19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
I SVT:s, DR:s och YLE:s gemensamma monter var det ofta mycket folk på besök.

I SVT:s, DR:s och YLE:s gemensamma monter var det ofta mycket folk på besök. (foto: Niklas Ahlgren)

Publicerad 9 oktober 2015 07:00 - Uppdaterad 12 oktober 2015 11:32

Portkod, Rysberg och Dagny väckte intresse i Cannes

Höstens tv-mässa MIPCOM i Cannes avslutades igår. Bland de SVT-program som väckte störst intresse hos internationella programinköpare fanns bland annat webbdramat ”Portkod”, barnkomedin ”Familjen Rysberg” samt dokumentärerna ”Vägen till Ann-Christine” och ”Livet börjar vid 100”.

På MIP-mässorna i Cannes delar SVT monter med public service-bolagen DR från Danmark och YLE från Finland. Under mässan var det folkligt, festligt och fullsatt i montern, som det brukar heta.

- Det är ofta trångt och stimmigt i vår monter, men det är ju samtidigt ett tecken på att många vill träffa oss och att nordiska tv-program är högintressanta för inköpare, säger Paulette Rosas Hott, chef för affärsutveckling på SVT.

60-tal programinköpare

Under mässan hade Paulette och Anna-Karin Ljusberg möten med ett 60-tal programinköpare från länder som till exempel Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Spanien, Benelux-länderna, Turkiet, Brasilien, Hongkong och Japan.

- Många inköpare blev väldigt intresserade av ungdomsdramat ”Portkod”, särskilt när vi kunde berätta att serien blivit så fantastiskt populär bland tonåringar i Sverige. Men en japansk inköpare blev lite lätt chockad över att serien är så pass explicit när det gäller sex och alkohol, ler Paulette Rosas Hott.

Paulette Rosas Hott, chef för SVT:s affärsutveckling, i möte med en programinköpare.

Paulette Rosas Hott, chef för SVT:s affärsutveckling, i möte med en programinköpare. (foto: Niklas Ahlgren)

Vampyrkomedi lockade

Bland barnprogrammen var det många som blev nyfikna på Barnkanalens nya vampyrkomedi ”Familjen Rysberg”, med Petra Mede och Marko ”Markoolio” Lehtosalo i huvudrollerna.

Slapstick-komedin ”Jecko och Jessie och drömcampingen” väckte också intresse och eftersom serien är helt utan dialog så sparar köpande tv-kanaler in den stora kostnaden för dubbning.

Dubbning är också en nyckelfråga när det gäller försäljning av dramaserier för vuxna, eftersom många länder i Europa (Tyskland, Frankrike, Spanien m fl) fortfarande dubbar den typen av program. Att dubba är dyrt och många kanaler drar sig för kostnaden ifall de inte kan hitta en partner, till exempel en DVD-distributör, att dela den med.

Dagny Carlsson - världens äldsta bloggare?

Dagny Carlsson - världens äldsta bloggare? (foto: SVT)

103-åriga Dagny

Bland de nya dokumentärer som SVT Sales tog med till mässan så fick ”Livet börjar vid 100”, Åsa Blancks film om 103-åriga bloggaren Dagny Carlsson, mycket uppmärksamhet. Många inköpare ville också titta på filmen ”Vägen till Ann-Christine”, om hur växjöprästen Åke Roxberg kom ut som kvinna vid 57 års ålder.

Förutom färdiga program så presenterade programsäljarna även flera av SVT:s originalformat, såsom ”Doobidoo”, ”Melodifestivalen”, ”Husdrömmar” och ”Niklas mat”.

- Jag fick väldigt bra respons på flera av våra format, främst från Frankrike och Tyskland. Jag tycker det är helt fantastiskt att SVT har lyckats skapa så många framgångsrika nöjes- och faktaprogram som lämpar sig som format, säger Paulette Rosas Hott.

Folkliv utanför entrén till den stora mässhallen Palais des Festivals.

Folkliv utanför entrén till den stora mässhallen Palais des Festivals. (foto: Niklas Ahlgren)

Ovädret

Av det stora ovädret som drabbade franska sydkusten i lördags, och som Vipåtv rapporterat om tidigare, märktes inte mycket under själva mässan. Den nordiska montern klarade sig undan med en lätt vattenskadad vägg och en våt heltäckningsmatta.

För SVT:s programsäljare börjar nu arbetet med att skicka ut länkar till tittkopior och att följa upp alla möten.

- Jobbet i Cannes är bara början. Det är nu det verkliga arbetet sätter igång, avslutar Paulette Rosas Hott.

Fakta:

  • Höstens MIP-mässa pågick 5-8 oktober i Cannes i Frankrike.
  • 13 600 deltagare
  • 4600 program-inköpare på plats
  • 2088 utställande företag
  • 23700 kvadratmeter utställningsyta

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör