13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
CNC-operatören Anders Eriksson programmerar CNC- fräsen via styrdatorn.

CNC-operatören Anders Eriksson programmerar CNC- fräsen via styrdatorn. (foto: Peter Andersson)

Publicerad 19 oktober 2015 07:00 - Uppdaterad 27 oktober 2015 15:50

Snart är det full fräs i Stockholms ateljé

Nu startar en ny epok i ateljén i Stockholm då man förflyttar tillverkningen av dekor från att vara manuell med handverktyg till digital och automatiserad. Detta är möjligt genom en nyinvesterad hypermodern CNC-fräs. 

- En sån här maskin har vi väntat på i flera år.  Jag är jättenöjd! säger Per Andersson, gruppchef för ateljén i Stockholm. 

Den nya CNC-fräsen levererades i slutet av sommaren, men har inte ännu tagits i skarp drift. Just nu pågår inkörning och utbildning av personal. 

- Vi har nyligen rekryterat en CNC-operatör, som kommer att vara ”super user” för maskinen och sen kommer ytterligare en medarbetare från ateljén att utbildas, säger Per Andersson. 

Så ser den ut. Ateljéns nya fräs som kan tillverka dekor i 3D.

Så ser den ut. Ateljéns nya fräs som kan tillverka dekor i 3D. (foto: Peter Andersson)

Fräser i 3D

CNC-fräsen är datorstyrd och använder fem stycken axlar vilket innebär att den kan fräsa ur mindre konstruktioner i 3D. 

Operatören placerar materialet i maskinen och sen är det bara att trycka på startknappen och titta på när den jobbar helt självständigt med exakt precision likt en robot.

Den arbetar fyra till fem gånger snabbare än den tid det tar vid traditionell handfräsning. Dessutom arbetar de flesta scenografer numera med digitala ritningar (CAD), vilka kan direkt skickas till CNC-fräsen via internet.  

Så ser den ut. Atlejéns nya fräs som kan tillverkqa dekor i 3D.

CNC-fräsen (foto: Peter Andersson)

Effektivare tillverkning

- Förutom en mycket effektivare tillverkning förbättrar vi arbetsmiljön i ateljén där handfräsning av stora dekorer ofta sker knästående på golvet. Sen innebär detta en allmän kompetenshöjning för personalen i ateljén. 

Ungefär 90 procent av dekorbyggandet i ateljén är prototyptillverkning vilket ofta innebär en process med flera ändringar innan man är helt nöjd. Tidigare har en del dekor fått beställas från externa snickerier då det är nästan omöjligt att få perfekt passform med handfräsning.  

- Det har inneburit alltför mycket krångel och långa ledtider i ett ofta stressigt tidsschema. Dessutom har vi haft en hög transportkostnad, något vi nu slipper då vi kan göra arbetet själv, säger Per Andersson. 

Dekoren till Melodifestivalen

Ett stort jobb som personalen i ateljén nu ser fram emot är dekoren till nästa års melodifestival. 

- Vi ska bland annat tillverka delar som ska fogas ihop till ca 250 kvadratmeter scengolv, vilket nya den CNC-fräsen klarar galant, säger Anders Eriksson, som är nyanställd CNC-operatör. 

Men CNC-fräsen innebär inte att allt arbete i ateljén automatiseras. 

- Vi måste fortfarande montera ihop dekordelarna för hand vilket vi får mer tid över till att göra nu, säger Per Andersson 

Många nyfikna

Och den nya maskinen har fått många nyfikna SVT-arbetare att besöka ateljén på senaste tiden. 

- Vi funderar nästan på att bygga en läktare här utanför glasrutan till rummet, säger Per Andersson med ett leende.  

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

18 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör