15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Ungdomar kollar mobilerna.

"Den gemensamma nämnaren i de här åldrarna är att man tar man åt sig rörlig bild på de nya sätten i mycket högre utsträckning än vuxna" säger Safa Safiyari. (foto: Erik Nylander/TT)

Publicerad 2 februari 2016 07:00 - Uppdaterad 3 februari 2016 17:13

Nu satsar SVT på tonåringarna

Att SVT ska bli mer relevant för barn- och ungdomar är ett prioriterat mål de närmaste åren. Barnkanalens chef Safa Safiyari får ett utökat uppdrag med ansvar för målgruppen 0-18 år.

Barn- och ungdomsprogrammen är så viktiga för SVT:s överlevnad att de, under en projekttid, får en egen uppdragsprocess och en egen beslutsgrupp.

– För att vi framöver ska ha en chans att fånga upp och behålla publiken i de här åldrarna måste vi bli 2-3 gånger bättre än idag, säger Safa Safiyari.

Safa Safiyari

Safa Safiyari

Efter ett drygt år som tf programdirektör för allmän-TV och sport återkommer nu Safa med full kraft som chef för Barnkanalen, samtidigt som kanalens och hans uppdrag utvidgas, från 0-12 till 0-18 år.

– Vi vet av erfarenhet att just gruppen 12-18 år är den svåraste att nå av alla. Så var det även innan den digitala tiden, säger Safa.

Utrymme för experiment

Och en av orsakerna till att alla barn och ungdomar nu förs in i Barnkanalens målgrupp är just den snabba förändringen av medievanorna.

– Den gemensamma nämnaren i de här åldrarna är att man tar man åt sig rörlig bild på de nya sätten i mycket högre utsträckning än vuxna. Vi ser också att skillnaden på den här punkten mellan de olika åldersgrupperna ökar, säger Safa Safiyari.

Så därför måste extra insatser göras och resurser satsas för att inte generationer av publik ska gå förlorade.

– Genom att organisera om som vi gör nu ger vi utrymme för experiment och utveckling. Det gäller exempelvis interaktiv rörlig bild. Dramaturgin kommer dock i grunden vara densamma som idag men ännu bättre, förklarar Safa.

Hitta det unika

Men 0 till 18 år är förstås inte någon homogen grupp och kan inte behandlas under samma paraply.

– Vi kommer att ha flera delmålgrupper. De minsta barnen kommer exempelvis att ha kvar Bolibompa. Men det viktiga är att vi hittar våra unika ingångar till de här olika grupperna, ingångar präglade av public service-värdena.

Bolibompa

Bolibompa

Safa Safiyari ser också fler fördelar med att SVT nu behandlar alla mellan 0 och 18 som en målgrupp.

– Jag tänker mig att vi nu har större möjlighet att behålla den publik vi fångat med exempelvis Bolibompa och andra barnprogram även när de blir tonåringar. Att effektivare använda de kunskaper vi faktiskt har om vår publik. Kanske kan man ha starka profiler som gör olika slags program för olika åldrar. Så har vi inte riktigt tänkt tidigare, menar Safa.

Han hoppas att det nya Barn- och ungdomsprojektet som nu sjösätts kan visa resultat med början i slutet av det här året och i början av nästa.

­– Det kommer att bli mycket tufft men också spännande, säger Safa.


Barn- och ungdomsprojektet: (start: 1/2 2016)

Beslutsgrupp:

  • Safa Safiyari (Chef för Barnkanalen)
  • Sara Olsson (planeringschef, Barnkanalen)
  • Malin Ströman (utvecklingsansvarig Barn & Plattform, ATV/SVTi)
  • Johanna Gårdare (programchef Barn&Ungdom, ATV/SVTi, Stockholm)
  • Maria Karlsson Thörnqvist (barnprojektledare, ATV/SVTi, Malmö)
  • Pontus Torpved (Chef för inköp Barn)
  • Lowe Östberg (projektledare Lilla Aktuellt)

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör