15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jan Helin

Jan Helin, SVT:s nya programdirektör i sitt arbetsrum. (foto: Marika Ireblad)

Publicerad 18 april 2016 17:33 - Uppdaterad 21 april 2016 10:02

Jan Helin: "Jätteroligt att vara på plats"

Nu är han äntligen på plats. På måndagen började Jan Helin sitt nya jobb som programdirektör på SVT.

- Det känns jätteroligt att vara här och jag känner mig förväntansfull. Det ska bli spännande att få lära känna SVT inifrån.

Vipåtv träffar Jan Helin första dagen på nya jobbet. I arbetsrummet lyser en gul tulpanbukett välkomnande.

På måndagsmorgonen var Jan Helin gäst i Gomorron Sverige – och fick en utmaning som blev tuff. Att sätta rätt namn på rätt SVT-programledare. Det kunde ha gått bättre.

- Jag ser fram emot att lära känna er alla, men Gomorron har redan avslöjat min notoriska namn-afasi, så jag ber om tålamod, säger han och skrattar.

Intensiv dag

Första dagen är späckad. Från intervjuer med medier på förmiddagen till ett flertal möten på SVT under eftermiddagen - som avslutas med en debatt på Kulturhuset om framtidens tv på kvällen - med efterföljande intervju med Publicistklubben.

Resten av veckan kommer Jan Helin bland annat att träffa sina närmsta medarbetare och programbeställare. Så snart som möjligt vill han också ut i landet och besöka de olika orterna och redaktionerna.

- Mitt mål är att före semestrarna börjar ha hunnit ut till alla orter. Jag vill så snabbt som möjligt lära känna hela SVT, det är mycket viktigt för mig. 

- I den mån jag kommer att säga så mycket i början tror jag att jag ska göra en omvärldsspaning om vad jag tror händer i digitala medier och vad SVT ska vara i en digital medievärld.

Två övergripande frågor

Jan Helin har varit chefredaktör och VD för Aftonbladet sedan 2008, och har en lång journalistisk karriär bakom sig i den kommersiella medievärlden. Blir det inte svårt att byta till public service-världen?

- Jag tror att det är ett hopp, men det är ett hopp som jag vill göra och är nyfiken på. Grundskälet är att jag tror att public service roll blir ännu viktigare de kommande åren med dramatiska förändringar av det svenska medielandskapet.

I den omvandlingen ser han två övergripande frågor som särskilt utmanande och viktiga:

- Den ena handlar om hur journalistik ska finansieras i framtiden, och den andra handlar om vad public service roll är i det digitala medielandskapet.

- Jag har jobbat ganska intensivt med den första frågan och utvecklat annonsaffärer inom ramen för Aftonbladet. Nu får jag förmånen att få jobba med den andra frågan.

Han tror att debatten om public service kommer att tillta.

- Och den debatten ska vi välkomna. Det är viktigt att public service ständigt diskuteras och debatteras. Det får inte göra SVT räddhågset utan vi måste våga gå före i vissa lägen. Det är public service roll, men också att vara lyhörd när vi gör det.

PS-kommissionens rapport beklämmande

På mediedagarna i Göteborg så la Public Service-kommissionen – den privata mediebranschens egen granskning av public service - fram sitt betänkande och menade att även andra än dagens ps-bolag ska kunna göra public service-innehåll och kunna söka pengar avsatta för public service ur en särskild fond.

Detta tycker Jan Helin är beklämmande.

- PS-kommissionens betänkande vittnar starkt om ett tappat självförtroende, att man också vill in i public service-hägnet. Det är ingen lycklig utveckling publicistiskt. Sverige mår bra av mångfald på mediemarknaden, och då är det viktigt att public service är en ganska distinkt verksamhet.

- En av de kvaliteterna är att det inte ska finnas någon som helst statlig inblandning i den kommersiella medievärlden. Börjar man luckra upp den tror jag, dels att den kommersiella världen skjuter sig själv i foten, och dels fokuserar på fel sak. Det är inte public service som är den kommersiella medievärldens stora utmaning, det är Facebook, Google och de stora amerikanska plattformarna. Det tror jag alla är ense om egentligen.

Aktörer kommer att försvinna

Han fortsätter:

- Det blir ganska lätt en förgrämd debatt mellan public service och de kommersiella. Jag tror det vore bra om debatten vore mindre förgrämd, men också att den kommersiella sidan faktiskt förstår att om man nu tror på en fri marknad, vilket jag gör, då måste man förstå att när den förändras måste man investera och satsa nytt. Gör man inte det så kommer man att försvinna och ersättas av något annat.

Han spår också att en del av aktörerna som nu finns på marknaden inte kommer att finnas kvar i framtiden därför att de inte har ägare som är villiga att investera.

- Då kan man vara lugn för att det kommer andra och gör det istället. Så smärtsam och brutal kan en omvandling vara på den kommersiella mediemarknaden, men det är också det som är den nyskapande kraften och kvaliteten på en marknad.

- Att mitt i allt detta som pågår vilja ha en fond där man kan få medel, kommer i grunden att lägga någon slags statlig penningström genom hela medielandskapet – och det är ingen bra idé vare sig publicistiskt eller för frågan hur journalistik ska finansieras. Journalistiken mår bra av mångfald och medieaffären behöver kreativitet och investeringar.

Linjär tv kommer fortsätta minska

Vilken är den största utmaningen för public service?

- Det finns flera utmaningar. En rör användandet. Linjär tv går ner i användande och kommer att fortsätta göra det, men det är ingen anledning till panik, menar han.

- Man måste inse att det sker och att minskandet i användandet väldigt tydligt bär skillnader mellan generationer. Jag tror att SVT behöver utveckla ett tydligare tilltal mot en yngre målgrupp på digitala plattformar. Jag tror man måste söka sig fram avsiktligt mot målgrupper som inte har så stark relation till linjär tv - för de har mycket sannolikt också ett behov av public service. En viktig fråga att besvara är hur det behovet ser ut. Men vi bör utgå ifrån att det inte räcker med att göra tv-program i dagens form och lägga ut dem på nätet. Om min utgångspunkt här skulle visa sig vara felaktig så skulle tv-mediet klara sig otroligt enkelt genom strukturomvandlingen av medier. Det verkar mindre troligt och vore en extremt riskabel utgångspunkt, enligt mig.

Sportfantast?

Som programdirektör är Jan Helin ansvarig för nyheter, sport, samhälle, dokumentär, barn och unga samt minoriteter.

Är du en sportfantast Jan Helin?

- Ja, i tilltagande styrka. Jag har varit aktiv utövare av sport sedan barnsben och paddlade mycket och tränade kanot på ungdomslandslagsnivå, men sedan så blev jag konsument av sport. Nu är jag väldigt fotbollsintresserad och kommer i kontakt med fotbollen via min son som spelar.

- Men jag är också intresserad av lite mindre och udda sporter. Jag kan tycka det är jättekul att titta på golf, eller cykling. När Tour de France är på sommaren är det alltid en högtidsstund för mig och jag försöker sno åt mig någon timme per dag för att titta på varje etapp.

- Men någon fanatiker är jag inte. Nja, förresten, När det är Champions League-omgång, då vill man inte bli störd. Eller när det är ett VM eller EM...

Extremt viktigt uppdrag

Barn- och ungdom, hur tänker du där?

- SVT gör fantastiskt bra barn- och ungdomsinnehåll. Och det kan jag säga som storkonsument för några år sedan med egna barn.

- Det är ett extremt viktigt uppdrag för SVT, men ger också en väldigt intressant inblick i framtidens mediekonsumenter - och där tycker jag SVT har fångat upp det bra där man följer hur barn använder de nya medierna.

- Det är en viktig källa där hela SVT kan lära och förstå hur den framtida mediekonsumtionen kommer att se ut. För här sitter vi bokstavligen med ett riktigt premiuminnehåll, där vi år från år kan följa - som generationsringar - hur innehållet konsumeras. Det är ett område som jag ser mycket fram emot att lära mig av och att jobba med.

Evig diskussion

Hur tänker du på ditt uppdrag kring Sverigespegling och mångfald?

- Det är oerhört viktigt. Vad är en minoritet idag? Och hur ska man definiera det? Speglar vi verkligen Sverige? Den diskussionen är evig i alla mediebolag och det mångkulturella samhället är vår tids stora politiska fråga. Och går man till extremistorganisationer, som är besatta av att säga att det är en elit som befolkar mediebolagen, alternativt att det bara är miljöpartister som jobbar på mediebolagen, brukar mediebolagen få lite panik och säga att det ligger någonting i det här, vad ska vi göra? Det viktiga då är, tror jag, att titta på utbudet. Det är oberoendet och mångfalden i utbudet som är det viktiga, snarare än vad enskilda medarbetare har för politiska åsikter. Journalistik och programmakeri är ett hantverk som går att utföra väl oavsett din personliga politiska uppfattning.

- Med det säger jag inte att det är betydelselöst över tid hur en redaktion exempelvis är sammansatt, vilka erfarenheter medarbetarna bär med sig in i diskussioner, det är en oerhört komplex fråga. Men vi ska vara klara över att idén om elitmedia i dag är en del av en politisk retorik över hela västvärlden. Det är krafter som historiskt inte utmärkt sig genom att värna oberoende journalistik.

Ålänning

Jan Helin, som själv är från Åland, har en personlig vinkel när det gäller minoritetsfrågor.

- I och med att man bor på Åland tillhör man, kan man säga, den svenskspråkiga minoriteten i Finland, vilket är ett omvänt förhållande till den finskspråkiga minoriteten i Sverige.

- Just på Åland får man en intressant blick på vad svenskhet är eftersom ålänningar och Åland definierar sig som en egen mikronation. I den dimensionen finns det väldigt mycket att hämta tycker jag när man funderar över vad identitet är och vad en minoritet är. Åland är ett område vars minoritet hålls ihop av det svenska språket - och språket i minoritetsfrågan är extremt viktig.

Vad betyder public service för dig?

- För min egen del som konsument är public service en ständig källa för utvecklig och ökad förståelse för världen.

- Men också att public service vågar göra saker, till exempel satsa på programidéer som de kommersiella aktörerna aldrig skulle våga lägga pengar på. Tills de ser att programformatet fått en miljon tittare. Då har public service förändrat och utvecklat någonting i medielandskapet, och det tror jag är en otrolig viktig roll för public service.

Fakta:

Jan Helin och Lena Glaser är SVT:s programdirektörer.

Jan Helin är programdirektör för nyheter, sport, samhälle, dokumentär, barn och unga samt minoriteter.

Lena Glaser är programdirektör för underhållning, kultur, drama, fritid, fakta, religion och livsåskådning.

De ansvarar gemensamt för SVT:s programbudget på drygt tre miljarder kronor och beställer allt utbud till samtliga kanaler, tjänster och plattformar.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

46 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör