19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Per Rådelius och Jonna Hjort

Per Rådelius, exekutiv producent och projektledare, ATV, deltog i lunchrouletten och matchades ihop med Jonna Hjort, UX designer på SVTi.

Publicerad 23 mars 2016 07:36 - Uppdaterad 24 mars 2016 20:56

Lunchrouletten skapar nya möten

Hur ska man lära känna nya kollegor på SVT? Ett sätt är genom "lunchrouletten".

Anna Gomez och Mine Alghazi kom på idén efter att ha läst Maria Groop Russels krönika i Vipåtv hur SVTi och ATV behöver bli mer nyfikna på varandra.

Nu har många medarbetare matchats ihop och ätit lunch tillsammans - och gensvaret är mycket positivt.

1 september 2015 blev två divisioner till en division och fick namnet SVTi/ATV. Två olika divisioner med olika kompetenser och kulturer skulle sammanstråla och bli en samlad enhet.

Nya divisionschefen Maria Groop Russel skrev efter 100 dagar en krönika om divisionernas första tid - som en enda stor division - och redogjorde för olikheterna dem emellan, men uppmanade alla att bli mer nyfikna.

I samma veva som krönikan publicerades gick Anna Gomez, utvecklare på SVTi, ut på lunch med en vän som berättade om ett koncept kallat "lunchrouletten".

- Jag blev så inspirerad och tänkte, något liknande måste vi göra på SVT. Och det känns passande att göra det på SVTi/ATV i och med sammanslagningen, säger Anna.

Anna gick direkt till Mine Alghazi, HR-partner för SVTi och tillsammans fick de bollen i rullning.

Mine Alghazi, HR-partner för SVTi, och Anna Gomez, utvecklare på SVTi.

Mine Alghazi, HR-partner SVTi, och Anna Gomez, utvecklare SVTi.

Lära känna nya människor

Lunchrouletten går ut på att lära känna en ny medarbetare på en annan avdelning.

Rent praktiskt går det till så att de som är intresserade anmäler sig via ett formulär som mailas ut. Därefter matchas personerna från SVTi och ATV ihop slumpmässigt. Introduktionen av lunchkompisen sker via ett s.k “matchningsmail” där man får information om personens namn och arbetsroll. Det är sen upp till paren själva att boka in lunchen.

- Det är ett otroligt roligt arbete att matcha ihop deltagarna trots att det kan bli administrativt tungt, men där arbetar jag och Anna med att hitta en effektivare lösning, säger Mine.

Skapa broar

Syftet med lunchrouletten är att skapa broar mellan avdelningarna, öka kunskapen om varandras områden och förhoppningsvis hitta en kollega från andra sidan som man kan samarbeta med.

- Det krävs att man vågar gå utanför trygghetszonen för att vilja delta, och förhoppningsvis inspireras fler kollegor till att göra det, även om det kan vara lite “pirrigt” till en början, säger Mine.

- Oavsett om vi lyckats eller inte med projektet, så hoppas jag att man åtminstone får ett nytt bekant ansikte att säga hej till när man går i korridorerna, säger Anna. Vi kände också att vi på SVT behöver ta Marias uppmaning mer allvarligt och faktiskt bli mer nyfikna på varandra, så därför är lunchrouletten perfekt, tillägger Anna.

Cirka 30 par matchades ihop varav många önskade fler lunchkompisar.

Anders Jöfelt och Lina Hagander

Anders Jöfelt, gruppchef på SVTi och Lina Hagander, Gruppchef för TOM:arna på ATV blev ihopmatchade i lunchrouletten.

Positiv feedback

Mine och Anna har i kommunikationen med deltagarna varit noga med att fånga upp feedback för att sedan utvärdera och se om intresset finns för en nästa omgång.

Utvärderingen är ännu inte avslutad, men svaren har hittills varit överlägset positiva.

- Vi har från början haft ambitionen att utöka lunchrouletten till att innefatta fler avdelningar och förhoppningsvis hela SVT. Det är därför roligt att se att deltagarna har uppskattat idén och även gett bra feedback på hur vi kan lägga upp nästa omgång, säger Anna.

- Ambitionen är att involvera fler medarbetare, skapa fler broar emellan fler avdelningar och sätta nyfikenheten som en del av vår DNA, säger Mine.

De tillägger att om lunchrouletten blir större, planerar Anna att utveckla en slumpgenerator.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

27 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör