15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Radiohjälpens generalsekreterare Per Byman besökte under onsdagen ett transitläger i Kanjiža i norra Serbien.

Radiohjälpens generalsekreterare Per Byman besökte under onsdagen ett transitläger i Kanjiža i norra Serbien. (foto: Anne Lundberg)

Publicerad 10 september 2015 13:40 - Uppdaterad 12 september 2015 13:16

Engagemanget stort för att hjälpa flyktingarna

SVT:s stora satsning ”Extra: Flyktingkrisen” i förra veckan - och Radiohjälpens insamling Flykt - har på bara en vecka gjort stor skillnad för många människor.

- Vår bredd  och styrka i såväl broadcast- som online-publiceringen skapade tillsammans en journalistisk manifestation i den just nu viktigaste nutidsfrågan som har lokal, nationell, europeisk och internationell sprängkraft, säger Robert Olsson, programdirektör för Nyheter och Samhälle.

Hittills har 20 miljoner kronor samlats in till Radiohjälpen för att hjälpa människor på flykt. Insamlingen har pågått en vecka och engagemanget har varit mycket stort.

- Ja, ett helt otroligt resultat som verkligen visar på hur svenska folket vill ställa upp! säger Per Byman, generalsekreterare för Radiohjälpen.

Besöker transitläger

Per Byman befinner sig nu på plats i sydöstra Europa och har besökt flera transitläger i Ungern, Österrike och Serbien.

- Överallt slås jag av den värme och solidaritet som alla volontärer och andra visar, säger han. Och det har vi sett även i Sverige.

Insamlade pengar till Radiohjälpen används främst till mat, mediciner, sjukvård, tak över huvudet och till att ge barn skydd. Hittills har Radiohjälpen beviljat 4 miljoner kronor till vardera Röda Korset och Rädda Barnen för arbete i Grekland, Serbien, Ungern, Makedonien och Italien.

Transitläger i Kanjiža i norra Serbien

Transitläger i Kanjiža i norra Serbien. (Foto: Per Byman)

SVT:s stora satsning

I förra veckan genomförde SVT en stor satsning under samlingsnamnet ”Extra: Flyktingkrisen” där flyktingfrågan lyftes ur olika perspektiv. Bevakningen fokuserade främst på det internationella läget men även på vad som sker i Sverige. Satsningen synliggjordes i många program i SVT1, SVT2, SVT Play, på svt.se och i sociala medier under hashtagen #flykt.

- Vi tog rätt initiativ vid rätt tidpunkt, organisationen svarade med kraft och stor professionalitet, säger Helena Olsson, programbeställare Nyheter och Samhälle, och tillägger:

- Vi börjar bli duktiga på att samla hela företaget och genomföra koordinerad publicering kring ett ämne. Det bor en enorm styrka i våra många specialistredaktioner, publiceringsytor och finmaskighet både internationellt och lokalt – det är detta vi utnyttjar för att ge publiken en så mångfacetterad bild som möjligt.

Professionellt redaktörsskap

- Vårt och andra etablerade mediers agerande blev också till ett återtagande av vikten av ett professionellt redaktörsskap där publiceringsytor, som inte behöver ägna sig åt pressetik och ansvarigt utgivarskap, fråntogs sitt tolkningsföreträde - åtminstone tillfälligt, säger Robert Olsson, och fortsätter:

- Utan våra medarbetarnas professionella engagemang hade detta inte varit möjligt. En mycket imponerande prestation. Och publikens reaktion var omedelbar och övervägande mycket positiv. 

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

12 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör