13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Marie Lehmann

Marie Lehmann

Publicerad 8 december 2015 06:55 - Uppdaterad 14 december 2015 15:05

Sporten i SVT lockar flest tittare

I genomsnitt visas det 274 timmar sport i svensk tv - varje dag.

Två procent kommer från SVT - men står ändå för över 40 procent av tittandet.

Det är några av alla de siffror om deltagarna under idrottens public service-dag fick ta del av.

En uppskattad programpunkt under idrottsrörelsens återkommande publik service-dagar brukar vara redovisningen över hur mycket sport vi konsumerar i tv, vilka sporter vi helst vill se, men även vad vi vill se mer av

Mathias Engstrand, programbeställare på SVT, och Marcus Grönqvist, publik- och utbudsanalytiker på SVT, presenterade statistiken och materialet bygger på både egna och andras analyser av utbud och tittandet. Men även på direkta undersökningar där tittare har fått säga vad de vill se. De siffror som presenterades var alla hämtade från 2014.

Enormt utbud

Mest uppseendeväckande är kanske hur enormt utbudet av sport är i svensk tv. För varje timme på dygnet går det, i genomsnitt, drygt tio timmar sport. SVT står för en mycket liten del av utbudet men det är dit publiken går. Vi tittar på sport i SVT under 42 timmar per år. Några tittar naturligtvis mer, andra mindre.

Som om inte det vore nog, det som verkligen ökar är sport via play-tjänster. Även här är SVT störst bland de traditionella medieföretagen men blir ändå rejält slagen av YouTube.

Enkel förklaring

Vid en snabb jämförelse med 2013 ser det ut som att det går rätt illa för SVT. Andelen tittare har sjunkit med nästan tio procent. Förklaringen är dock enkel; OS i Sotji.

För första gången var det inte SVT som hade rätten att visa OS, något som fick ett direkt genomslag i all statistik. En intressant siffra i sammanhanget är att OS i Sotji hade en miljon färre tittare jämfört med OS i Vancouver, detta trots att de svenska idrottarna tog fler medaljer än någonsin.

900 000 ser Sportnytt

De stora evenemangen lockar naturligtvis den största publiken men även SVT:s sportnyheter har imponerande publiksiffror. Till exempel lockar Sportnytt på lördagar närmare 900 000 tittare medan Sportspegeln på söndagar har en genomsnittlig publik på knappt 700 000.

Fortfarande är det fler män än kvinnor som säger att de är intresserade, eller mycket intresserade av sport i tv. 60 procent av alla män ser gärna på sport mot 50 procent för kvinnor. Sett över lite tid är det ett avstånd som minskar.

När det gäller skillnader i tittandet mellan olika åldrar är trenden tydlig. Äldre gillar sin tv medan unga föredrar mobila skärmar.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

8 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör