14 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
– Alla på nyhetsdivisionen har jobbat hårt för att vi ska fånga in en så stor del av publiken som möjligt, säger Karin Ekman, formatansvarig för sociala medier på SVT och en av dem som orkestrerade satsningen.

– Alla på nyhetsdivisionen har jobbat hårt för att vi ska fånga in en så stor del av publiken som möjligt, säger Karin Ekman, formatansvarig för sociala medier på SVT och en av dem som orkestrerade satsningen. (foto: Per Westergård)

Publicerad 16 september 2015 07:00 - Uppdaterad 17 september 2015 19:02

SVT:s storsatsning synliggjorde flyktingar

Beställningen från SVT:s företagsledning var tydlig; samla alla resurser för att lyfta och synliggöra den pågående flyktingkatastrofen.

Det blev upprinnelsen till en heldag i tv-rutan på temat samt en offensiv satsning i de sociala medierna.

Att nyheterna under den senaste tiden har varit fyllda av reportage, analyser och fakta om den värsta flyktingvandringen sedan andra världskriget är givet. Situationen för alla dem som drömmer om att kunna ta sig från krigszoner till en tryggare plats har en dignitet som ingen redaktion kan blunda för.

För att lyfta frågan ytterligare beställde SVT:s företagsledning en större samlad satsning från SVT:s olika redaktioner.

Svaret blev att vika en större del av torsdagen den 3 september till flyktingfrågan. I rutan varvades nyhetsreportage från olika håll i Europa samtidigt som ämnet breddades i ett flertal olika program.

Långlivad satsning

På sociala medier är satsningen mer långlivad än i rutan. Där har SVT under  hashtagen FLYKT lyckats nå både de svenskar som följer utvecklingen hemifrån och de flyktingar som är på väg norrut.

Karin Ekman

– Den här typen av journalistik bygger på att vi har en nära dialog med vår publik, säger Karin Ekman. (foto: Per Westergård)

– Alla på nyhetsdivisionen har jobbat hårt för att vi ska fånga in en så stor del av publiken som möjligt, säger Karin Ekman, formatansvarig för sociala medier på SVT och en av dem som orkestrerade satsningen.

Ett ansvar som hon delade med Eva Landahl, chef för samhällsprogrammen på SVT, Ulf Johansson som är ansvarig utgivare för SVT Nyheter och publiceringsredaktören Marit Hübinette.

Mycket omfattande

I tv-rutan har bevakningen nu återgått till den normala, om än fortsatt mycket omfattande. På de sociala medierna är gränserna mer flytande, där går det möjligen att fastställa ett datum för när aktiviteterna drog igång men inte när de kommer att avslutas.

– Vi jobbar vidare med ämnet så länge publiken är med oss. Kanske kommer intresset att minska med tiden men när det bränner till har vi en beredskap att öka intensiteten igen, säger Karin Ekman.

Fånga in berättelser

Karins uppgift var att lägga upp en plan för hur SVT skulle kommunicera med publiken. Men även att fundera på hur SVT skulle kunna fånga in berättelser från dem som själva är på flykt.

– Den här typen av journalistik bygger på att vi har en nära dialog med vår publik. Utmaningen var att komma i kontakt med dem som vi vanligtvis inte når.

Lava Selo på SVT Nyheters utrikesredaktion.

Lava Selo på SVT Nyheters utrikesredaktion. (foto: Per Westergård)

Facebooksida på arabiska

För att kunna fånga in de syriska flyktingar som rör sig över den europeiska kontinenten engagerades Lava Selo som jobbar på SVT Nyheters utrikesredaktion. Hon fick bland annat i uppdrag att skapa en Facebook-sida på arabiska.

Den resulterade i både inlägg och kontakter som först blev till artiklar online och senare till inslag i tv.

– Det var inte lätt att få kontakt med dem som är på flykt, de har förmodligen annat att tänka på än att kommunicera med ett för dem okänt tv-bolag i Sverige. Däremot fick vi in många berättelser från dem som har kommit tidigare även om en del av dem heller ville prata om deras långa och tröstlösa väntan på flyktingförläggningen, säger Lava Selo.

Från Facebooksidan som skapades på arabiska av Lava Selo.

Statusuppdatering på arabiska på SVT Nyheters facebooksida.

Lava Selo översatte också flyktingars berättelser till arabiska på svt.se

Lava Selo översatte flyktingars berättelser till arabiska på svt.se.

Överväldigande respons

Enligt Karin Ekman var responsen från publiken överväldigande. För ovanlighetens skull var trafiken till SVT Nyheters hemsida under ett antal dagar större än den till SVT Sport, den verkliga giganten när det gäller publikkontakt.

En utmaning när det gäller att kommunicera kring ett så känsligt ämne som flyktingfrågan är att rasister ofta tar över kommentarsfältet. Det leder i sin tur till att många av dem som har en annan syn på saken skräms bort.

Karin Ekman

Karin Ekman

– När vi började puffa för satsningen #Flykt kom, precis som vi hade förväntat oss, en mängd hätska inlägg. Glädjande nog var de antirasistiska inläggen redan den andra dagen så många och så starka att de fientliga kommentarerna drunknade och försvann. Det är första gången jag har varit med om att nättrollen har blivit undanträngda, säger Karin Ekman med en belåten min.

Nättrollen tillbaka

När det nu har gått en tid har trollen åter dykt upp men de står inte längre oemotsagda.

– Vi modererar hela tiden vår Facebook-sida för att de mest rasistiska inläggen inte ska komma ut. Det gör vi eftersom allt vi gör i SVT:s namn följer samma journalistiska grundprincip. Gör vi inte det skulle vi snabbt förlora det förtroende publiken har för oss.

Hektiska dygn för SVT Pejl

Även SVT Pejl var aktiva under kampanjen.

Linnea Heppling

Linnea Heppling

– Två dagar innan satsningen drog igång fick vi ett uppdrag att göra något som kunde illustrera flyktingströmmarna.  Det blev början på ett par hektiska dygn där vi tvingades jobba mycket övertid för att hinna samla in alla de uppgifter vi behövde, berättar Linnea Heppling som är datajournalist på SVT.

Med minsta möjliga tidsmarginal lyckades de ta fram en grafisk beskrivning hur flyktingströmmarna ser ut inom EU och en som visar var de som lämnar Syrien hamnar.

– Efter den första publiceringen tyckte vi att vi borde göra något mer av ett material som vi lagt ner så mycket arbete på. Därför testade vi att översätta informationen till engelska och publicerade den sedan på några strategiska ställen. Redan efter någon dag hade den fått en omfattande internationell spridning, bland annat Twittrade CNN om att SVT hade intressant information.

Diagram över flyktingströmmar

Med minsta möjliga tidsmarginal lyckades SVT Pejl ta fram en grafisk beskrivning hur flyktingströmmarna ser ut inom EU.

Genomslaget blev större

Enligt Eva Landahl var det en styrka att hela SVT samlades kring en och samma fråga.

– Att vi bevakade flyktingsituationen var självklart men tack vara att vi tog ett samlat grepp blev genomslaget större. Även vi på nyheterna la ner större resurser än vad vi annars skulle ha gjort, bland annat skickade vi ut ett flertal reportrar för att följa flyktingarna på deras väg.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

14 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör