21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT-chefer

Sportchef Per Yng och planeringscheferna Max Bursell och Patric Hamsch, pratade bland annat mångfald på idrottsrörelsens public service-dag. (foto: Per Westergård)

Publicerad 8 december 2015 07:00 - Uppdaterad 14 december 2015 15:05

SVT, idrottsrörelsen och framtiden

- SVT har en kärlekssaga ihop med den svenska idrottsrörelsen. Tillsammans är vi en av de viktigaste nationella samlingsplatserna, sa VD Hanna Stjärne i sitt inledningstal på årets public service-dag för den svenska idrottsrörelsen.

SVT är inte den stora svenska dominanten när det kommer till antal timmar sport i tv, däremot är det dit publiken söker sig. Det innebär att svensk idrottsrörelse och SVT under alla år har haft en mycket nära relation. För att ytterligare utveckla förhållandet bjuder SVT regelbundet in hela idrottsrörelsen till en public service-dag.

I slutet av november var det dags för årets upplaga. Under en späckad dag fick ett hundratal representanter från stora och små idrottsförbund både veta hur SVT tänker kring sin sportbevakning och möjlighet att ställa sportredaktions alla chefer mot väggen.

VD Hanna Stjärne inledningstalade

VD Hanna Stjärne inledningstalade. (foto: Per Westergård)

Goda relationer

VD Hanna Stjärne hälsade välkommen och i sitt inledningstal pratade hon bland annat om de goda relationer som finns mellan idrotten och SVT.

– Vi har en kärlekshistoria ihop. Och inte nog med det, tillsammans är vi en av de viktigaste nationella samlingsplatserna.

Hon berättade också att det är till SVT tittarna söker sig och att företaget har det överlägset bredaste sportutbudet av alla svenska tv-bolag.

Allt är dock inte frid och fröjd, menade Hanna Stjärne.

– Just nu finns det ett antal aktörer som vill begränsa public service verksamhet. Lyckas de kommer det att bli svårare för oss att bevaka det ni gör, det gäller både de stora och de små idrotterna. Därför vill jag be er om hjälp med att förklara för beslutsfattarna vilka risker det finns med att strypa våra möjligheter att finnas på andra plattformar än tv:n. Vi vill nämligen att vår kärlekssaga ska fortsätta.

SVT:s betydelse

Var då känslorna besvarade?

Tja, kanske inte med stående ovationer men ändå med ett tydligt gillande. Flertalet av idrottsförbundet, både de stora och små, vittnade om SVT:s betydelse för deras verksamhet, både när det gäller att skildra det som händer, för att behålla intresset bland de aktiva och inte minst för att rekrytera ny medlemmar.

Men visst finns det kritik. Inte minst de mindre sporterna längtar efter mer handfasta kärleksbevis, till exempel genom mer tid i rutan. Även om de numera i ökande grad även kan tänka sig att synas mer på webben.

Åsa Edlund Jönsson berättade om SVT:s sportsajt.

Åsa Edlund Jönsson berättade om SVT:s sportsajt. (foto: Per Westergård)

Mer konkret vara SVT Sports utvecklingschef Åsa Edlund-Jönsson. Med tydlig stolthet berättade hon om sportens nya hemsida.

– Nu kommer det att blir lättare att hitta klipp och relevant material.

Även här var de minsta förbunden på hugget. Svenska Roddförbundet klagade på att de inte ens var med på den lista som visades upp över vilka sporter som SVT bevakar. En lapsus, menade Åsa och såg till att hemsidan uppdaterades omedelbart.

Evenemangslista

Att SVT har betydelse för de små förbundens synlighet blev tydligt när Marcus Grönqvist, publik- och utbudsanalytiker, och Mathias Engstrand, programbeställare, presenterade SVT Sport i siffror.

– Även när vi sänder från mindre tävlingar kommer publiken. Till exempel hade ett program från seglingstävlingen Tjörn runt 163000 tittare.

Per Yng, Jimmy Ahlstrand och Mats Nyström.

Per Yng, Jimmy Ahlstrand och Mats Nyström. (foto: Per Westergård)

Att frågan om en eventuell evenemangslista är en viktig fråga för SVT blev tydlig när SVT Sports chef Per Yng och SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand talade.

– I nästan alla länder finns en lista över evenemang som inte får låsas in i dyra betalkanaler. Om vi skulle få en sådan i Sverige skulle det inte betyda att SVT automatiskt att får tillbaka OS. Bara att det bolag som köper rättigheterna måste lägga stora delar av sändningarna i en betalfri kanal, sa Jimmy Ahlstrand.

De både valde dock att påpeka att OS i Sotji 2014 tappade en stor del av publik i förhållande till tidigare spel.

– Kommer OS att fortsätta att vara den stora publikmagneten om färre svenskar kan se sändningarna, undrade Per Yng samtidigt som han konstaterade att SVT omöjligt kan lägga ut de summor som krävs för att få visningsrätten.

Mångfald viktigt tema

Även mångfald var ett viktigt tema under dagen. Max Bursell, planeringschef på SVT Sport, konstaterade att idrottsrörelsen gör massor för att underlätta integrationen av alla dem som nu kommer till Sverige.

– Vi har precis gjort ett inslag om en nyanländ flicka från Afghanistan som kom på sin första basketträning en torsdag och spelade  sin första match på söndagen. Ett fantastiskt reportage och vi vill gärna ha tips från er om liknande historier.

Han blev omedelbart bönhörd.

Thomas Porsaeus, SVTi

Thomas Porsaeus, SVTi (foto: Per Westergård)

För att fullända den späckade dagen fick publiken även en orientering om kommande tekniska förändringar. Thomas Porsaeus från SVTi förutsåg att vi redan nästa år skulle bli väl bekanta med VR-tekniken.

På motsvarande sätt, och med smittande glädje, berättade Linn Hellstrand om hur sociala medier kan användas för att ge publiken mer än vad de får i rutan, men gav även en del tips hur idrottsförbunden ska tänka för att lyckas i sina egna satsningar.

Linn Hellstrand pratade sociala medier.

Linn Hellstrand pratade sociala medier. (foto: Per Westergård)


Vad hoppas du och ditt förbund få ut av dagen?

Suzan Edvardsson

Suzan Edvardsson

Suzan Edvardsson, Svenska Frisbeesportförbundet:

- Det är första gången jag är med och därför ska det bli intressant att se hur SVT tänker kring bevakningen av de små idrotterna.

- För vår del har SM-veckan varit en lyckoträff. Den exponering som vi har fått där har senare gett effekter genom att andra medier har upptäckt och bevakat vad vi gör. Därför är SVT oerhört viktiga för att vi ska nå ut med vår sport.

Bengt Jönsson

Bengt Jönsson

Bengt Jönsson, Svenska Simförbundet:

- Det är alltid intressant och roligt att vara med på den här dagen. Mest intressant för oss är SVT:s statisk över tv-tittandet. Genom den får vi ett kvitto på hur vi har jobbat med våra medierelationer.

- Alla förbund funderar naturligtvis alltid på hur de ska göra för att få mer utrymme i tv men jag måste erkänna att bevakningen av våra evenemang oftast är utmärkt. Naturligtvis beror det till del på att vi under många år har haft ett antal stora stjärnor som de gärna följer.

Kenneth Lundh

Kenneth Lundh

Kenneth Lundh, Svenska Dövidrottsförbundet:

- Vi är lite annorlunda än andra idrottsförbund. Vi är mer som ett litet Riksidrottsförbund med många olika grenar samlade.

- Tyvärr får vi inte så mycket tv-tid av SVT Sport. Vi har en del kontakter med SVT för att tillgängliggöra idrott för döva men våra egna idrottsevenemang är de mer snåla att bevaka.

- Under dagen ska jag försöka komma underfund om hur SVT tänker och vem vi ska kontakta när vi har något som vi tycker borde vara intressant för en större publik.

Susanne Persson

Susanne Persson

Susanne Persson, Svenska golfförbundet:

- När SVT visar golf är tittarsiffror är fantastiska och det betyder mycket för golfens utveckling. Idag finns det massor av golf på tv men nästan uteslutande i betalkanaler. Det betyder att de verkliga entusiasterna får det de vill ha medan de som vi verkligen vill nå för att kunna locka fler till sporten stängs ute.


247.e602927b0367954b71afe602927b0367

6 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör