15 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Julkalendern Tusen år till julafton

Julkalendern Tusen år till julafton slog alla tidigare rekord - både i broadcast och online.

Publicerad 15 januari 2016 18:53 - Uppdaterad 21 januari 2016 15:23

Rekordnivå för julkalendern - men tapp bland barnen

En genomsnittlig svensk ägnade 189 minuter att titta på tv i jul och SVT1 var största kanal med god marginal.

Julkalendern slog alla tidigare rekord – men det var vuxenpubliken som drog upp statistiken. Bland barnen var tappet mellan -20 - -40% beroende på åldersgrupp.

Det visar MMS statistik över Julen 2015, som SVT Publik och Utbud här sammanfattar.

Julen 2015 var den genomsnittliga tittartiden i broadcast 189 minuter för TV totalt, vilket är 1 minut mer jämfört med 2014. Den lilla ökningen drivs framförallt av åldersgruppen 60-74 år.

SVT:s andel av den totala tittartiden i broadcast var 38%, vilket ligger på samma nivå som 2014.

Med 27% tittartidsandel var SVT1 med god marginal största kanal i befolkningen och TV4 var näst störst med 19%.

Leif GW Persson

SVT1 dominerar listan över de 50 mest sedda programmen bland befolkningen i jul. Som vanligt är det Kalle Anka som toppar listan tillsammans med Årets Julvärd och På Spåret.

Men dokumentären om och med Leif GW Persson når placering 6 och 9 och knuffar ner Året med Kungafamiljen och Stjärnorna på slottet till lägre placeringar än tidigare år.

Leif GW Persson

Dokumentären Leif GW Persson - min klassresa, var det sjätte mest sedda programmet i jul.

En genomsnittlig dag under julen 2015 nådde SVT Online 1 493000 unika webbläsare. Det är en ökning med 15% jämfört med julen 2014.

Rekord för julkalendern

Julkalendern Tusen år till julafton sågs av 24% av befolkningen. Det är en ökning med 19% jämfört med Piratskattens hemlighet 2014.

Men ökningen drivs enbart av vuxenpubliken - och främst av 20-44-åringar utan barn och 45-59-åringar utan barn. I målgrupperna 3-6, 7-11 och 12-15 ser vi i istället tapp på mellan -20 och -42%.

Tusen år till Julafton är den mest sedda kalendern sedan dagens mätmetod infördes 1993. Utfallet för en genomsnittlig episod var 2 375 000.

Även online slår julkalendern Tusen år till Julafton rekord genom att nå en webbpublik på 405 000 för en genomsnittlig episod. Det är en ökning med 48% jämfört med Piratskattens hemlighet. Det gör årets kalender till den mest sedda online någonsin.

Många såg Tolvslaget

Årets Julvärd och Kalle Anka tappar något jämfört med höga nivåer 2014, men Karl-Bertil Jonssons julafton ökade och nådde den näst högsta nivån på 15 år.

Karl-Bertil Jonssons julafton

Årets julvärd och Kalle Anka tappade publik, men Karl-Bertil Jonssons julafton nådde den näst högsta nivån på 15 år.

Grevinnan och betjänten ökade också och sågs av fler än på 15 år. Även Tolvslaget på Skansen nådde en av de högsta nivåerna sedan millenieskiftet.

SVT Nyheters årskrönika nådde hög nivå även i ett historiskt perspektiv, medan de regionala årskrönikorna - som ersattes av Sverige idags årskrönika på en tidigare sändningstid - tappade 65% av publiken. Sportens årskrönika tappade också jämfört med julen 2014 och nådde en av de lägsta nivåerna på 15 år.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

2 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör