15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
ESC-scenen med ljusshowen blir något tv-tittarna aldrig sett tidigare

ESC-scenen med ljusshowen blir något tv-tittarna aldrig sett tidigare. (foto: Per Westergård)

Publicerad 26 april 2016 07:00 - Uppdaterad 27 april 2016 17:32

ESC-scenen blir något alldeles spektakulärt

Nu är Eurovision-scenen i Globen färdigbyggd.

Mer än 8 500 olika delar har monterats ihop för att skapa en show där ljuset kommer från alla håll och där de tävlande kan röra sig på djupet eller klättra uppför ett berg av LED-skärmar.

När Vipåtv tar klivet in på Globen för att göra reportage om arbetet inför Eurovision Song Contest i maj är det mesta av scenbygget klart. Allt som återstår är några få detaljer längst ute i hörnen samt ett till synes evigt putsande av alla högblanka ytor.

Istället får vi uppleva när ljusanläggningen trimmas in. Ena stunden lyses scenen upp av strålar som mest av allt påminner om när solen pekar finger genom sommarmoln. I nästa är den som en förvirrad värld som ömsom glöder i rött och ömsom i blått.

Resan till en färdig scen har dock varit lång. De sista tonerna av Måns Zelmerlöws låt Heroes hade knappt klingat ut i Wien i maj 2015 innan de första tankarna hade formerats.

ESC

Scenografer fick tävla

Steg ett vara att bjuda in scenografer att tävla om uppdraget att skapa scenrummet. Vinnare blev Frida Arvidsson och Viktor Brattström, samma duo som ansvarade för Eurovision-scenen i Malmö 2013.

Deras bärande tanke var att skapa en mer kraftfull och maskulin upplevelse där dekorljuset tar plats och styr formen hårdare jämfört med i Malmö där mer mjuka former dominerade. En annan idé var att skapa en gigantisk LED-vägg som artisterna kan röra sig i.

3D-scannade hela Globen

Steg två blev att ge SVT:s ateljé i Stockholm ansvar för att förverkliga scenografernas vision.

– För oss började arbetet i oktober. Då tog vi fram de första skisserna utifrån scenografernas tankar samtidigt som vi 3D-scannade hela Globen för att få korrekta mått att utgå ifrån. Inget har lämnats åt slumpen, när vi nu bygger upp scenen från mitten och ut mot kanterna måste precisionen vara på millimetern när, säger Per Andersson som är chef för SVT:s ateljé i Stockholm och nu även projektledare för scenbygget.

Per Andersson, chef för SVT:s ateljé i Stockholm

Per Andersson, chef för SVT:s ateljé i Stockholm. (foto: Per Westergård)

Gigantiskt projekt

Under ett par höstmånader bearbetades skisserna i ett antal omgångar innan alla var nöjda. Samtidigt började upphandling av alla de underleverantörer som behövs för att ro ett så här gigantiskt projekt i land.

– I januari hade vi en ganska klar bild av vad vi skulle göra. Utmaningen har varit att få det att se ut som scenograferna vill, inom given budget och det i tid.

Uppfinna helt egna lösningar

För att klara det har Per Andersson och hans kollegor tvingats att uppfinna helt nya lösningar och sedan hålla tummarna för att de fungerar i praktiken. Några fullskaliga tester har de inte kunnat göra.

– En av de tuffare tekniska utmaningarna har varit att få alla de LED-paneler vi använder att se snygga ut i bild. LED skapar fantastiska möjligheter för ljusdesignerna, men om man använder dem rakt upp och ner i tv får vi fula moaré-effekter. Det vill vi till varje pris undvika.

ESC

Testade något helt nytt

Moaré är inte längre ett fenomen som bara uppstår i smårutiga kavajer. I samma takt som LED-lampor har blivit allt vanligare har problemet ökat. Fungerade lösningar finns, men ingen som passar den 600 kvadratmeter stora LED-skämen i bakkanten av scenen.

– Den metod vi har valt har ingen testat tidigare. Den bygger på att vi hänger upp akrylplast framför skärmarna för att på så sätt diffusera ljuset. Tack och lov ser det riktigt bra ut, hade vår idé inte fungerat vet jag inte vad vi skulle ha gjort. Ska jag vara ärlig vågar jag inte ens tänka tanken på vad som hade hänt om det inte hade fungerat.

ESC

Globen har sjunkit

Steg tre var att börja bygga scenen. När arbetet drog igång den 7 april var ett 30-tal personer på plats för att bära in 60 ton byggnadsställningar och monterade ihop 8500 delar till en 250 kvadratmeter stor och 65 ton tung scen. Och inte nog med det, 109 ton utrustning har hissats upp i taket samtidigt som 143 kilometer kabel har dragits. Allt detta har bidragit till att Globen har sjunkit ihop med några centimeter.

– Tack och lov har allt gått enligt planen. Det lilla som har krånglat har vi kunnat fixa till utan större bekymmer.

Trots hårt slit med planering under många månader och nu senast veckor av byggande ser han inte alltför sliten ut

– Visst har det varit fruktansvärt mycket jobb, men det har det varit värt för att få vara en del av en av de största tv-produktionerna i världen. Snart ska 200 miljoner tittare få ta del av det vi har skapat. Men jag har även lärt mig mycket, framförallt om all logistik som ett så här stort projekt kräver.

ESC

Medveten ljusdesign

För att intrycket av scenen ska bli som det var tänkt krävs även en medveten ljusdesign. Den ska förstärka och tydliggöra scenografernas idé.

– I och med att scenen i år ska vara mer maskulin med raka linjer, definierade vinklar och ett perspektiv som går på djupet, måste jag använda ett formspråk som passar. Lampor i cirklar fungerar inte och därför har jag positionerat ljusriggar rakare för att på så sätt accentuera scenens utseende, säger ljusdesignern Fredrik Jönsson.

ESC

Mycket imponerad

Även Sven Stojanovic, producent för showdelen av Eurovision, är mycket imponerad av årets scenografi.

– Det är en fantastiskt snygg scen, och något som vi inte har sett förut. På ett sätt ger scenen oss näst intill obegränsade möjligheter, samtidigt som den tvingar in oss i helt nya tankebanor. Kreativt är det både utmanande och inspirerande.

Fakta scenen:

  • Hela konstruktionen väger 65 ton.
  • Total golvyta 220 kvadratmeter.
  • Höjden är 15,5 meter
  • Bredd är 50 meter
  • Djup är 32 meter
  • 2 000 kvadrat meter av högblanka ytor
  • För att få ihop detta har 8500 olika delar sammanfogats.
  • Enbart bakväggen kräver 5397 delar.
  • 40 personer är involverade för att rigga om scenen mellan de olika låtarna.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

15 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör