20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 29 maj 2015 22:19 - Uppdaterad 3 juni 2015 12:12

”SVT har inte utvecklats i kommersiell riktning”

Tvärtemot som ibland hävdas av SVT:s konkurrenter finns det inget direkt som pekar på att programutbudet i SVT1 eller SVT2 utvecklats i kommersiell riktning.

Det framgår av forskning gjord av professor Kent Asp och som ingår i utkastet till MRTV:s rapport om public service marknadspåverkan.

Så här skriver Myndigheten för Radio och TV bland annat i sitt utkast till rapport som släpptes tidigare under veckan.

”Forskningsresultat som myndigheten har låtit ta fram visar att SVT:s samlade programutbud inte har blivit mer kommersiellt i den meningen att det innehåller ett alltmer underhållningsinriktat utbud i linje med vad kommersiella aktörer erbjuder. Tvärtom har det under de senaste tre åren skett en ökning av det informationsinriktade programutbudet i SVT:s huvudprogramtjänster.”

Det är professor Kent Asp vid Göteborgs universitet som sedan 1998 genomfört utbudsstudier som visar förändringar i programutbudet i tv och radio över tid,

Myndigheten för Radio och TV uppdrog i samband med framtagandet av rapporten åt Kent Asp att göra en särskild analys av det material han sedan rapportseriens begynnelse har tagit fram om förändringar i utbudet hos SVT.

Läs mer på sidan 83-91 i utkastet som kan laddas ner från MRTV:s hemsida.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

3 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör