13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
ESC-general Jon Ola Sand

ESC-general Jon Ola Sand markera det 60-årsfirande evenemanget ESC:s betydelse för Europa. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Publicerad 11 maj 2015 07:00 - Uppdaterad 11 maj 2015 15:39

- ESC har en sammanhållande funktion för Europa

För att säkra framtiden för Eurovision Song Contest vill EBU och dess ESC-general Jon Ola Sand markera det 60-årsfirande evenemangets betydelse för Europa även hos dem som kanske inte normalt intresserar sig för ESC.

Sedan Svante Stockselius lämnade EBU och posten som ansvarig för ESC år 2010 finns det inga svenskar på höga positioner i EBU-huset i Genève. Snart slutar även EBU:s mediedirektör Annika Nyberg Frankenhaeuser från Finland och då blir norrmannen Jon Ola Sand även i mer formell mening den högst uppsatte nordbon bland EBU:s anställda.

Men en verklig nyckelposition har han sedan drygt fyra år genom posten som ansvarig för EBU:s flaggskepp Eurovision Song Contest.

– Det är faktiskt bara jag och en medarbetare som arbetar enbart med Song Contest här i huset, säger den 53-årige norrmannen.

Han har en lång TV-karriär bakom sig, redan som tonåring började Sand som  programassistent på NRK i Oslo  där han sedan jobbade sig uppåt och blev bl a redaktör och projektledare på nöjesavdelningen. 1992 slutade Sand på NRK för att ingå i teamet som skulle starta upp landets första stora egna kommersiella kanal, den marksända TV2.

Producerade 2010

Sand återkom sedan till NRK och arbetade främst som programbeställare, innan han återkom till produktion efter att Norge med Alexander Rybak i spetsen vunnit ESC 2009.

– Jag var exekutiv producent när Oslo var värdstad 2010. Efter det så blev det här jobbet som Executive Supervisor ledigt, jag fick tjänsten och flyttade hit till Genève, säger Jon Ola.

Förutom ESC ansvarar han också för Eurovision-produktioner som Song Contest Junior, Young Dancers och Young Musicians.

Jon Ola Sand

Jon Ola Sand (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Spindel i nätverk

ESC-staben i Genève är alltså mycket liten och det stora ansvaret för varje års tävling ligger på respektive värdbolag. Men på en mer kontinuerlig basis samarbetar Jon Ola med medarbetare i Genève med ett antal externa företag inom olika områden.

– I Köln i Tyskland har vi vår partner för televoting, vårt skivbolag ligger i Köpenhamn, kommunikationsbyrån är i Amsterdam och så vidare. Dessa företag är väldigt viktiga partners för att ESC ska kunna genomföras på ett så bra sätt som möjligt.

Viktiga milestones

Det nya värdbolagets uppdrag börjar direkt på kvällen då landet vunnit ESC. Jon Ola Sand delar då ut ett Welcome Kit med alla viktiga milestones och deadlines inför nästa års tävling.

–Det är alltid för mig en viss anspänning vem som vinner. Blir det ett stort land som varit med förut – exempelvis Sverige med sin starka plattform i form av SVT – eller en liten och oprövat nation i sammanhanget, som exempelvis Azerbadzjan. Men i det fallet var jag inte särskilt orolig eftersom det dels fanns gott om pengar i landet och dels att det låg en enorm prestige i att arrangera tävlingen.

Många utmaningar

För att ESC ska kunna överleva på sikt menar Jon Ola att varje nytt värdland måste få riktlinjer, produktionsledningsverktyg, för att arrangera tävlingen så smart som möjligt.

– Min största utmaning sen jag började har varit att stärka ekonomin i projektet, skära kostnader och strukturera arbetsflöden.

­En annan viktig del är ett bra samarbete med värdstaden och få denna att ta ett stort ekonomiskt ansvar för ESC-arrangemanget.

– När jag var Executive Producer 2010 var det enda staden Oslo gjorde att arrangera en liten fest och fixa ett bygglov för ett tillfälligt presscentrum. Sedan har det blivit bättre, exempelvis i Malmö 2013. Och nu i Wien i år tar staden där en stor del av kostnaderna för exempelvis logistik, transporter och säkerhet. Detta är nödvändigt, säger Jon Ola Sand.

Conchita Wurst tar hem segern 2014 för Österrike.

Conchita Wurst tog hem segern 2014 för Österrike. (foto: Frank Augstein/TT)

En del i organisationen varje år där Jon Ola menar att man kan skära är presscentret som inte behöver vara överdrivet stort och sofistikerat för att journalister ska få den service de behöver.

– Under mina fyra år har jag också försökt bygga en kultur kring öppenhet och public service-värden. Det har inte varit lätt och det är en stor utmaning att hantera mer än 40 ”ägare”, alltså deltagande broadcasters. Det är mycket politik, konstaterar Jon Ola Sand.

Vill förankra

En annan strategi för att säkra ESC:s fortsatta överlevnad är att skapa en mer allmän insikt om hur viktig tävlingen är för Europa och dess närområde.

– Nu när ESC fyller 60 vill vi passa på att försöka lyfta intresset för tävlingen och markera dess betydelse även för sådana som normalt kanske inte är så intresserade, säger Jon Ola Sand.

Bland annat anordnades i London i april en forskarkonferens kring vad Eurovision Song Contest betytt för Europa på olika sätt.

– ESC binder samman hela Europa på ett sätt som inget annat fenomen förmår att göra och är därför ett viktigare kulturellt projekt än man tidigare trott.

Fakta ESC 2015:

  • Semifinaler 19 och 21 maj
  • Final 23 maj
  • Plats: Stadthalle Wien
  • Budget: 25 miljoner euro
  • Programledare: Mirjam Weichselbraun, Alice Tumler och Arabella Kiesbauer
  • ”Green roomhost” Conchita Wurst

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

4 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör