19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Sofia Helin som Saga Norén

Sofia Helin som Saga Norén. (Foto:Carolina Romare /SVT)

Publicerad 7 januari 2016 07:00 - Uppdaterad 11 januari 2016 16:11

Nästan 4 miljoner såg Bron samtidigt i Skandinavien

Inte någon gång tidigare har nordiskt tv-drama lyckats samla så många tittare på bästa sändningstid - samtidigt i fem länder.

Det nordiska tv-dramat har petat undan amerikanska och brittiska serier från bästa sändningstid.

Den tredje säsongen av Bron har mer än någon annan dramaserie lyckats samla de nordiska TV-tittarna. 3,8 miljoner tittare har under de tio veckor serien pågått samtidigt följt Bron i Finland, Norge, Sverige, Island och Danmark. Till det ska läggas alla tittare som sett Bron på Internet, Play eller repriser.

Sista avsnittet visades i slutet av november och nu har man sammanställt all statistik från de olika länderna.

65% av islänningarna tittade

Bron är en svensk-dansk samproduktion, men det högsta tittandet stod RUV och islänningarna för.

I genomsnitt följde 65,1 procent av alla på Island serien, med en topp på över 71 procent.

- En förklaring är att islänningarna inte har så många kanaler att välja mellan, men siffran är fortfarande ovanligt hög, säger RUVs tv-chef Skarpheoinn Gudmundsson.

- Vi är vana vid höga tittarsiffror av nationella tv-draman som kan nå 80-90 procent av befolkningen, men Brons siffror är mycket höga. De enda serierna som har haft liknande publikstorlek är The Killing och Borgen, säger han.

Ingen nordisk dramaserie har tidigare visats samtidigt i de fem länderna, och det gör Bron III unik.

Saga Norén (Sofia Helin) och Henrik (Thure Lindhardt).

Saga Norén (Sofia Helin) och Henrik (Thure Lindhardt). (Foto: Carolina Romare /Filmlance International)

Brant uppåtgående kurva

Bron III följde trenden från de föregående två säsongerna genom att visa en brant uppåtgående kurva i antal tittare. Från ett genomsnitt i Sverige på 908 000 tittare säsong 1 till 1 283.000 för säsong 2 och 1 546000 för säsong 3.

- Ambitionen är naturligtvis att varje ny säsong ska bli bättre än den förra, men det är alltid en utmaning. En förklaring till framgången nu tror jag är engagemanget kring huvudpersonen och hennes diagnos. Samtidigt har det varit väldigt starka karaktärer runt omkring henne Jag tror det är trend som har kommit för att stanna, att man involverar det privata perspektivet kring huvudpersonerna, säger SVT:s dramachef Christian Wikander.

Lite lägre tittande för DR och NRK

Medan SVT och RUV har sett ett ökat intresse för Bron III har det inte riktigt varit samma sak i Finland, Norge och Danmark, även om alla tre länderna hade stor publikstorlek.

I Finland har Bron III sänts i huvudkanalen YLE 1 med 465.000 tittare i genomsnitt. Det är i stort sett detsamma som för Bron II, medan NRK har upplevt en nedåtgående trend med 646,000-650,00 i genomsnitt på de föregående säsongerna, och nu 605.000 tittare för den tredje säsongen. Också på DR har tittandet gått ned jämfört med säsong 2. De tre säsongerna har haft 792000, 934,000 och 857,000 tittare i genomsnitt.

”Svensk serie”

- Bron anses i Danmark som en svensk serie, och mot denna bakgrund är en andel på upp till 40 procent mycket bra och vi är mycket nöjda, säger DR:s dramachef Piv Bernth.

Hon påpekar också att serien fick mycket höga kvalitetsbetyg, 4,3. Vilket är på samma nivå som de bästa danska serierna får.

- I England har Bron övertagit Förbrydelsens plats och Saga Norén har tagit över Sarah Lunds roll som Storbritanniens älskling, säger Piv Bernth.

Bron fick så sent som i början av december pris för bästa skådespelerska - Sofia Helin - och bästa återkommande serie av C21 Media i London.

Lillian (Sarah Boberg) och Linn (Marie Kulle).

Lillian (Sarah Boberg) och Linn (Marie Kulle). (Foto: Carolina Romare /Filmlance International)

Del av en gemenskap

Som nämnts har Bron III sänts samtidigt eller nästan samtidigt i de fem länderna, och det har gett en extra exponering över gränserna.

- Det är en del av Brons framgång. Du får en känsla av att tillhöra en stor gemenskap, som samtidigt upplever något, säger Skarpheden Gudmundsson, som ser Bron som ett bevis på att linjär TV har ett liv.

Sociala medier bidrar också till att lyfta serien och samsändningen i länderna gör det möjligt att behålla spänningen intakt. I andra dramaserier har mördaren kunnat avslöjas på Twitter eller Facebook, eftersom serien redan har visats i andra länder.

Amerikanska TV-serier på reträtt

Det är en allmän trend i Sverige, Danmark och Island att inhemskt producerat drama är det mest populära. Island kan ha så många som 90 procent av befolkningen som tittar och i Danmark är det inte ovanligt att vissa dramaserier har 1,7 miljoner tittare. - Men Bron visar också att det nordiska dramat går bra även om det är grannländerna som har producerat.

Däremot har de amerikanska och brittiska tv-serierna, som tidigare starkt dominerat, hamnat lite i bakgrunden.

- Detta är en trend som vi har sett under de senaste 20 åren då de nordiska tv-serierna har blivit så bra och håller så hög kvalitet. Vi köper färre och färre brittiska och amerikanska serier för varje år, säger Skarpheden Gudmundsson.

En liknande utveckling har Piv Bernth märkt:

- De utländska serierna har flyttats bort från bästa sändningstid - med Downtown Abbey som ett undantag. I gengäld har vi fått en hel del svenska kriminalromaner av författare, som till exempel Camilla Läckberg.

Livetittarna är långt ifrån de enda

Nordiskt tv-drama är med andra ord starkt i enskilda Nordvisionenländer, men många tittade också i efterskott. På NRK är det bara 57 procent som såg Bron live, resten på playback (24 %) eller på webben (15 %). Liknande siffror gäller för Danmark, där mer än 1 miljon har sett varje avsnitt, när man lägger ihop tittandet på alla plattformar.

Den totala siffran för hur många som har sett Bron är dock inte känt. Och kommer förmodligen inte heller att bli det. Netflix har tillgång till de två första säsongerna, men Netflix avslöjar inte några tittarsiffror och därför vet varken dramachefer eller tv-direktörer hur många som faktiskt har sett Bron.

SVT Programinköp och den växande trenden med europeiskt dramaöppnas i nytt fönster


247.e602927b0367954b71afe602927b0367

7 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör