15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Danmarks Radio har satsat mycket på hashtagen #dinstemme -

Danmarks Radio har satsat mycket på hashtagen #dinstemme - efter SVT:s förlaga #dinröst.

Publicerad 17 juni 2015 11:38 - Uppdaterad 23 juni 2015 11:26

Succétaggen #dinröst blev #dinstemme

Under kampanjen inför morgondagens folketingsval i Danmark har DR satsat på dialogjournalistik efter SVT-mönster.

Karin Eder Ekman, som var redaktör för SVT:s framgångsrika #dinröst under valet, har coachat danskarna med bland annat workshops.

#dinröst, SVT:s valtagg och nyhetssatsning för valen 2014 var supervalårets mest använda tagg i Sverige.

Bland annat konstaterade Hampus Brynolf som analyserar Twitter i Sverige att han aldrig sett en social tagg som nått ut bredare i Sverige än just #dinröst.

Vill upprepa SVT:s succé

SVT:s satsning på dialog med den väljande publiken noterades även utanför Sveriges gränser. Danska DR var nyfikna på SVT:s utvecklingsarbete redan inför valen 2014 och redan kring tiden för det svenska valet i september hade DR bestämt sig för att försöka upprepa SVT: s succé inför vårens ovissa val till Folketinget.

Karin Eder Ekman, redaktör för #dinröst.

Karin Eder Ekman, redaktör för #dinröst. (foto: Carl-Johan Söder)

– Det här är jätteroligt, särskilt som DR ligger i framkant generellt när det gäller att erbjuda sina användare nya tjänster, säger Karin Eder Ekman som var redaktör för #dinröst.

Coachat danska satsningen

Hon har varit på DR och coachat den danska satsningen och bland annat haft workshops med DR:s sociala medier-redaktörer.

– När vi jobbade inför vårt svenska val 2010 så inspirerades jag av hur DR arbetade, bland annat med en tjänst som hette ”Taletid” och som gick ut på att man kunde följa de politiska kandidaternas senaste tyckanden och inlägg på exempelvis Facebook och Twitter. Men när det gäller just dialogjournalistik är det vi på SVT som ligger i framkant, konstaterar Karin Eder Ekman.

Skruvat på detaljer

Hon har inte specialstuderat hur DR utformat #dinstemme men utesluter inte att danskarna kan ha utvecklat tjänsten ytterligare.

– Skulle vi ha behövt relansera #dinröst nu så hade vi förstås skruvat på olika detaljer och använt supervalårets erfarenheter till att göra upplägget ännu mera intressant.

#dinröst-satsningen presenteras här i Gomorron Sverige inför valet i höstas.

#dinröst-satsningen presenteras här i Gomorron Sverige inför valet i höstas.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

4 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör