15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Daniel Zackrisson och Henrik Ekman

Daniel Zackrisson som är uppdragsansvarig för ”Världens Fakta”, och Henrik Ekman, ansvarig för köp av natur- och vetenskapsprogram. (foto: Per Westergård)

Publicerad 8 februari 2016 07:00 - Uppdaterad 15 februari 2016 12:06

Tuffare men roligare för SVT:s inköpare av faktaprogram

Varje år köper SVT in närmare 1700 timmar faktaprogram.

– Många av produktionerna hör till det bästa som görs i världen, och det bidrar till att SVT både får uppskattning och uppmärksamhet, menar Henrik Ekman som ansvarar för köp av natur- och vetenskapsprogram och söndagstimmens Världens natur.

Vi har alla sett och förundrats över de stora påkostade naturprogrammen som återkommande dyker upp i rutan. Att de kommer från de stora internationella tv-husen, och inte från SVT, är inte så konstigt. Ett enda avsnitt kan kosta mer än 10 miljoner kronor att producera.

– Det finns ingen möjlighet för ett bolag av vår storlek att på egen hand skapa något motsvarande. Framförallt inte det 50-talet förstklassiga produktioner som vi köper in varje år, säger Daniel Zackrisson som är uppdragsansvarig för ”Världens Fakta”, en fast slot för program om natur, historia och vetenskap som sänds varje vardag klockan 18.00. Och ibland även på helgen.

Späckhuggare

Späckhuggare i Norge i ”Atlantens vilda sida” som sänds på söndagskvällarna i Världens natur. (Foto: Kenneth Pettersen)

1700 programtimmar

SVT Programinköp handlar både till ett flertal specifika slottar, till olika program, men pitchar även enstaka produktioner direkt till tablåläggarna. Normalt skriver faktagruppens åtta inköpare kontrakt på uppemot 1700 programtimmar varje år. Och de köper både stora serier från de ledande tv-bolagen och enstaka timmar från små och självständiga dokumentärfilmare.

SVT har, trots sin relativa litenhet, ett gott renommé bland världens tv-bolag, många av dem vill att deras program ska visas här. Trots det har det under senare år blivit allt tuffare att komma över rättigheter.

– Vi är på väg att få samma konkurrensförhållanden för faktaprogram som drama och sport har haft under många år, menar Daniel Zackrisson.

Nyfödd sälunge

Nyfödd sälunge. (foto: Shutterstock/Dmytro Pylypenko /BBC)

Tuffare konkurrens

En förklaring till att konkurrensen blir tuffare, och priset därmed högre, är att tv-bolag som National Geographic Channels och Discovery köper alltmer. Trots att de har en relativt liten publik och i många länder en svag lönsamhet har de råd att vara en av de stora medfinansiärerna av faktaprogram, filmer som de sedan visar med ensamrätt under lång tid.

För producenter är det en utveckling med både en fram- och baksida. Plus är naturligtvis mer pengar in, minus är att de programmen blir inlåsta i bolagens egna kanaler vilket gör att färre kommer att få se deras verk.

Isbjörnsmamma med sina två ungar.

Isbjörnsmamma med sina två ungar. (foto: Shutterstock/ Outdoorsman /BBC)

Netflix och Curiosity Stream

Även andra aktörers entré på marknaden, till exempel Netflix och Curiosity Stream, har förändrat villkoren för programinköparna.

– När de stora bolagen kliver in i ett filmprojekt kräver de oftast den globala visningsrätten. För att kunna hantera denna mer komplicerade situation krävs det att vi är både smarta och diplomatiska. Lyckas vi med det kan vi ofta hitta en lösning som ger oss visningsrätt åtminstone en begränsad tidsperiod, säger Henrik Ekman.

Därför är SVT Inköps medarbetare ofta ute på internationella tv-mässor. Inte alltid för att handla, utan mer för att bygga relationer.

Plattformar ställer till problem

För att ytterligare komplicera läget ställer alla nya plattformar till med en hel del problem. Inte minst eftersom producenter allt oftare försöker sälja tv-rättigheterna till ett bolag och rätten att sända online till någon annan.

– Jämfört med för några år sedan har marknaden förändrats totalt. Fram till för några år sedan kunde vi vänta på att en produktion var klar och sedan fundera i lugn och ro om vi skulle köpa den. Nu måste vi chansa betydligt mer. För oss som jobbar med inköp är det inte bara en nackdel, jobbet har blivit mer spännande även om vi förlorar en del budgivningar, menar Daniel Zackrisson.

Paradisfågel i Världens fakta.

Paradisfågel i Världens fakta. (foto: BBC)

Intresset ökar

Intresset för faktaprogram ökar generellt bland SVT:s publik men när programmen sänds påverkar i hög grad den faktiska räckvidden.

– När SVT gjorde om tablån för 18-timmen förlorade vi tittare. Tidigare låg Världens Fakta mot Go´kväll, en bra lösning för båda programmen eftersom våra olika inriktningar kompletterade varandra. Nu ligger vi istället mot Rapport och Sportnytt vilket är sämre eftersom de som gillar fakta oftast även vill se nyheter, säger Daniel Zackrisson.

Utöver att försörja Världens natur och Världens fakta köper faktagruppen även program till Kulturstudion på lördagar, till K-special, till Vetenskapens värld samt mängder av program till Kunskapskanalen.

Christoffer Barnekow och Martin Rörby

Arkitekturhistorikern Martin Rörby och Christoffer Barnekow i Arkitekturens pärlor. (Foto: Benjamin Jónsson)

Pakteringen betydelsefull

Även hur faktaprogram paketeras har betydelse för genomslaget. Ett effektivt sätt att nå en större publik kan vara att skapa temaveckor kring årsdagar eller andra aktuella händelser. Ett sådant exempel är det veckolånga temat om klimat som Världens Fakta hade i samband med klimatförhandlingarna i Paris.

I samband med att världens kanske mest kända naturfilmare David Attenborough i vår fyller 90 år kommer SVT Inköp att göra en större satsning. Under två veckor kommer både äldre och nyare filmer att visas. I samma veva sänds en intervju som Attenborough just beviljat Henrik Ekman.

– Världens natur kommer att visa helt nya program som han som 89-åring har varit med att spela in. På så sätt vill vi hedra en av de stora profilerna i tv-världen, säger Henrik Ekman.

Sir David Attenborough

Sir David Attenborough - snart 90 år - kommer att uppmärksammas mycket i SVT i vår. (foto: BBC)

Svårt med sportdokumentärer

Även om SVT visar massor av bra och tänkvärda faktaprogram inom både natur, historia och vetenskap finns ett antal områden där inköparna inte lyckas lika bra.

– Jag skulle gärna köpa fler sportdokumentärer men det är inte lätt. Av dem som finns är det få som är bra, framförallt är de ofta för inställsamt beundrande för vår smak, säger Daniel Zackrisson.

Miljö är ett annat viktigt område som inte har någon egen slot i SVT. Även här är ett av skälen att det är svårt att hitta bra program.

– Jag letar ständigt efter sådana men de är antingen alltför omoderna i sin form eller så har programmen skapats av personer som är så engagerade i sitt ämne att resultatet blir alltför endimensionellt. Miljö är en genre som verkligen väntar på att bli förlöst, menar Henrik Ekman.

Tre tips från inköparna på bra serier som kommer under våren

The Hunt

En ny storslagen serie från BBC. Producent är Alastair Fothergill som även skapade serien Planet Earth. Här får vi följa både djur som jagar och de som blir jagade. Och i de flesta fall kan vi se både den som är hungrig och den som kämpar för att överleva i en och samma bildruta. Det är alltså jakt på riktigt.

– Det här är den bästa serien som de har producerat på länge, hävdar Henrik Ekman.

The Island

Serien är Robinson på riktigt. Här är det inte på lek och ingen vinner, istället gäller det för de tretton deltagarna att överleva. På den öde ö där de släpps av finns inget tv-team. Istället filmar de allt själva.

Programserien som ska hedra David Attenborough

I samband med att David Attenborough fyller 90 år i maj kommer SVT att sända både äldre och nyproducerade program. Bland annat ett program som heter ”David Attenborough’s Light on Earth”. Här tar tv-legendaren oss med ut i naturen under de svartaste timmarna på natten. Till sin hjälp har an de avancerade nattkameror som finns att tillgå.

Imorgon, tisdag 9 februari, publicerar Vipåtv en exklusiv intervju med sir David Attenborough som Vipåtv:s reporter gjorde i hans hem i London nyligen.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

7 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör