15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Snart dags att presentera gruppens arbete kring hur SVT bättre kan nå ut med kultur till de yngre.

Snart dags att presentera gruppens arbete kring hur SVT bättre kan nå ut med kultur till de yngre. (foto: Karin Albons)

Publicerad 26 februari 2016 07:10 - Uppdaterad 26 februari 2016 14:11

SVT:s "Kultur-hackathon" tar oss närmare publiken

– Jag tycker att SVT redan har bestämt vad som är ”finkultur” och ”fulkultur” genom kategorier i Play. För mig är många av de titlar som ryms under nöje och andra kategorier också kultur.

Det sa Caroline Roeck Hansen som studerar digital datastrategi på Hyper Island.

Hon var en av omkring trettio unga kommunikatörer  som samlades på SVT i lördags till ”Kultur-hackathon”.

Syftet med "Kultur-hackathon" var att under en dag fokusera på nya lösningar hur SVT bättre kan nå ut med kulturutbudet, inte minst till yngre tittare. Arrangör för dagen var SVT Kommunikation i Stockholm.

– Det här är en metod för oss att komma närmare vissa målgrupper och förstå hur vi kan nå dem, förklarade SVT:s marknadschef Christer Mellstrand.

Eva Beckman, SVT:s kulturchef, var med under dagen.

Eva Beckman, SVT:s kulturchef, var med under dagen. (foto: Karin Albons)

Varierande bakgrund

Deltagarna, både yrkesverksamma kommunikatörer och studenter från bland annat Hyper Island och Berghs, var spända och uppladdade när de efter en kort introduktion om SVT Kultur påbörjade flera timmars kreativ brainstorming.

Jag har jättestora förväntningar, vi har aldrig gjort detta tidigare och det är enormt roligt att just SVT Kultur valts ut! Vi behöver hjälp, sa SVT:s kulturchef Eva Beckman under lördagsmorgonen.

Grupparbete

Idéerna flödar! (foto: Karin Albons)

SVT - stelt och elistiskt

Alla som var där sa att de upplever SVT Kultur som stelt och elitistiskt, men samtidigt att det finns intressant innehåll och ett stort utbud. Det blev livliga konversationer på flera olika teman och det var stort engagemang, alla verkade ha roligt.

Deltagarna tyckte att SVT måste hjälpa publiken mer, många känner inte till vilka alla de personer är som medverkar i programmen.

De tyckte också att SVT måste tänka mer på det visuella och försöka gå ifrån stela studiomiljöer med opersonligt tilltal. Ledorden blev att publiken ska få uppleva kultur snarare än att titta på kultur.

Jan Helin inspirerade

SVT:s officiösa tilltal är det som bidrar till att vi har så stort förtroende idag. Vi ska inte ändra det, men om vi ska kunna möta tittarna på deras egen våglängd måste vi våga tänka utanför broadcast och mer på kommunikation online. Det vi ska ta tillvara på är relationen mellan användarna, sa SVT:s tillträdande programdirektör Jan Helin under dagens inspirationsföreläsning.

Jan Helin, SVT:s tillträdande programdirektör.

Inspiration och nya tankar från Jan Helin, SVT:s tillträdande programdirektör. (foto: Karin Albons)

När SVT:s material flyttar online blir det specifika programinnehållet allt viktigare. Det blir oviktigt med paketeringar, det är inte det som gör att människor tittar, menade Jan Helin. Publiken förväntar sig också möjlighet till interaktion, något som vi inte lyckas tillräckligt med i dag. Alla deltagare vill se ett mer dynamiskt SVT Play med exempelvis funktioner för chatt med vänner.

– Jag ser inte på SVT, men om SVT Play blev mer interaktivt skulle jag däremot titta, sa Anton Zalecki, ljuddesigner.

Kreativa idéer spånas fram och testas.

Kreativa idéer spånas fram och testas. (foto: Karin Albons)

Vill ha rekommendationer

Deltagarna vill ha tydliga rekommendationer från redaktörer, kändisar och vänner. Man vill kunna titta tillsammans online och ha möjlighet att göra detaljerade sökningar. Många vill kunna diskutera program sinsemellan och med SVT på våra egna plattformar, både innan, under och efter programmen sänds eller ens produceras.

– Vi kan inte sitta inom husets fyra väggar och spekulera i hur vi bäst når våra unga tittare. Genom att arrangera den här typen av evenemang kommer vi ett steg närmare en dialog med publiken, sa Christer Mellstrand.

Intensiva och engagerade diskussioner

Intensiva och engagerade diskussioner. (foto: Karin Albons)

Stort engagemang för SVT

– Det är tydligt att det finns ett stort engagemang för SVT. Alla har deltagit med stor lust och har samtidigt tagit det på största allvar. Det har varit väldigt givande, sammanfattade han.

Förberedande arbetsgrupp har varit Emelie Persson, Björn Östlund, Martin Vårdstedt och Anna Haupt tillsammans med reklambyrån INGO.

På plats under dagen fanns också Sabina Rasiwala Hägglund, kommunikationsdirektör och Clara Mannheimer, programbeställare för kultur.

Hela gruppen samlad efter spännande presentationer.

Hela gruppen samlad efter spännande presentationer. (foto: Anna Haupt)

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör