15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jonas P Karlsson, redigerare, och Herman Reuterswärd, reporter.

Jonas P Karlsson, redigerare, och Herman Reuterswärd, reporter, jobbar med de webbunika klippen som är anpassade efter användarens beteende i mobilen.

Publicerad 11 januari 2016 06:00 - Uppdaterad 15 januari 2016 17:38

Webbsatsningen #Hatet - framgång för Uppdrag granskning

Under 2015 har Uppdrag granskning satsat på webbjournalistik genom #Hatet, en granskning av hur det är att vara ung och hatad på nätet.

Satsningen har fått stor spridning i både sociala och traditionella medier. 

När webbgranskningen inleddes var redaktionens ambition att involvera publiken, experimentera med nya format och tilltala en yngre målgrupp.

– En av tankarna bakom #Hatet var att genom en mängd olika berättelser ge en större bild av hur skyddet för barn mot kränkningar på nätet brister, säger Malin Dahlberg, sociala medier-redaktör på ATV Samhälle Göteborg och projektets initiativtagare.

Med rörliga klipp anpassade för användarens beteenden i mobil samt grafikklipp, nyhetstexter och längre berättande texter har satsningen publicerats på sajten, Facebook, Instagram och Twitter under åtta veckor.

– Genom att genomföra en granskning som var helt webbaserad har redaktionen hittat en dramaturgi, arbetssätt och många nya format som vi kan använda även fortsättningsvis på sociala medier och sajten. Nya sätt att berätta en historia helt enkelt, säger Malin Dahlberg.

Två kartläggningar

Under arbetets gång har reportrarna Herman Reuterswärd och Frida Johanson gjort två kartläggningar som kretsar kring sajten Ask.fm, som gång på gång återkom under granskningen som en plattform där grova kränkningar förekom.

Frida Johanson och Herman Reuterswärd har arbetat med Uppdrag gransknings webbsatsning #Hatet.

Frida Johanson och Herman Reuterswärd har arbetat med Uppdrag gransknings webbsatsning #Hatet.

Redaktionen skapade också en Facebookgrupp där reportrarna berättade om arbetet allt eftersom och efterlyste input från gruppens medlemmar.

– Vi ville släppa in allmänheten i innehållet, utan att för den sakens skull missa makroperspektivet och konkreta avslöjanden. #Hatets reportrar hittade en balans mellan dessa perspektiv där de både publicerade stora kartläggningar och skapade format för att berätta personliga historier som kom in via Kik och Snapchat. Facebokgruppen blev till och med insläppt i processen då medlemmarna fick skicka med frågor inför den ansvarsutkrävande intervjun med Ask.fm, säger Malin Dahlberg.

Vår närvaro gjorde tröskeln lägre

Att redaktionen skapade konton på de plattformar som var aktuella under granskningen visade sig vara en lyckoträff.

– Majoriteten av de ungdomar som hörde av sig med egna berättelser under granskningens gång skrev till oss i chattappen Kik. Jag tror att vår närvaro där gjorde att tröskeln blev lägre, säger Frida Johanson, reporter och webbredaktör på Uppdrag granskning.

De mer nyhetstunga texterna fick störst spridning i andra medier, medan de längre texterna som handlade om granskningens huvudcase fick störst spridning i sociala medier.

Den mest spridda texten har haft drygt 47 000 unika besökare på sajten. Under granskningen har Uppdrag gransknings Instagram-konto fått tre gånger så många följare, mycket på grund av att redaktionen arbetade med ”digitala inkastare”, kända personer som lade ut material i egna kanaler.          

– Det var kul att också flera regionala nyheter valde att göra egna inslag kring våra avslöjanden och att online plockade upp våra texter och toppade nyhetsettan vid flera tillfällen, säger Herman Reuterswärd, reporter på Uppdrag granskning.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

6 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör