13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Barnkanalen

Förra året hade SVT totalt 163 miljoner uppspelade timmar i playtjänsterna – en ökning med 77 procent jämfört med året innan. Barntjänsten är den i särklass största playkategorin.

Publicerad 13 januari 2016 16:52 - Uppdaterad 18 januari 2016 16:14

SVT:s playtjänster ökade med 77 procent förra året 

SVT har ett starkt år bakom sig.

Med totalt 163 miljoner uppspelade timmar i SVT:s playtjänster är ökningen hela 77 procent på ett år, skriver SVT Publik & Utbud i sin rapport över fjolårets tittande.

2015 var det mest framgångsrika året online för SVT någonsin – men även i broadcast var SVT starkt. Av allt tid som tittades på traditionell tv hamnade 36 procent i SVT:s kanaler.

Det är den näst högsta nivån sedan 2006 – trots att det varken var valår eller stort sportår i fjol.

Största tv-kanal

SVT blev med marginal Sveriges största tv-kanal 2015 med 24,3 procent. TV4 var näst störst med 20,2 procent.

- När vi sammanfattar publikåret 2015 kan vi konstatera några saker, skriver programdirektör Robert Olsson på SVT-bloggen.

- För det första så ligger det totala tittandet kvar på samma nivåer som 2014. Broadcast-tittandet sjunker i vissa åldrar men det ökar bland äldre. Det är alltså felaktigt att påstå att tv-tittandet sjunker som så ofta sägs i debatten.

Barntjänsten störst

Förra året hade SVT totalt 163 miljoner uppspelade timmar i playtjänsterna – en ökning med 77 procent jämfört med året innan. Barntjänsten är den i särklass största playkategorin.

- Detta säger något om hur framtida generationer tittar på rörlig bild och visar hur angeläget det är att SVT ligger långt fram i digital utveckling, menar Robert Olsson.

Film och drama (både egenproducerat och inköp) har för första gången blivit den näst största kategorin på webben.

Även sporten samlar mer tittartid än 2014 och samhällskategorin går nästan lika starkt som valåret 2014.

Yngre tittare väljer bort

- Och våra nyhetsprogram är publikt urstarka, lägger Robert Olsson till.

Men lyfter samtidigt problemet att yngre tittare alltmer väljer bort de traditionella medierna:

- Även om Rapport är ett av de program som, summerat i tid räknat, är störst bland 20 - 59-åringarna så ser vi att vår attraktionskraft hos framförallt personer under 30 år är svag. I den här åldern har det aldrig tittats nämnvärt på Rapport eller Aktuellt, och ser vi att den mobila generationen i stor utsträckning väljer bort de traditionella medierna.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör