13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
TV4:s Casten Almqvist sa bl a att rekryteringen av SVT:s Samir Abu-Eid var en viktig del i företagets nysatsning på nyheter

TV4:s Casten Almqvist sa bl a att rekryteringen av SVT:s Samir Abu-Eid var en viktig del i företagets nysatsning på nyheter. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Publicerad 26 maj 2015 10:18 - Uppdaterad 26 maj 2015 17:29

TV4 storsatsar på svenskt material

När TV-dagen öppnade på tisdagsförmiddagen talade TV4-gruppens VD Casten Almqvist inte minst om kanalens stora satsning på svenska program.

TV-dagen som pågår på Grand Hotel i Stockholm under tisdagen har samlat många av beslutsfattarna och aktörerna i främst det kommersiella TV-Sverige. Under eftermiddagen kommer även bl a kulturminister Alice Bah Kuhnke och SVT:s VD Hanna Stjärne att tala på TV-dagen.

Införa ny företagskultur

TV4-gruppens Casten Almqvist inledde TV-dagen och talade om hur han försöker införa en ny företagskultur i sitt företag, med fokus på oavbruten förändring och syftade på den kontinuerliga utvecklingen inom plattformsoberoende.

Vidare sa Almqvist att företaget TV4 har organiserats om för att bättre möta den plattformsoberoende världen, bland annat har nu tekniken satts i samma finrum på programmen.

Almqvist uppehöll sig sedan vid TV4:s utökade satsning på svenskt material.

– I TV4-kanalen kommer vi i höst att bara ha svenskt innehåll på primetime. Och vi storsatsar på svenskt drama med 7 nya serier i år. Det beror bland annat på att 2015 inte är ett jättestort sportår, vilket ger oss möjligheter att lägga mer pengar på det svenska.

"Enorma investeringar"

Någon exakt siffra för den svenska satsningen nämnde Almqvist inte, men han talade om ”enorma investeringar”.

Almqvist nämnde i förbigående att nedläggningen av TV4:s lokala nyheter var smärtsam men nödvändig som en av en rad åtgärder för att frigöra pengar för teknikinvesteringar inför framtiden.

Är ni på väg tillbaka mot ”kommersiell public service”, frågade programledaren Frida Nyvinger från TV-Nyheterna och syftade på TV4:s uttalade nysatsning på svenskt materiel.

Kommersiell public service

– Jag gillar inte benämningen kommersiell public service. Dom (läs SVT) har 700 miljoner klara när året börjar medan vi har 0 kronor och måste tjäna varenda krona.  I och för sig jämför jag mig gärna med SVT:s utbud eftersom de gör ett väldigt bra jobb men vi lever i helt olika världar, sa Casten Almqvist.


​VD Hanna Stjärne: "SVT ska vara hela Sveriges TV - på riktigt!"öppnas i nytt fönster

Inga besked om public service av kulturministernöppnas i nytt fönster

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör