14 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Axel Gordh Humlesjö leder Debatt från Almedalen.

SVT:s sändningar från Almedalen i somras hade en publiknivå jämförbara med supervalåret 2014. Här leder Axel Gordh Humlesjö Debatt och ämnet som debatteras är om barn sitter för mycket framför datorn.

Publicerad 25 augusti 2015 17:45 - Uppdaterad 27 augusti 2015 15:16

Broadcast tappar – och onlinetittandet ökar kraftigt

Om man sammanfattar sommarens – och även årets tv-tittande så här långt - är trenden tydlig. De äldre fortsätter att titta på broadcast och de yngre väljer online.

Det framgår av SVT Publik och Utbuds rapport över utfallet av SVTs utbud broadcast och online i sommar och för veckorna 1-33.

Våren och sommaren 2015 bekräftar en nedåtgående trend för SVT i broadcast mätt i veckoräckvidd. Nedgången gäller i första hand inte befolkningen som helhet, eller de tre äldsta målgrupperna - utan barn, unga och föräldrar, skriver SVT Publik och Utbud i rapporten.

Sedan 2012 har SVT tappat mellan 8 och 20% i veckoräckvidd i dessa målgrupper. Till stora delar är nedgången ett resultat av tapp för TV-mediet överlag, men i samtliga målgrupper för barn, unga och föräldrar har SVT tappat mer än broadcast totalt.

SVT dominerar webb-tv-tittande

SVT fortsätter 2015 att dominera webb-TV-tittandet enligt MMS.

Hittills i år har SVTs andel av den uppspelade tiden ökat till 67%, jämför med 59% samma period 2014. TV4 når näst högsta andel med 21%.

SVTs dominans drivs till största del av barnutbudet och barngenrens andel av SVTs uppspelade tid, som ökar från 29% 2014 till 36% 2015 (vecka 1-33).

Ökat kraftigt

Räckvidden för SVT Online mätt i unika besökare per vecka har ökat kraftigt, visar rapporten.

Hittills i år (vecka 1-33) når SVT Online 5 186 000 unika webbläsare en genomsnittlig vecka. Det är en ökning med 42%, eller 1 543 000 tittare, jämfört samma period 2014.

Ökningen i uppspelad tid för SVT Online drivs i första hand av Barnutbudet. Under sommarperioden vecka 24-33 ökar Barn med nästan 600 000 timmar eller 82% jämfört med 2014. Barns andel av den totala tiden ökar från 37% 2014 till 44% 2015.

Allsången och Almedalen

Allsång på Skansen ökade i år i publikstorlek jämfört med säsongen 2014, som påverkades negativt av Fotbolls-VM. Jämfört med säsongerna 2012-2013 visar utfallet dock en nedgång med 1-2 procentenheter.

SVT:s sändningar från Almedalen hade en publiknivå jämförbara med supervalåret 2014.  

I snitt nåddes 39% eller 3,6 miljoner tittare av SVTs utbud från Almedalen – och i genomsnitt tittade man en timme.

Störst publik av partiledartalen hade SD, både i TV och på webben. Även efterföljande Debatt 20:00 hade störst publik på onsdagen med knappt en halv miljon tittare.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

2 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör