21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Debatt

En av årets första punkter var en debatt under titeln ”Bäst i klassen”. (foto: Catarina Wilson)

Publicerad 7 april 2016 12:17 - Uppdaterad 8 april 2016 10:30

"Rörlig bild är den nya svenskan"

Nu är MEG igång. Först ut i ett samtal om global konkurrens, strategier i en snabbt växlande värld och demokratiskt ansvar var fem av landets mäktigaste mediechefer.

– Rörlig bild håller på att bli den nya svenskan, sa Hanna Stjärne angående vilket språk som dominerar dagens kommunikation.

Meg är ett forum för det politiska samtalet om mediefrågor och för aktuella frågor inom medieutveckling. Det är dit beslutsfattare och mediefolk som arbetar med allt från innehåll och produktion till distribution och teknik söker sig för att uppdatera sin sig om vad som händer i medievärlden.

En av årets första punkter var en debatt under titeln ”Bäst i klassen”. I den deltog Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio, Raoul Grünthal, vd Schibsted Sverige,Tomas Franzén, vd Bonnier AB,Anders Jensen, vd MTG Sverige och Hanna Stjärne, vd SVT. Fem av landets mäktigaste mediepersoner och som sällan står på en scen tillsammans.

Riktigt viktiga

Hanna Stjärne började med att berätta att hon hade börjat dagen med Uppdrag gransknings morgonmöte. Det för att bättre förstå de frågor som är just nu är de riktigt viktiga för människor.

– För mig handlar det om att SVT måste skapa så goda förutsättningar som möjligt. Och det som är det viktigaste är många olika saker: hitta bra dramasatsningar, hjälpa medarbetare att kunna arbeta med avslöjanden, underlätta vardagen för medarbetare.

Hon menade även att det idag produceras massor av rörlig bild. Och inte bara av mediebolag eller journalister.

– Jag funderar mycket på hur rörlig bild-konsumtionen utvecklas. Det är spännande att tänka på rörlig bild som den nya svenskan. Vi ser nu hur unga människor skickar video mellan sig och det säger oss något om hur media fungerar idag.

Samspel

Hon menade även att det är intressant att följa hur människor tar del av medier. Det finns ett samspel mellan olika medieslag. Enligt en undersökning som gjorde efter attentaten i Bryssel var det Sveriges Radio som var störst som förstakälla. Sedan gick man till SVT för att få veta mer, få större kunskap.

Cilla Benkö fyllde på med att det inte är public service uppdrag att få publiken att komma till dem, vårt jobb är snarare att få vårt innehåll att komma till publiken. Hon passade även på att berätta att fler lyssnar på radio idag än förra året. Sverige är också ett av de pod-starkaste länderna.

Guldålder

Lite överraskande var att Raoul Grünthal, vd Schibsted Sverige, hävdade att mediebranschen befinner sig i en guldålder just nu. Och detta tack vare den digitala världen.

Flera av mediecheferna på podiet passade även på att prata om behovet av samarbeten mellan mediebolagen.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

4 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör