19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 13 juli 2015 07:00 - Uppdaterad 16 juli 2015 11:54

Han förvandlade plastgubbarna till soldater vid Lützen

”Åskådliggör uppställningen inför slaget vid Lützen 1632 med 30 000 soldater”.

Utmaningen från vetenskapsredaktionen var tuff, men Tobba Johansson, vetenskapsgrafiker för SVT Design i Norrköping, såg det som en kul möjlighet att testa ny teknik.

Han berättar hur han löste det:

Uppdraget jag fick: ”Åskådliggör uppställningen inför slaget vid Lützen 1632. På svenska sidan var det 18 000 soldater. På den kejserliga sidan 12 000.”

Hm, lite knepigt tänkte jag. Men det måste gå.

Tobba Johansson

Tobba Johansson

Såg lite uppställningar av slag från 1600-talet på Armémuseet. Med målade tennsoldater. Där hade tenngjutaren gått in i väggen efter ett par hundra. Så det såg inte så imponerande ut, helt enkelt.

Målade plastgubbar

Jag snokade runt och hittade plastgubbar i skala 1:72 föreställande soldater från  trettioåriga kriget.

Jag och min skarpögda dotter målade för glatta livet med små penslar och pannlupp. En gubbe av var sort. Fotfolk, ryttare, musketerare, pikenerare, fanbärare, kyrassiärer osv. Totalt målade vi 30 gubbar.

Plastmodeller att måla

Tobba hittade plastgubbar i skala 1:72 föreställande soldater från trettioåriga kriget.

3D-scanningsteknik

Därefter använde jag mig av en sorts 3D-scanningsteknik. Man fotograferar ett föremål från många vinklar sedan kan en mjukvara räkna fram geometri och texturer. För varje liten plastgubbe gick det åt cirka 70 bilder.

Eftersom gubbarna bara är några centimeter stora krävdes ett makroobjektiv. Jag använde 100 mm makro på stativ. Gubben sattes på en skiva som gick att rotera.

LED-lampor klämdes fast

Ett problem var att ljuset också måste rotera. Photoscan förutsätter att föremålet står still med konstant ljussättning. Några små LED-lampor klämdes fast på skivan och på så vis gick det att lura programmet.

Jag beräknade hela materialet i datorprogrammet. Och vips hade jag färdiga figurer med textur och allt! Därefter tog jag in figurerna Cinema 4D. Alltsammans förmerades med mograph-verktygen.

Soldater blev till kompanier som blev till regementen som blev till bataljoner som blev till en hel armé.

Resten var standardarbete med ljus, kameror och efterbearbetning.

Lärdomar

Efteråt kan jag konstatera att det tog längre tid än jag hade planerat. Uppskattningsvis 7-10 arbetsdagar. Så kan det ju bli när man prövar nya arbetsmetoder.

En hel del tid gick också åt att  förstå hur en svensk brigad var uppställd på 1600-talet och annan MÖP-forskning.

Tekniken att "skanna" föremål med stillbildskamera funkade fint. Passar framför allt till "oblanka" föremål som inte är alltför släta.

Modellvärlden

Jag insåg tidigt att det inte skulle se realistiskt ut. Därför var det viktigt att introducera modellvärlden tidigt i reportaget. Det löste vi genom att en pojke fick sitta och måla figurer. Då accepterar man att modellerna ser stela och plastiga ut. Dessutom blir det inte konstigt att det står en hundra meter hög ryttare framför varje armé. Den ryttaren tjänar två syften. Den visar slagriktningen och vilken av sidorna det är.

Det färdiga reportaget i sin helhet finns att se på svtplay.se och svt.se/vetenskap.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
Vetenskapsgrafiker SVT Design

15 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör