15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johan Wahlgren

- Idag lägger vi ner både möda och resurser på att fundera på vilka plattformar som vi ska finnas på och vilka vi ska utveckla egna lösningar för, säger Johan Wahlberg, distributionsstrateg. (foto: Per Westergård)

Publicerad 9 september 2015 12:45 - Uppdaterad 12 september 2015 13:15

– Vilka plattformar och tekniker SVT ska satsa på är inte alltid självklart

Vi har inte slutat att titta på tv. Vi gör det bara på fler sätt, mest av allt ökar tittandet på SVT Play.

Det är en utveckling som SVT välkomnar trots att den skapar en lång rad olika utmaningar.

– En stor fråga är vilka plattformar vi ska finnas på. Vi kan helt enkelt inte finnas överallt, säger Johan Wahlberg, distributionsstrateg på SVT.

Trenden är tydlig. Det linjära tittandet går ner medan on demand-tittandet ökar. Inget talar för att den utvecklingen kommer att avstanna eftersom vi hela tiden skaffar oss nya prylar som kan visa rörlig bild.

– Eftersom vi ska finnas där våra tittare vill vara, oberoende om det är i den vanliga tv:n, i datorn, i mobilen eller i de nya smarta klockorna, måste vi hänga med i den tekniska utvecklingen, säger Johan Wahlberg som förutom att vara distributionsstrateg även är beställare av video på SVT.

Tittar mer på tv

I grunden är det en utveckling som SVT inte har någonting emot, snarare tvärtom. Vi tittar helt enkelt mer på tv när vi kan göra det på flera olika sätt.

– Däremot blir tillvaron lite mer komplicerad. Innan Internet fanns kunde vi koncentrera oss på att producera program och sedan överlåta distributionen åt Teracom. Idag lägger vi ner både möda och resurser på att fundera på vilka plattformar som vi ska finnas på och vilka vi ska utveckla egna lösningar för. Däremot är det omöjligt att finnas överallt och därför måste vi välja.

Att SVT finns på webben och i telefoner är sedan länge självklart. Hur publiken ska få tillgång till SVT Play i den vanliga tv:n är inte lika givet. Datorboxar från Apple och Google är väl fungerande alternativ, sämre fungerar det för alla som har en ”smart-tv” med internetuppkoppling. Att de kan visa Play är långt ifrån givet.

– TV-apparaterna är inte så smarta som tillverkarna hävdar. Dessutom är tekniken inte standardiserad, om vi ska välja att distribuera program den vägen skulle vi tvingas göra anpassningar för varje enskild tillverkare. Det har vi inte resurs till.

Allt kostar pengar

Problemet är att varje särlösning kostar pengar. Både att utveckla och senare i underhåll. Eftersom SVT har en på förhand given budget innebär en krona mer i distribution en mindre till programverksamheten.

Johan Wahlberg

Johan Wahlberg

– Trenden är att kostnaden för distributionen ökar. Enkelt uttryck kan man säga att ju fler som tittar på SVT via internet desto mer kostar det oss.

SVT:s mantra under senare år har därför varit att inte sprida ut resurserna på allt för många ställen. Allt för att hålla nere kostnaden.

– Vilka plattformar och tekniker vi ska satsa på är inte alltid självklart. Dessutom måste vi ha en beredskap för att den tekniska utvecklingen plötsligt kan tar språng i en helt ny riktning. Frågan om vilka hästar vi ska satsa på är därför alltid aktuell. Många gånger är det mer eller mindre givet, andra gånger måste vi chansa. Att vi ibland väljer fel är oundvikligt.

Nästa stora utmaning

Nästa stora utmaning för SVT är att leverera enkelt tillgänglig streamad tv av hög kvalitet.

– Det finns redan nu en förväntan hos våra tittare att tv via nätet ska vara lika smidigt och ha samma kvalitet som våra traditionella utsändningar. Vi har kommit en bra bit på väg. Vi är inte där än, men det är viktigt för oss att komma dit. Det är ju trist att göra bra program, både innehållsmässigt och tekniskt, om de sedan inte kan distribueras med hög kvalitet.

– Det är inte i första hand en kostnadsfråga utan ett kapacitetsproblem för hela nätet. Som det är idag skulle det inte fungera om alla våra tittare valde att titta på våra mest populära program via SVT Play. För att det ska fungera måste nätet byggas ut, men det är inte något som vi rår över.

Skapa stabila plattformar

Kort sagt finns det flera delar som måste hanteras inför framtiden.

En är att skapa stabila plattformar, en annan att finnas på plats där publiken är. Förutsatt att det är ekonomiskt rimligt.

Lika viktigt är att skapa ett gränssnitt på de nya plattformarna som gör det möjligt för tittarna att hitta de program se söker men som även bjuder in dem att titta på sådant som de inte aktivt efterfrågar.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

5 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör