen var men det kan finnas en konflikt mellan deras önskemål och vår idé om hur kvällen som helhet ska presenteras. En tydligt trend i år är att alltfler vill komplettera sina nummer med avancerade projektioner. Det är helt och hållet Måns Zelmerlövs fel. Hans vinnande nummer från i fjol har fått andra att höja ribban för hur deras framträdande ska se ut.

Repetition

Korsbefrukta evenemangen

En annan av dem som har jobbat länge med årets Eurovision är Helena Eistrand Holmertz. Hon är en av tre produktionsledare som har haft som uppgift att få hela hålla ihop produktionen och se till att allt fungerar.

– Mitt huvudsakliga uppdrag har varit att få all nödvändig tv-teknisk personal på plats. Men jag ska även se till att korsbefrukta det som sker i Globen och med evenemanget ”Eurovision the Party” som pågår parallellt i Tele2 Arena.

 Helena Eistrand Holmertz

Helena Eistrand Holmertz - en av tre produktionsledare. (foto: Per Westergård)

Att SVT har färsk erfarenhet av att arrangera Eurovision underlättar arbetet, menar Helena Eistrand Holmertz.

– Även om jag inte var med i Malmö är det en stor trygghet att kunna luta sig mot de kollegor som var där, dessutom har jag haft stor hjälp av all dokumentation som finns sparad.

Brandkårsutryckningar

Trots all planering blir det en hel del brandkårsutryckningar under en arbetsdag. Samtidigt ska hon ta hand om ett tiotal praktikanter som finns på plats för att se och lära.

– Här är det inte tal om att jobba åtta timmars arbetsdag. Ska jag vara ärlig snurrar tankar om Eurovision i mitt huvud dygnet runt just nu, men det är det värt. Det här är en upplevelse, och det kommer att se så bra ut i tv.

Redaktionen

På redaktionen. Fennika Borg Palm, scripta, Daniel Jelinek, bildproducent och assistent Gustav Nyberg. (foto: Per Westergård)

Globen

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

17 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör