6 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 9 oktober 2015 14:56 - Uppdaterad 12 oktober 2015 11:32

Engqvist vill utvidga PS-begrepp

Inför offentligt stöd till kvalitativ nyhetsjournalistik oberoende av organisation och distributionsform. Det anser SVT:s förre styrelseordförande Lars Engqvist.

Lars Engqvist

SVT:s tidigare styrelseordförande Lars Engqvist (foto: Janerik Henriksson/SCANPIX)

I en artikel på DN Debatt skriver Engqvist att de stora medieföretagen som tillsatt en kommission för att granska SVT och SR tycks tro att en begränsning av public service är lösningen på deras problem.

”Sannolikt är det precis tvärtom. Det är istället i en utvidgning av public service-begreppet som framtiden för kvalitativ och oberoende journalistik bör sökas”, skriver Engqvist som var SVT:s ordförande 2005-2011.

Sekelgammal symbios

Enligt artikeln håller den nya informations- och kommunikationstekniken på att lösa upp den sekelgamla symbiosen mellan journalistiken och de annonsörer och att även  förutsättningarna för kvalitativ journalistik försämras ytterligare i en tid då den behövs mer än på många årtionden.

De stora mediekoncernernas långsiktiga perspektiv tycks vara inställt på att vinna ny mark på bekostnad av public service. Det är emellertid föga konstruktivt. Public service-företagen har byggt upp ett förtroende hos allmänheten, som inga andra medieföretag kan mäta sig med. Och även om det kan finnas skäl att ytterligare klargöra uppgifterna för public service, är det svårt att se att en beskärning av public service-företagens verksamhet på något avgörande sätt skulle lösa de problem som tidningsbranschen står inför”, skriver Lars Engqvist.

Ansvarig utgivare

Han föreslår ett stöd som kan ges till medier oavsett form och organisation, bara de har en ansvarig utgivare och att det redaktionella arbetet följer spelreglerna för press, radio och tv. Det utbetalda stödet ska aldrig överstiga de redovisade upplageintäkterna.

Ett sådant ”public-service-stöd” skulle för att få någon betydelse kräva ytterligare resurser i samma storleksordning som det nuvarande presstödet. Det ökade stödet bör kunna finansieras genom att internationella aktörer som Google och Facebook tvingas följa samma skatteregler som svenska medieaktörer på den svenska reklammarknaden, skriver Lars Engqvist.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör