15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Gympaläraren

Över 400 lärare hade bokat in sig för att lyssna på SVT:s föredrag om Gympaläraren och hur SVT jobbat för att skapa engagemang kring ungas hälsa. (foto: Johan Hartman)

Publicerad 4 maj 2016 07:00 - Uppdaterad 11 maj 2016 11:20

Gympaläraren gjorde succé på lärarmässa

Det blev succé när Kalle Zackari Wahlström och projektledare Anna Luuk Priske deltog på lärarmässan i förra veckan och berättade om Gympaläraren och hur programmet skapat engagemang kring ungas hälsa.

Men inte bara bland lärarna har serien uppskattats.

Nu när serien är sänd kan SVT konstatera att man nått målet – att skapa en bred debatt om ungas försämrade hälsa – ända upp på riksdagsnivå.

Hur de unga mår är en av de stora samhällsfrågorna idag - och det ser inte bra ut.

Svenska grundskoleelever har nästan minst skolidrott i hela Europa, bara 56 timmar per år. Tjugo procent av eleverna skolkar från idrottslektionerna enligt Skolinspektionen. Vart femte barn i yngre skolåldern är överviktigt. Dessutom rör de sig allt mindre och sitter alltmer framför olika skärmar.

Utmaningen – att fokusera på dessa frågor och göra något för att få till en förändring – ville SVT ta. Genom Gympaläraren, som sänts i sju heltimmar under våren, var målet att skapa debatt och engagemang och sätta ljuset på detta samhällsproblem.

Fullt hus när Kalle Zackari Wahlström och Anna Luuk Priske höll föreläsning på lärarmässan i Kista.

Fullt hus när Kalle Zackari Wahlström och Anna Luuk Priske höll föreläsning på lärarmässan i Kista. (foto: Johan Hartman)

Känns fantastiskt

Nu när sista avsnittet har sänts kan SVT och produktionsbolaget Nexiko vara mer än nöjda. I sociala medier, i debattartiklar – och till och med i riksdagen har ungas hälsa debatterats.

- Det känns fantastiskt med genomslaget. Att Kalle lyckades jobba med en attitydförändring på Vanstaskolan är stort, men att dessutom tv-publiken, andra skolor, elever och lärare tagit serien och tänket till sina hjärtan, är jättestort, säger Anna Luuk Priske, projektledare och biträdande kulturchef.

- Det är så här vi ska jobba med genomslag i viktiga samhällsfrågor, över divisionsgränserna och i armkrok. Det är public service med känsla, mod och strategi när vi är som bäst.

Gympaläraren

Kalle Zackari Wahlström och Tommy Wahlström peppar en av eleverna på Vanstaskolan. (foto: Janne Danielsson)

Komplex produktion

Anna Luuk Priske berättar att det har varit en komplex produktion att göra där inget gått på räls.

- Produktionsbolaget Nexiko har kämpat med formatet, och vi har haft många komplexa etiska frågor att ta ställning till längs vägen. Att elever inte deltar på skolidrotten visade sig ha ganska tunga orsaker. Och att få filma fritt på en skola en hel termin krävde tätt samarbete med skolan, vårdnadshavare och elever så att det som visades i rutan kändes balanserat och bra.

God kontakt

Samtliga medverkande barn, föräldrar och lärare har sett och godkänt programmen på förhand och Kalle Zackari Wahlström har fortfarande, efter att serien slutat att sändas, en nära dialog och god kontakt med huvudkaraktärerna.

Linn, Max, Kalle, Jesper och Hanna.

Linn, Max, Kalle, Jesper och Hanna. (foto: Janne Danielsson)

- Vi har arbetat strategiskt kring all kommunikation, för att inte enskilda elever ska råka illa ut i sociala medier, berättar Anna Luuk Priske.

- Vi fick några konkreta och värdefulla tips från Morgans Mission, till exempel tipsade vi eleverna som var i fokus att stänga sina sociala medier-konton för nya besökare när serien sändes. Vi har även fokuserat mest på Kalle i all marknadsföring, och Kommunikation med Jan-Erik Westman i spetsen har gjort ett fantastiskt arbete med att balansera och nå ut.

Stort samarbete på SVT

Många olika avdelningar och program på SVT har samarbetat för att skildra skolfrågorna och utmaningarna från olika vinklar.

Bland annat har Eva Landahl koordinerat att SVT Nyheter lyft skolidrotten och problem med barns ohälsa i Rapport, Aktuellt, Gomorron och i de lokala nyheterna, men även Sporten, Barn, Vetenskap, Go´kväll och Sverige idag har varit med. Lilla Aktuellt har haft skolidrott som tema en hel vecka och på Lillas sajt har det varit fullt av aktiviteter kring idrott.

Nyhetswebben har publicerat många artiklar i ämnet, och antal artiklar som publicerats i externa medier är till dags dato 668 stycken, vilket är en mycket hög siffra. Räckvidden är nästan 50 miljoner läsare.

Sociala medier

I sociala medier har SVT arbetat intensivt med Gympaläraren och räckvidden på bästa post är 541 000. Hashtagen #gympaläraren var också den mest använda och låg som nummer ett i Sverige en period.

I broadcast såg 697 000 första avsnittet med 20 procent i tittartidsandel. Med webbpubliken inräknad sågs första programmet av 820 000 tittare. I genomsnitt sågs serien av 603 000 tittare i broadcast, varav en stor grupp var 7-11-åringar och deras föräldrar.

Stort engagemang på alla plattformar med andra ord.

Många ville ta en selfie med Kalle.

Många ville ta en selfie med Kalle Zackari Wahlström. (foto: Johan Hartman)

Fantastiskt kvitto

I förra veckan anordnades Skandinaviens största lärarmässa SETT i Kista. Kalle Zackari Wahlström och Anna Luuk Priske var inbjudna som talare.

- Att besöka skolmässan i Kista var ett fantastiskt kvitto på att serien och dess budskap nått ut. Över 400 lärare hade bokat in sig för att lyssna på vårt föredrag om Gympaläraren och hur vi jobbat med att skapa engagemang kring ungas hälsa, berättar Anna Luuk Priske.

- Många kom fram efteråt och berömde SVT, och kön till att ta selfies med Kalle var oändligt lång. Det var ren lovebombing, vi blev stoppade hela tiden och lärarkåren öste beröm över Kalle och serien.

Kön ringlade lång för att ta en selfie med Kalle.

Selfiekön ringlade lång... (foto: Johan Hartman)

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör