21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Karin Schmidt, kanalchef för SVT:s interaktiva plattformar.

Karin Schmidt, kanalchef för SVT:s interaktiva plattformar. (foto: Per Westergård)

Publicerad 13 maj 2015 06:00 - Uppdaterad 18 maj 2015 16:38

De gör förstasidan på svt.se attraktiv

Det är på kvällstid som SVT:s officiella hemsida svt.se har flest besökare. Trots det har redaktionen fram till helt nyligen bara jobbat dagtid.

Nu är det ändrat, sedan den 1 april finns personal på plats, både på kvällar och helger. Förhoppningen är att det ska göra servicen bättre samtidigt som det blir mer snurr på sociala medier.

Först av allt; SVT.se inte som många tror en del av SVTi. De är en egen redaktion med ansvar för svt.se, Öppet arkiv, Barnkanalen och för en del av företagets konton på Facebook och på Twitter.

– Vi jobbar framförallt med planering och publicering och därför är det bättre att vi nu tillhör ledningsenheterna, säger Karin Schmidt som är kanalchef för SVT:s interaktiva plattformar.

Redaktionen är inte heller en del av kommunikationsavdelningen. De har i och för sig samma grunduppdrag; att marknadsföra SVT:s olika program. Men de ska göra det utifrån ett redaktionellt perspektiv.

– Den stora skillnaden mellan oss är att de gör reklam för nya satsningar innan de sänds för att på så sätt locka dit tittare medan vi också ska leverera artiklar och vara aktiva på sociala medier för att håll intresset uppe medan programmet eller serien rullar i rutan. Vi ska helt enkelt vara mer här och nu. På samma sätt ska vi hänga på om det uppstår en snackis runt det som SVT gör. Eller så skapar vi lite snurr helt på egen hand.

Rebecca Hillman

Rebecca Hillman (foto: Per Westergård)

Olika uppdrag

Trots att redaktionen för svt.se och kommunikationsavdelningen har olika uppdrag samarbetar de tätt. Större lanseringar samordnas för att skapa maximal effekt.

Ett lyckat exempel är den nyligen avslutade serien ”Jordskott”. Långt innan sändningsstarten satte sig de båda organisationerna ned tillsammans med SVT Drama för att lägga upp en publiceringsplan. Där beskrevs i detalj vem som skulle göra vad på vilken plattform.

– Det var första gången som vi hade en så genomarbetad strategi för hur ett program skulle lanseras, säger Rebecca Hillman som jobbade med att ta fram och publicera redaktionellt material om serien under hela sändningsperioden.

Intensiv diskussion

Effekten blev tydlig, inte minst på sociala medier. Där har diskussionen om vad serien verkligen handlar om varit intensiv men många har även klivit in på svt.selänk till annan webbplats för att ta del av intervjuer, frågesport och annat material som har lagts till i samma takt som intresset har ökat.

– Eftersom vi har fått en så positiv respons från våra besökare har vi fyllt på med mer material ända till slutet. Förhoppningsvis kan ”Jordskott” bli en modell för hur ska jobba med populära program.

Karin Schmidt

Karin Schmidt (foto: Per Westergård)

Arbetet på redaktionen har under senare tid genomgått en rad stora förändringar. Den största är att svt.selänk till annan webbplats inte som tidigare bara ska vara bemannad under kontorstid. Sedan den 1 april jobbar de nio medarbetarna även på kvällar och helger.

– Det gav ett märkligt intryck när ingen fanns på plats för att uppdatera innehållet när aktiviteten på de sociala medierna var som mest intensiv. Nu får även vi en chans att vara med när det händer samtidigt som vi kommer att kunna ge alla som besöker vår sajt en bättre service, säger Karin Schmidt.

Omgörning av förstasidan

Det andra stora förändringsarbetet är en större omgörning av förstasidan. Den är idag splittrad och många upplever att den är svår att förstå och orientera sig på.

– Vi måste göra den mer begriplig. Framförallt måste besökarna snabbare hitta det de söker. Vi vill även öka trafiken till våra huvuddestinationer som är Nyheter, SVT Play, Öppet arkiv och Barnkanalen.

Emma Petersson

Emma Petersson (foto: Per Westergård)

Redaktionen ska i första hand lyfta SVT:s prioriterade program. Det betyder dock inte att alla andra programmakare är utestängda från hemsidan.

– Alla redaktioner är välkomna att komma med önskemål och förslag. Att de hör av sig är viktigt eftersom vi ska visa upp hela bredden på SVT:s utbud. Vi ställer gärna upp och diskuterar med redaktioner om vad som kan vara lämpligt att publicera, generellt fungerar oväntade vinklar bäst.

Mix av smala och breda program

En av dem som är på plats när Vipåtv besöker redaktionen är Emma Petersson. Just idag är hon löpredaktör vilket betyder att det är hon som fortlöpande uppdaterar förstasidan.

– Jag går igenom tablån och det webbexklusiva utbudet och ser vilket material jag har tillgängligt. Sedan gäller det att skapa en mix av smala och breda program. Parallellt gör jag en omvärldsbevakning för att kunna delta i diskussioner om SVT på både Facebook och Twitter.

Marika Arsenius

Marika Arsenius (foto: Per Westergård)

Ett par skrivbord bort sitter Marika Arsenius. Hennes uppgift är att sköta Öppet arkiv, ett arbete som inte bara kräver koll på det förflutna utan i lika hög grad på vad som händer idag.

– Vi utgår ofta från det som är aktuellt just nu och försöker komplettera det med gamla tv-program som belyser frågan ur en annan vinkel.

Fakta:

SVT.se inte som många tror en del av SVTi. De är en egen redaktion med ansvar för svt.se, Öppet arkiv, Barnkanalen och för en del av företagets konton på Facebook och på Twitter.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

19 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör